تاپ تن // کپی رایترها حتما بخوانند // ۱۰ تیتر منتخب روزنامه های ورزشی در سالی که گذشت

هر روز باید یک ساعت جلسه تشکیل بدید و مهمترین اتفاق ورزشی روز را تبدیل به تیتری کنید که در دل مخاطب تیترخوان نفوذ کند و روزنامه را بخرد. باید تیتری بنویسید که یک شکست را تبدیل به یک اتفاق امیدبخش کند. باید تیتری بنویسید که دل هواداران روزنامه تان را بدست آورد. باید تیتری بنویسید که بر موضوعات های روز سوار باشد. باید تیتری بنویسید که بخشی از طنازی شما را مشان دهد. همه و همه برای فروش بیشتر. اینها همه اتفاقاتی است که انتظار می رود از نویسنده تیتر یک یک روزنامه ورزشی در فرصت بسیار کم هر روز سر بزند. جایی که افرادی ناشناخته ولی به اعتقادم خلاق وجود دارند که باید به افتخار برخی از تیترهایشان ایستاد و دست زد. تیترهایی که برای کپی رایترهای (Copywriter) کشورمان که در زمنیه نوشتن شعارهای تبلیغاتی فعال هستند کلاس درس است. تیترهایی که مخاطب را درست هدف می گیرد و بر او اثر می کند.

با توجه به اینکه به روزهایی پایانی سال نزدیک می شویم تاپ تن این نوبت را به ۱۰ تیتر منتخب روزنامه های ورزشی که ماهیت خلاقانه دارد و از حیث کپی رایتینگ بسیار حایز ارزش است اختصاص دادم. در این پایان سالی دستمریزاد می گیم به این دوستان.از این به بعد سعی می کنیم تیترهای خلاقانه و ارزشمند را با هشتگ Creativeheadline در کانال تلگرام کافه بازازیابی منتشر کنیم.

۲۰۱۶-۰۲-۲۷_۲۲-۳۴-۵۲۲۰۱۶-۰۲-۲۷_۲۲-۳۵-۰۵۲۰۱۶-۰۲-۲۷_۲۲-۳۵-۱۸۲۰۱۶-۰۲-۲۷_۲۲-۳۵-۳۰۲۰۱۶-۰۲-۲۷_۲۲-۳۵-۴۴۲۰۱۶-۰۲-۲۷_۲۲-۳۵-۵۶۲۰۱۶-۰۲-۲۷_۲۲-۳۶-۱۱۲۰۱۶-۰۲-۲۷_۲۲-۳۶-۲۴۲۰۱۶-۰۲-۲۷_۲۲-۳۶-۳۴۲۰۱۶-۰۲-۲۷_۲۲-۴۴-۴۲



 


12 thoughts on “تاپ تن // کپی رایترها حتما بخوانند // ۱۰ تیتر منتخب روزنامه های ورزشی در سالی که گذشت”

  1. با سلام و تشکر از این محتوای جذاب
    با اجازه دوست خوبم جناب آقای محمدیان میخواستم یک حاشیه به این مطلب اضافه کنم
    فرمول رسیدن به این تیتر های جذاب چیست ؟
    چطور یک کپی رایتر می تونه با تحلیل این تیتر های منتخب به یک روش نسبی برای نوشتن عنوان های خلاق برسه ؟
    یکی از تعاریف خلاقیت ، شکستن نظم است . یعنی هر زمان که بتوانیم نظم موجود در یک پدیده را به صورتی هدفمند تغییر دهیم می توان میدوار بود این تلاش به خلاقیت می رسد .
    در تمامی این تیتر های منتخب ، یک شکست نظمی وجود دارد . وجود این شکست توسط نویسنده عنوان و هدایت مخاطب به سمت کشف تمایل خواندن در او ایجاد می کند. چشم و مغز ما عادت به رویت نظم دارد و اگر بتوان به درستی این نظم را تغییر دارد می شود انگیزه دیده شدن را چند برابر کرد . آگهی های خلاقانه همه از این فرمول پیروی می کنند . در حقیقت تمام هنرمندی یک ایده پرداز در این است که یک محتوای شناخته شده را کد کذاری کرده در قالبی جدید ارائه نماید و به گونه ای هوشمندانه مخاطب را برای کد گشایی هدایت نماید . مخاطب با کشف هدف نویسنده به ارضای روانی می رسد و بعد از فهم هدف نویسنده لبخند می زند .
    برای مثال : نویسنده می خواسته تا یک بازیکن را که عامل برد تیم بوده معرفی کند . از سمت دیگر محدودیت فضا و کلمات برای استفاده در صفجه اول وجود داشته است .
    او می توانست بگوید :
    شهباززاده عامل اصلی پیروزی آبی ها
    شهباز زاده با استقلال به پیروزی رسید
    و یا یک تیتر معمولی دیگر !
    نویسده با این تیتر ها هم به مقصود خود می رسید و پیام را به مخاطب منتقل می کرد . اما یک اشکال جدی برای روزنامه پیش می افتاد .
    اشاره می کنم به مطلب ابتدایی جناب محمدیان . مخاطب به دلیل اینکه یک جمله منظم و قابل حدس را دیده بود بدون اینکه در او حسی ایجاد بشود نگاه را از روی روزنامه به روزنامه دیگری می چرخاند و احتمال خرید روزنامه کم می شد .
    نویسنده نظم پیام مورد نظر رو تغییر میده و با دست بردن به اسم بازیکن تاثیر گذار و تلفیق اون با اصل خبر یعنی برد تیم استقلال یک واژه جدید و نامنوس خلق می کنه . واژه شهبرد زاده کشف می شود !
    این واژه نامنوس به یک عنصر جاذب توجه و نظر تبدیل میشود
    و مخاطب در کثری از ثانیه متوجه بهم ریختگی کلمات می شود ( ضربه اول = جلب توجه )
    مخاطب در مغز خود یک بار دیگر کلمه شهبرد زاده را میخواند و متوجه منظور نویسنده میشود (شهباز زاده عامل برد )
    مخاطب به دلیل اینکه به کشف رسیده است به هوش خود و خلاقیت نویسنده لبخند می زند . (ضربه دوم = لذت کشف)
    نویسنده این تیتر یک هوشمندی دیگر نیز به خرج داده و آن استفاده از موج اطلاعاتی مخاطب است . نویسنده می داند که در روز قبل همه مسابقه فوتبال را تماشا کرده اند پس خبر او یک خبر دسته اول برای مخاطب روزنامه نیست !
    برای همین نویسنده هم به برد تیم اشاره می کند و هم اشاره نمی کند! یعنی تلاش می کند از اندوخته ذهنی مخاطب برای ارسال پیام استفاده کند (ضربه سوم : ارسال پیام به صورت غیر مستقیم)
    در حقیقت نویسنده با این تیتر(شهبرد زاده ) سه ضربه دقیق به ذهن مخاطب می زند.
    اگر بخواهیم نگاهی به تیتر های به روز تبلیغاتی بیندازیم که از همین فرمول استفاده کرده است به تبلیغ درست ، حرفه ای و جذاب خامه دنت میرسیم .
    ایده پرداز با تلفیق دو کلمه صبحانه و خامه و شکستن نظم موجود در این دو واژه ، به ترکیب صبخامه رسیده است . که هم به محصول اشاره داشته و هم به موقعیت زمانی مصرف محصول .
    جان کلام اینکه :
    یکی از فرمول های رسیدن به عناوین خلاقانه ، شکستن نظم موجود در واژه ها و رسیدن به یک ترکیب قابل کشف برای مخاطب است .

  2. با سلام خدمت همه اساتید
    یکی از تکنیک‌هایی که این روزها در کپی‌رایتینگ(حتی در سطوح بین‌المللی) خیلی مورد استفاده قرار می‌گیرد تکنیک Visual Verbal است. این تکنیک با برهم زدن نظم نوشتاری و گاه با استفاده از المان‌های بصری و با استفاده از دم دستی‌ترین و ساده ترین واژه‌ها پیامی گیرا را ارسال می‌کند. برای مثال شعارهایی که غالباً در برندینگ شهری یا کشوری مشهور شده‌اند از این دسته‌اند. برای نمونه‌می‌توانید شعار شهرهای سئول، آمستردام، ... با گوگل کردن کلیدواژه City Slogan میتونید نمونه‌های خوبی از این تکنیک رو پیدا کنید.
    یاحق.

  3. سلام ...خیلی کار جالب و جذابی انجام دادید

    قبلا هم سایت خلاق باش مشابه چنین کاری انجام داده بود و حتی مسابقه برگزار کرده بود و به تیترزنی روزنامه ها امتیاز می داد
    که کار بسیار جالبی است و می توانید این رویه را در صورت امکان از طریق کافه مارکتینگ انجام بدید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *