سری سوم ارزیابی و امتیازدهی به تبلیغات ماه رمضان // چه امتیازی به طرح های پیام گستر، بانک کشاورزی و آینده می دهید؟

تقریبا داریم به اواخر ماه رمضان نزدیک می شیم و تا به الان ۶ طرح تبلیغاتی که در این ماه توسط برندهای مختلف اکران شده بود رو بررسی کردیم، به چالش کشیدیم و نمره دادیم. از تمامی که دوستان خوب کافه بازاریابی که دیدگاهشون رو در مطالب گذشته مطرح کردند بسیار سپاسگزارم چون همین استقبال باعث می شه ما بتونیم این روند رو ادامه بدیم.این سری، سه طرح تبلیغاتی دیگر رو می‌خواهیم در کنار هم بررسی کنیم و در بخش نظرات تمامی دوستان علاقه‌مند می توانند در کنار نمره‌‌ای که به هر طرح می‌دهند دلایل خودشون رو در خصوص نمره ای که اختصاص دادند بیان کنند.

۲۰۱۶-۰۶-۲۴_۱۷-۱۱-۲۱

لطفا طبق معمول سری‌های گذشته از نمره ۱ (ضعیف) تا نمره ۱۰ (قوی) طرح ها رو ارزش گذاری کنید تا در پایان یک هفته نظرسنجی، میانگین نمرات شما در کانال تلگرام کافه بازاریابی انتشار یابد. در پایان ماه هم جمع بندی از بحثهای انجام شده پیرامون تبلیغات ماه رمضان در کافه بازاریابی ارائه خواهد شد. حالا بهتره بریم سراغ طرح‌های سری سوم:

۲۰۱۶-۰۶-۲۴_۱۶-۵۷-۰۷

یکی از طرح‌هایی که در ماه رمضان توجه من رو به خودش جلب کرده مربوط به شرکت پیام گستر بوده که یک نرم افزار CRM که ارائه می‌ده. البته نه به خاطر اینکه طرح جذاب بوده بلکه به دلیل رسانه ایست که انتخاب کرده. از بحثهای مربوط به روش بازاریابی این شرکت بگذریم، موضوع جالب توجه شعار این طرح است. “این ماه، ماه ارتباط است”. آیا واقعا یکی از نمادهای این ماه ارتباط است؟ یا این شرکت می‌خواهد که باشد؟ طرح هلال ماهی که انتخاب شده از نماد خطوط دیجیتال الهام گرفته شده  مابقی محتوای طرح فقط اطلاعات لازم برای شناخت و تماس با این شرکته. نه چاشنی فروشی و نه موضوع منحصر به فردی. ولی در سطح شهر دیده می شه. نظر شما در خصوص این طرح چگونست؟چه نمره برای این طرح در نظر دارید؟

۲۰۱۶-۰۶-۲۴_۱۶-۵۸-۵۶

راستش خیلی علاقه‌مند بودیم که طرح‌های بیشتری از بانک‌ها در ماه رمضان امسال معرفی کنیم اما واقعا تعداد تبلیغات رمضانی بانکها در محیط شهری کم بود. یکی از این طرح‌ها مربوط به بانک آینده بود که خیلی ساده و مینیمال اجرا شده. یک صفحه آبی تیره که بیشتر بیلبورد رو میپوشونه و وسطش یک هلال با طرح سکه طلایی خودنمایی می کنه. جمله ی ” رمضان، ماه پر خیر و برکت” در گوشه طرح قابل رویته که فقط یکی از اصطلاحات مربوط به ماه رمضانه و در بخش سفید طرح که چیزی حدود ۱۰ ۱۵ درصد بیلبورد شامل میشه لوگو، لوگوتایپ، شعار همیشگی “آینده روشن است” و توضیحاتی مربوط کارتهای هدیه بانک آینده که به سختی دیده می شه، گنجانده شده. نظر شما چیه؟ آیا باید بگیم بانک آینده برای رمضان این ماه پر خیر برکت، ایده پر خیر و برکتی برای خودش نداشته؟ نمره شما به این طرح چند است؟

۲۰۱۶-۰۶-۲۴_۱۶-۵۶-۱۵

بانک کشاورزی از بانکهایی است که تبلیغات دارد ولی  خیلی دیده نمی شود. شاید به اندازه کافی رسانه خریداری نمی کند. اما طرح رمضانش از بقیه طر‌ح های این ماه بسیار متفاوت تر است. بجای ماه تسبیحی درست شده از دانه‌های گندم و یک نوع حبوبات دیگر که کاملا تداعی کننده کشاورزیست، استفاده کرده. از ماهیت کمک به هم نوع در ماه رمضان برای یادآوری حساب‌های قرض الحسنه بهره برده و شعار منحصر به فردی رو به نمایش گذاشته: “حسابی که حساب می‌شود”. در گوشه ای هم لوگو و اطلاعات ضروری نمایش داده شده. به نظرم در این ماه که فکر خیلی‌ها به حساب کتاب اعمالشون مشغوله، این یادآوری موثر خواهد بود. شما در مورد طرح رمضان بانک کشاورزی چگونه فکر می کنید؟ نمره‌ای که برای این طرح مناسب می‌دونید چند است؟

بی‌صبرانه منتظریم تا با نظرات ارزشمند خودتون و نمرات برخواسته از دیدگاه تک تک شما، این تبلیغات رو به چالش بکشید و یک نظرسنجی پربار و تاثیرگذار در تبلیغات ایران داشته باشیم.

پاورقی: نتایج عددی نظرسنجی‌های رمضان را از کانال تلگرام کافه بازاریابی دنبال کنید.


67 thoughts on “سری سوم ارزیابی و امتیازدهی به تبلیغات ماه رمضان // چه امتیازی به طرح های پیام گستر، بانک کشاورزی و آینده می دهید؟”

  1. سلام به همه دوستان کافه بازاریابی
    در خصوص پیام گستر نمیدونم بگم فرصتی که داشت رو از دست داد یا اینکه بگم ای کاش تبلیغش رو مناسبتی نمی کرد. این تبلیغ اصلا مناسب نیست. میتونست از خیلی از کانسپت های ماه رمضان برای خدماتی که داره ارائه می ده یا حتی ارتباطی که باید با مشتری برقرار کرد استفاده کنه. به نظرم بد نبود که پیام گستر به ارزش نهایی که برای مخاطب هاش میتونه ایجاد کنه اشاره می کرد یعنی رضایت مشتریان اونها. نمره من ۱
    در خصوص بانک آینده راستش اولین باری که دیدم طرح سکه با حاشیه تار و نقش گندم روی اون منو یاد بیسکوییت گرجی انداخت. اما فارغ از این یادآوری من فکر میکنم ماه رمضان خیلی ماه مناسبی برای هدیه دادن کارتهای هدیه بانک آینده نیست. نمره من ۱
    اما در خصوص بانک کشاورزی میتونم بگم به عنوان یک بانک بهترین خدمتش رو برای پیام تبلیغش انتخاب کرد. خدمتی که ابعادش کاملا با ابعاد و اعمال و دغدغه های ماه رمضون می خونه. شعار هم واقعا جالب توجه بود. حسابی که سحاب می شه. چیزی که میتونه به توشه ی اون دنیای آدم ها اضافه کنه. و البته تسبیح هم ارتباط بسیار خوبی بین کانسپت بانک کشاورزی و ماه رمضان داشت. فکر میکنم همه چیز به اندازه بود. نمره من ۸

  2. با عرض ادب و احترام خدمت دکتر محمدیان و سایر همراهان

    اولین تبلیغ که مربوط به شرکت پیام گستر است حالا به دور از اینکه انتخاب بیلبورد برای شرکتی که خدمات CRM را انجام میدهد برای عموم مردم آیا جذاب و مهم است یا خیر ! به سراغ مفهوم و خود تبلیغ می روم . ابتدا شعار تبلیغاتی این ماه ، ماه ارتباط است . شعارش را دوست دارم و ماهی که به صورت خطوط دیجیتال رسم شده با شعار و کلمه ارتباط و خدمات شرکت بنظرم تناسب دارد .
    من نمره ۷ را می دهم .

    تبلیغ دوم بانک آینده . شعار آینده روشن است را دوست دارم ولی متاسفانه خلاقیتی در تصویر گذاشته شده نمیبینم . یک قسمتی از سکه به شکل هلال ماه درآمده چه مفهومی میتواند داشته باشد هنوز متوجهش نشدم. تصویر بسیار بهتری با توجه به شعار می توانستند انتخاب کنند.
    نمره ۳ را میدهم

    بانک کشاورزی ، اینکه تسبیح به شکل دانه گندم انتخاب شده کار قشنگ و خلاقانه ایی است و به دور از کپی کاری همیشگی که همه از هلال ماه استفاده می کنند . گندم متناسب با بانک کشاورزی است.
    در مورد شعار حسابی که حساب می شود ! تو ذهن من مخاطب این فکر به وجود میاد مگر چه حسابی حساب نمی شود ؟! اگر در مورد کلمه حساب ایهام وجود داشته باشد که هم منظور حساب بانکی که در این بانک دارید و هم حساب و کتاب دنیوی ! چه حسابی حساب نمی شود ؟! ما که در اسلام این ایدئولوژی را داریم که ذره ایی شر و خوبی انجام دهید حساب می شود و جوابگو باید باشید !
    من شعار را دوست نداشتم .
    نمره ۵ را می دهم .

    سپسا از همه دوستان

    1. سلام به جناب فهمانی عزیز
      متشکرم از اینکه با دیدگاه و نمراتتون آغازگر بخش نظرات بودید. یه نکته ای در مورد بانک آینده یادآور بشم که شعار “آینده روشن است” شعار ثابت این بانکه و در بیشتر مواقع روی بیلبوردش هست.
      جناب فهمانی به نظرتون با توجه به تبلیغات پیام گستر در ماه رمضان و بی ارتباط بودنش با این ماه فکر میکنید تا چه اندازه تونسته با توجه به برداشت شما از طرح تبلیغاتیش، ارتباط لازم رو با مخاطبین برقرار کرده باشه؟ راستی اگر نظری در خصوص انتخاب رسانه پیام گستر هم دارید حتما در درج کنید

  3. سلام
    قبل از اینکه راجع به طرح پیام گستر بخام نظر بدم خیلی دوست دارم بدونم چرا این شرکت دست به تبلیغ محیطی زده، طرح هم که به غیر از یک کپی متوسط و کلیشه ای که داره حرف خاصی برای گفتم نداره. نمره این طرح ۱

    بانک آینده در پی طرح های مینیمالی که با کارهای تهمتن امینیان برای بانک ملت در صنعت بانک مد شده حرف خاصی برای گفتن نداره فقط کیفیت چاپ و رنگها خوبه. و طرح هم یک کلیشه ی همیشگی رو دنبال کرده با این حال از طرح پیام گستر بهتره ونمره ۲ رو بهش میدم.

    با وجود اینکه مفهوم قرض الحسنه به خودی خود برام قابل درک نیست اما با کپی خوب بانک کشاورزی” حسابی که حساب می شود” و طرح خوبی که به مخاطب میگه حساب قرض الحسنه تو صرف کشاورزی میشه مفهوم رو خوب رسونده اما از نظر ویژوال خیلی طرح جذابی نیست. به این تبلیغ هم نمره ۴ میدم.

    1. سلام به سرکار خانم میراشرفی
      سپاسگزارم از اینکه در بحثها مشارکت می کنید. نمرات و دیدگاه های جالبی بود ممنونم. با توجه نکاتی که در خصوص بانک کشاورزی نوشتید به نظر شما قرار گرفتن بحث حساب قرض الحسنه در ماه رمضان چگونه میتونه برای مخاطبین جذاب باشه؟

      1. راستش با توجه به اینکه بحث حساب قرض الحسنه از نظر مالی کاملا مشکل داره و برای کسی که به دنبال پس انداز و سرمایه گذاری هست بزرگترین اشتباه داشتن حساب قرض الحسنه اس پس احتمالا کسانی که دنبال این نوع حساب ها هستن یا به دنبال قرعه کشی هستن (اگه هنوز هم این حسابها قرعه کشی داشته باشه) و یا به دنبال کار خیر. که اگر به دنبال کار خیر باشن حساب قرض الحسنه با نفس ماه رمضان کاملا همخوانی داره.

    2. سرکار خانم میراشرفی، اون قسمتی که فرمودین ” با توجه به تبلیغات مینی مال بانک ملت دیگه این تبلیغ بانک اینده حرف خاصی نداره” رو میشه کمی باز کنید؟ منظورتون اینه که با توجه به اینکه بانک ملت خیلی مینی مال برخورد کرده بقیه هم چاره ای جز مینی مال ندارن؟ ایا منظورتون اینه که خلاقیت=مینیمالیستی بودن کار؟ البته من هم مثه شما معتقدم این تبلیغ بانک اینده خیلی جالب نیست ولی اون رو خیلی هم بدون خلاقیت نمی بینم .قصدم از این سوال از شما اینه که بحث
      خلاقیت= مینی مالیستی بودن کمی باز بشه

      1. آقای شکرانی
        منظور من این بوده که تبلیغات مینیمالیستی با طرح های بانک ملت مد شده و بانک ها فکر می کنن که برای اینکه طرحشون خوب باشه باید حتما مینیمال باشه. منظور من اصلا این نبود که خلاقیت با مینیمال بودن برابره. قرار نیست تبلیغ برای خوب بودن خلاق باشه قراره که تبلیغ مخاطب عام رو جذب کنه نه هنرمندان و کارشناسان تبلیغات رو. از نظر من طرح بانک آینده کلیشه بود و حرف تازه ای برای گفتن نداشت.

  4. من اگر در این مجموعه ها مسوولیتی داشتم و زمان هم بود اجازه اکران هیچ کدام را نمی دادم با این حال طرح اول ۱ طرح دوم چهار طرح سوم هم دو . البته از شورای کافه عذرخواهی می کنم که قرار بود من رای ندهم اما به نظرم این طرح ها واقعا در مقایسه با طرح های قبلی ضعیف تر است.
    طرح دوم واجد نکات مثبت اما یادآور بیسکوییت است با شما آقای داورنیا وافقم

    1. سلام به جناب دکتر محمدیان عزیز
      نظرات شما همیشه برای مخاطبین کافه بازاریابی از جذابیت بالایی برخورداره. متشکرم از نمراتی که دادید.
      چیزی که در هنگام نوشتن این سری از تبلیغات ماه رمضان بهش رسیدم این بود که رمضان نسبت به سال گذشته جذابیت خودش رو تا حدودی برای شرکتهایی که تبلیغ می کنند از دست داده. درصد قابل ملاحظه ای از تبلیغات محیطی شهر تهران، محتوای رمضان ندارند

  5. من تحلیل خاصی و یا نقد خاصی روی طرحها نمیخوام بذارم وفقط امتیازم رو اعلام می کتم.
    پیام گستر ۲
    بانک اینده ۲
    بانک کشاورزی ۵
    به اعتقادم بانک کشاورزی همین که سراغ هلال ماه نرفته خودش خیلی است

  6. سلام به همگی…
    من به عنوان مخاطب عام فکر میکنم نوع شرایط زندگی حال حاضر فرد در تفسیرش از هر تبلیغ خیلی مهمه تویه اتوبان کردستان نزدیک یکی از بیمارستانها که در رفت امدم استرابورد بانک آینده برای من مفهومش عمیقتر از هر دفعه ایی بود که دیدم …این تبلیغ در نوع خودش برای آدم گرفتار مفهوم خودشو‌ میرسونه که قطعا بیسکوییت نیست !!!…تمامی شعار هر سه تبلیغ مهم تر از تصویر‌ه …از نگاه مردم معمولی گرفتار این تصویر نیست که دلگرمی میده بلکه یه حرف امیدوار کننده که برند به آن عمل میکنه مهمتره …هر سه شعار ده …از نظر مفهوم تبلیغ و گرافیک :تبلبغ اول پنج….تبلیغ دوم ده….تبلبغ سوم دو

    1. سلام به سرکار خانم تیموری
      خوشحالم که دیدگاه شما رو در این مطلب میبینم. توصیف تجربه جالبی بود و البته متشکرم از نمرات.
      اینکه هر مخاطبی در هر شرایطی که باشه میتونه نسبت اثرپذیریش از یک تبلیغ فرق بکنه رو کاملا قبول دارم. ولی آیا به نظرتون تبلیغات باید منتظر مخاطب با احساسات و شرایط مطلوب باشه یا باید احساسات و شرایط مطلوب را تاجایی که امکان داره مشتری بوجود بیاره؟

      1. سلام مجدد به همه و شما جناب داورنیا
        سرعت عکس العمل مشتری و مناسب بودنش در جهت خرید قطعا با احساسات کارفرما جور در نمیاد این یعنی قطعا تبلیغات نمیتونه منتظر احساسات مشتری باشه و جواب تو سوال خود شما هست اما از منظر دیگه بخش بندی درست تبلیغ در مکانی که میتونه مفهوم تبلیغشو چند برابر‌کنه در حقیقت تیری که دونشون رو همزمان میزنه یکی صبر کم کارفرما دیگریش هم احساسات مشتری….

        1. سلام به سرکار خانم تیموری
          متشکرم از پاسخگویی شما. دقیقا همینطوره که می فرمایید. البته موضوع اینجاست که قرار دادن تبلیغ در مکان و زمان مناسب در خصوص تبلیغات محیطی آن هم بیلبورد در اکثر مواقع قابل اجرا نیست اما میشود برای منظور مناسب جای مناسب و رسانه مناسب را انتخاب کردو البته بعید می دونم بانک آینده به قصد اتفاقی که برای شما رخ داد بیلبوردشو جا نمایی کرده باشه.
          سپاسگزارم از اینکه همراه ما بودید و البته خوشحال میشیم در نظرسنجی های بعدی همچنان حضور داشته باشید
          شاد و موفق باشید

          1. سلام مجدد .من به عنوان مخاطب عام از میان هزارهزار آدمی که ازون جا رد میشه تحلیل عام نه حرفهایی انجام دادم قطعا هم انتظار اینکه جا نمایی تبلیغ به قصد تجربه من باشه ندارم درحقیقت خیلی کوته فکری !!!!فقط امیدوارم تحلیلها بیشتر از اینکه به این ختم بشه که کی بیشتر حرفه ایی تر ماجرا رو تحلیل میکنه به یک خرد جمعی تبدیل بشه… چیزی که باعث میشه خیلی افراد از نظر دادن پشیمون میکنه تحلیل و قضاوت نسنجیده فردی از یک تجربه عام از یک مخاطب عام …

            1. سرکار خانم تیموری از همراهی همیشگی شما متشکرم. مطمئن باشید که اینطور نیست و در بخش نظرات اصولا سعی میشه تا با تامل دوستانه و بی غرض، با هرکدام از دوستان به یک جمع بندی کوچک برسیم. من به شخصه همیشه فرض می کنم کسی که در میان این همه بازدید کننده سایت میاد و نظر شخصیش رو بیان می کنه کار بسیار ارزشمندی میکنه و به این ارزش احترام می گذارم. مطمئنا دیدگاه های منحصر به فرد شما هم از نظر من و کافه بسیار ارزشمنده.
              سپاسگزارم و خوشحال میشم از اینکه همچنان همراه ما باشید
              شاد و موفق باشید

  7. اینکه پیام گستر چرا از بیلبورد برای دیده شدن استفاده شده تفاسیر مختلفی می تونه داشته باشه که فعلا بهش نمی‌پردازم. در مورد شعارش باید بگم که اتفاقاً از نظر من شعار خوبی‌ست چون پیرامون ارتباط در این ماه تفاسیر زیادی میشه کرد. امتیاز من ۳
    در مورد طرح بانک آینده به یک نکته اشاره می‌کنم. اینکه بعضی از دوستان معتقدند که این طرح تداعی کننده بیسکوئیت گرجی یا امثالهم است (در متن قبلی در مورد پگاه و نیوآ) علتش تمرکز زیاد روی بحث تبلیغات است وگرنه بعید می‌دونم که در مخاطب عام این تداعی وجود داشته باشد یا اگر باشد خیلی قوی باشد. تمرکز و دقت جهت نقد تبلیغات باعث میشه که طرح‌ها خیلی عمیق‌تر به خاطر بماند. استفاده از خوشه گندمی که روی سکه‌های قدیمی هست به عنوان نماد برکت شاید خیلی گیرا نباشد اما ترکیب رنگ خوبی به طرح داده. امتیاز من ۴
    حسابی که حساب می‌شود نوعی ریاکاری درونش هست که من نمی‌پسندم اما کپی‌ خوبی است. استفاده از گندم و سایر غلات به عنوان مواردی که بار معنوی دارند به جای هلا ماه هم ایده خوبیه اما اجرای خوبی نداشته. امتیاز من ۳

    1. سلام به جناب محمودی عزیز
      سپاسگزارم از نمراتی که درج فرمودید. البته بیسکوییت چیزی بود که من وقتی اولین بار این بیلبورد رو دیدم به ذهنم خطور کرد و خوشحالم که با توجه به نظرات شما و دوستان دیگر این طرح اونقدرها هم که در ذهن من آمد به بیسکوییت شباهت ندارد. خوشحال میشم نظرتون رو راجع به طرحها بیشتر شرح بدید

    1. سلام به جناب ذبحی عزیز
      خوشحالم که در این نظرسنجی هم مشارکت داشتید البته خیلی بهتر هم میشه که در کنار نمراتی که اعلام کردید نظرات شخصی خودتون رو در خصوص طرح ها بیان کنید. بسیار ارزشمند خواهد بود

      1. سلام و عرض ادب خدمت حضرتعالی
        آقای داورنیا ارجمند
        سعی کردم پرگویی نکنم.
        پیام گستر رو به دلیل شعار مطلوب و مرتبط بودن دقیق اتود ماه با بهره گیری از عناصر بصری مرتبط با نوع خدمتی که ارائه می کنه و رنگ بندی خوب امتیاز دادم البته بخش نارنجی متن زیادی داره و نیازی به بیان فناوری در ارتباط با مشتری نداشت. به نظر ضعف اصلی همین بود که مطالب زیادی رو ارائه کرده که البته این موضوع در اکثر شرکت ها و صاحبان کالا موقع اکران تبلیغات محیطی به چشم می خوره
        بانک آینده بدون هیچ ارتباطی با موضوع ارائه شده و به نظرم فقط خواسته بگه من هم تو این ماه پربرکت تبلیغ دادم و اصلا مفهوم استفاده از گندم رو درک نکردم. برعکس بعد از مدتها ولع بیسکویت گرجی کردم
        بانک کشاورزی پیامی کوتاه و هدفمند داشته و از المان غیرتکراری استفاده کرده. تسبیح به مخاطبان عزیز کشورمون حس معنویت و اطمینان قلبی خوبی میده. تمام حرفهای گفتنی تو این طرح رو سریع و واضح میشه شنید . من ازش خیلی خوشم اومد. امتیاز کمتری نسبت به پیام گستر دادم چون یه کمی می تونست پر مغزتر باشه و ارتباط المان استفاده شده با بانک کشاورزی بیشتر باشه.
        ایام به کام

  8. پیام گستر با شعار طنازانه ۵
    بانک آینده رو کلا نمی فهمم گویا رسالتی داره که با یه چیزی یه ماه بسازه ۱
    بانک کشاورزی هم به خاطر شعارش ۵ وگرنه تصویر تسبیح با سر خوشه گندم یعنی چی؟

    1. سلام به جناب motaleb عزیز
      سپاسگزارم از اینکه در این نظرسنجی شرکت کردید. خیلی خوشحال می شیم اگر توضیحات بیشتری در خصوص دیدگاهتون برای این طرح ها بدید خصوصا اگر نظری روی ارتباط شعار با تصاویر و ارتباطشون با مخاطب ماه رمضان

  9. قطعا این سری تبلیغات خوبی رو انتخاب نکردید یا بهتره بگم تبلیغ خوبی تو این سری نمی بینم. هیچ کدام در تصویر حرفی برای گفتن ندارند و بیشتر شعار محور هستند
    بانک اینده ۲ به خاطر اجرای خوبش
    بانک کشاورزی ۴ به خاطر پیام خوبش
    پیام گستر ۳ به خاطر پیام خوبش
    در هر حال پیشنهاد می کنم برای سری بعد تبلیغات صنایع غذایی رو هم بذارید شاید اونجا کارهای بهتری رو ببینیم.

    1. سلام به سرکار خانم رومینا
      متشکرم از اینکه مارو همراهی کردید. با نظرتون کاملا موافقم که در سری های گذشته تبلیغات بهتری وجود داشت. اما از طرفی هم تعداد کارهای ماه رمضانی امسال فکر میکنم نسبت به سال پیش کمتره خصوصا از نوع خوب و قابل بحثش. نظر شما چیه؟
      در ضمن خوشحال میشیم اگر تبلیغ خاصی از صنایع غذایی در نظر دارید اعلام کنید

  10. ۲ امتیاز من به پیام گستر (آگهی گیرا نیست ام شعار خوبی دارد)
    ۱ امتیاز من به بانک آینده (تصویر قطعا می تونه هر گرافیستی رو خوشحال کنه اما یک تبلیغاتچی رو نه!اما کاملا بی مفهوم)
    ۴ امتیاز مت به بانک کشاورزی (شعار قوی تصویر بی دلیل)

    1. جناب محمدیان به من گرافیست یکم برخورد!!
      این جمله شما که می فرمائید “هر گرافیستی رو خوشحال میکنه اما تبلیغات چی رو نه” رو لطفا در یک متن به عنوان یک مطلب بهتر توضیح بدید. یعنی شما اعتقاد دارید این طرح نمی تونه جذابیتی برای مشتری داشته باشه؟
      به نظر من که گرافیستم نمره این طرح ۷ هست. یعنی دقیقا همون چیزی که شما گفتید اما برای یادگیری بهتر ممنو میشم این موضوع رو تحلیل کنید در یک مطلب
      سپاس

      1. جناب پرهیزکار
        به شخصه اعتقاد دارم بخش قابل توجهی از تبلیغاتی که از دید جامعه تبلیغات در حال حاضر خلاقانه شناخته می شه هیچ ارزش تبلیغاتی نداره و مخاطب اصلا برای فهمیدن ان وقت نمی گذارد
        در این کیس چون خروجی از نوع گرافیک بود اصطلاحهر گرافیستی» رو به کار بردم
        اگر تی وی سی بودمی گفتم «هر کارگردان و ایده پردازی»
        من به شدت این شکاف را در حال بزرگ شدن می بینم یعنی تبلیغاتی که گرافیست و کارگردان و ایده پرداز و کارفرما رو خوشحال می کنه اما مردم کلا چیزی ازش نمی فهمن

      2. جناب پرهیزکار
        به شخصه اعتقاد دارم بخش قابل توجهی از تبلیغاتی که از دید جامعه تبلیغات در حال حاضر خلاقانه شناخته می شه هیچ ارزش تبلیغاتی نداره و مخاطب اصلا برای فهمیدن ان وقت نمی گذارد
        در این کیس چون خروجی از نوع گرافیک بود اصطلاح هر گرافیستی» رو به کار بردم
        اگر تی وی سی بودمی گفتم «هر کارگردان و ایده پردازی»
        من به شدت این شکاف را در حال بزرگ شدن می بینم یعنی تبلیغاتی که گرافیست و کارگردان و ایده پرداز و کارفرما رو خوشحال می کنه اما مردم کلا چیزی ازش نمی فهمن

        1. بله موافقم. این موضوع مهم است که هدف اول تبلیغات فروش است نه صرفا خلاقیت و زیبایی. هر چند این دو مورد آخر دو ویژگی مهم یک تبلیغات خوب است اما فروش اولین و مهمترین کار تبلیغات است. به هر حال می تواند موضوع خوبی برای یک مقاله مفصل باشد
          ضمن اینکه باید این موضوع را در نظر داشت که باید اینقدر در تبلیغات همه شرکت های فعال تبلیغاتی، خلاقیت بیشتر شود تا سواد و علم تبلیغاتی مردم افزایش پیدا کند. چیزی که من در طرف دیگر دنیا می بینم اهمیت بیش از حد به تبلیغات خلاق است، خوب حتما مخاطبان به درک کافی رسیده اند که اینقدر شاهد تبلیغات خلاق و بعضا پیچیده هستیم و این باید برای مردم ایران هم اتفاق بیفتد
          ممنون از تحلیل خوب شما

          1. من سر این موضوعات خیلی حرف دارم
            هنوزم با بخشی از دیدگاههای شما مخالم
            اجازه می خوام بسترش رو در یک یادداشت جداگانه باز کنیم
            که همه مشارکت کنند

            1. سلام خدمت آقای محمدیان عزیز
              من به شخصه و با تمام وجودم منتظر این حرکت ارزشمند شما هستم به دلیل اینکه خود من هم در این مورد به شدت تو نقطه آزار هستم. متاسفانه متخصصان گرافیک زیادی هستند که بین کارفرماها درخشیده اند و موفق بوده اند در حالیکه در واقعیت تبلیغات چنین نتیجه ای مشهود نیست و تبلیغات اثربخش نبوده اند. نمونه های این صحبت من وجود دارند.
              ممنونم از زحمات چنابعالی
              ایام بکام

  11. سلام،
    من به آگهی پیام گستر امتیاز ۷ می دم. طراحی (استفاده از خطوط دیجیتال) و شعار تبلیغاتی خیلی خوبی برخورداره. ماه رمضان، ماه ارتباط با خدا معروفه و خیلی هوشمندانه از کلمه ارتباط در شعار تبلیغاتی استفاده شده.
    در خصوص بانک آینده، طرح و رنگ هلال ماه بیشتر شبیه به گندم و بیسکوییت هست تا سکه. در واقع بیشتر به برند خوراکی شباهت داره تا بانک. من به این طرح نمره ۱ میدم.
    به بانک کشاورزی هم نمره ۲ میدم. شعار تبلیغاتی تنها نکته مثبت طرح هست. بیشتر به خاطر طراحی بسیار ضعیفش این نمره رو دادم. استفاده از تسبیح به عنوان نماد ماه رمضان خوب بود ولی طرحش اصلا حال و هوای این ماه رو نداشت. یک طرح بسیار سرد و بی روح.
    مرسی از مطلب خوبتون

    1. سلام به سرکار خانم گیلدا
      متشکرم که مثل همیشه در بحثها حضور دارید و دیدگاه های ارزشمندتون رو با ما و دوستان کافه بازاریابی به اشتراک می گذارید.
      من فکر میکنم یکی از ضعف های سکه هلالی بانک آینده لبه های اونه که هیچ شباهتی به لبه ی شارپ و دندانه دندانه سکه نداره و از طرف دیگه رنگ طلایی بکار برده شده.
      خانم گیلدا شما چه پیشنهاداتی برای نظر سنجی بعدی دارید؟

  12. هر سه اگهی از نظر من امتیاز بالایی نمی گیرند.پیام گستر به ویژه. با این حال از مینیمال و اعتمادی که بانک اینده به ذهن مخاطب کرده و اجازه کشف می ده خوشم می اید اما واقعا هیچ چیز در پس این کشف نیست.
    در کل بانک اینده ۳ پیام گستر ۱ بانک کشاورزی هم به خاطر شعار خوبش ۴

    1. سلام به جناب حق پرست عزیز
      ضمن تشکر بابت تحلیل بانک آینده و نمراتی که اعلام کردید بواسطه تحلیل خوبتون علاقه دارم کمی هم در مورد بانک کشاورزی بنویسید.
      راستی اگر برای تبلیغات نظرسنجی بعدی ماه رمضان پیشنهادی دارید حتما بفرمایید

  13. با سلام خدمت دوستان خوب کافه بازایابی
    طرح پیام گستربدون هیچ پیچیدگی ای که مزیت یک بیلبورد هست به معرفی محصولش پرداخته. من بعنوان مخاطب برام سوال پیش میاد که اگر منظور از ارتباط در ماه رمضان، ارتباط معنوی با خدا باشه، خب چه سنخیتی با CRM داره. صرفا شباهت لغوی مفهومی به محتوای پیام نمیده. نمره ۳ میدم
    تبلیغ بانک آینده ماه از جنس طلا و خوشه گندم که مرتبط هست با ماه پر برکت، فکر می کنم خیلی تکراریه و خلاقیتی نداره، نمره ۳
    طرح بانک کشاورزی پیام بسیار دلنشینی داره و با عمل خیر در جهت کمک به نیازمندان، کاملا در یک جهته. نمره ۶

    1. سلام به سرکار خانم ترحمی
      خوشحالم که در مطالب اخیر نظرات بیشتری از شما میبینیم. به نکته قابل تاملی در مورد پیام گستر اشاره کردید. متشکرم از نمرات ارزشمندی که دادید. حالا که شما چنین نظری در خصوص طرح بانک کشاورزی دارید مشتاقم نظرتون رو در مورد این بدونم که برخی از دوستان عقیده داشتند پیام بانک کشاورزی منفعت طلبانست و داره از مفهوم ثواب و کار خیر سوء استفاده میکنه. نظرشما چیه؟

  14. با سلام و عرض ادب

    پیام گستر …………..۲
    پس از نگاه به طرح اطلاعات نوشتاری(text) در روی بیلبورد بیش از حدِ نیاز مخاطب نوشته شده (نرم افزار یکپارچه ارتباط با مشتری، شعار فناوری در مدار مشتری، این ماه ماه ارتباط است)
    یعنی اینهمه اصرار بر نوشتن اینهمه نوشتار واقعا در بزرگراهی که شاید ۱۵ تا ۳۰ ثانیه در خوشبینانه ترین حالت امکان دیدن کل طرح وجود داره به نوعی تیشه به ریشه زدن و اتلاف هزینه و وقت هست و دوری از تعادل و بالانس و مزن تصویر با کلمات نوشتاری

    پیشنهاد

    اگر باکس و مربع نارنجی از روی طرح حذف میشد و فقط نوشته شعار “این ماه ماه ارتباط هست” با راستچین خوب و فونت بهتر فارغ از بهبود خود شعار همین مقدار تغییر کافی بود کمی به فضای منفی و مثبت و ترکیبندی و خوانایی و سادگی کمک کند

    بانک آینده ………….. ۱
    طرح مستطیل عمودی (portrait) فضای جالبی هست که شاید با عناصر داخل کادر به عنوان مثال و ب توجه به موقعیت سایه هلال ماه در گوشه سمت راست اگر میبود کمی به زیبایی تصویر کمک بهتری میکرد..تا وسط یک فضای خالی مستطیلی، نوع مونتاژ و استفاده از اِلِمان سکه کمی ابتداعی انجام شده و تا دقت زیادی روی طرح نشود در ذهن مخاطب با نگاه اول به هر چیزی شباهت تام دارد تا سکه …..
    انتخاب و طراحی شعار بسیار مناسب و زیبا و وزین اما جای قرارگیری (layout) چیدمان بسیار پایین و بی ربط به اِلِمان تصویری در کادر، سایز فونت بسیار کوچک و ضعیف در خوانش ، به نوعی دور افتاده از طرح اصلی و طراحی جزیره ای نا متجانس …

    بانک کشاورزی…………۵

    جانمایی کلمات و کم تعداد بودن آنها در خواندن آنها بسیار خوب انتخاب شدند
    اما استفاده دوباره و تاکید از کلماتی مانند “حسابی” که “حساب” کمی ضعیف و بار منفی شاید داشته باشه در ماه مِهمانی خداوند و کمی چُرتکه و ماشین حساب و بازار و حجره در ذهن متبادر شود تا حس رحمانیت و کرم خداوند…..
    خلاقیت خوب و نو آوری در شکل کامل گندم و تسبیح که قابل ستایش هست
    شجاعت در استفاده از رنگ سفید در فضای پس زمینه(background) کمک خوب به سادگی طرح و
    خوانایی خوب ، در سریع خوانده شدن مطلب روی بیلبورد، حفظ فضای منفی و مثبت و ایجاد تعادل و بالانس بین اِلِمان تصویری با اطلاعات نوشتاری و کلمات و شعار در طرح کلی

    1. سلام به جناب شجاعی عزیز
      خیلی خوشحالم که با دیدگاه های کارشناسانتون به بحث ها رو پربارتر می کنید و باید بگم تحلیل های جالب توجه و قابل تاملی رو از شما مطالعه کردم. ممنونم. با توجه به اینکه توضیحات کاملی دادید خوشحال میشم اگر پیشنهادی برای نظرسنجی بعدی دارید و تبلیغ خاصی رو مد نظر دارید خوشحال میشیم اعلام کنید

      1. با سلام ، نظر لطف شماست جناب داورنیا
        من از بودن در این فضای آزاد و تبادل نظرات کارشناسانه دوستان و خواندن آنها لذت میبرم و معتقدم باعث رشد و هم افزایی میشود

        پیشنهاد می کنم برای نظر سنجی بعدی تا ماه رمضان تمام نشده به بحث شیرین و جذاب استیکرهای روی شیشه های فروشگاه ها بپردازیم……من سه برن رو پیشنهاد میدم
        دُرسا
        خشکشویی پاکان
        نوین چرم
        و یا هر برند دیگه های که از استیکر در این ماه به وفور استفاده کرده مورد نظرسنجی و نقد قرار دهیم

  15. سلام
    تحلیل من از تبلیغات این سری به این شکله:
    پیام گستر بیلبورد خیلی شلوغیه و به نظرم این کار اصولی نیست … هر طرف طرح رو نگاه کنید یه شعار و نوشته خودنمایی می کنه و همین باعث عدم ارتباط مناسب و بی سلیقگی میشه. شعار خوب نوشته شده و دو پهلو بودنش به نظرم جالبه.
    اما طرح ماه دیجیتالی و خط های زیرش در کنار اون همه نوشته باعث شده که شعار هم آسیب ببینه و مخاطب رو وادار به قضاوت کنه!!
    من به طرح پیام گستر ۴ میدم … چون شعارش خوبه و جسارتش رو هم در انتخاب بیلبورد برای تبلیغات می پسندم. البته فقط جسارتش رو …
    در مورد بانک آینده حرف خاصی ندارم … این طرح نمره ۳ رو می گیره چون چیز خلاقانه و تازه ای نداره … فقط یه نکته اونم اینکه فکر می کنم اگه این طرح رو بدون دیدن لوگوی بانک آینده هم می دیدم باز هم می تونستم حدس بزنم مال بانک آینده اس!! فکر می کنم به لحاظ ایجاد تداعی برند و هویت سازی برای برند این بانک داره موفق عمل می کنه.
    و می رسیم به بانک کشاورزی … طرح تسبیح که با دانه های گندم مزین شده جای تحسین داره و با کانسپت اصلی که از این بانک در ذهن داریم خوب فیت میشه … شعار هم فکر شده اس … فقط می مونه بحث حساب های قرض الحسنه که فکر می کنم برای مخاطب خیلی کلیشه ای و حتی بی اثر شده … ما تمام سال هم پیام هایی از این دست از بانک ها می شنویم … نه؟ یا شاید سال های ساله …

    1. سلام به سرکار خانم کریمپور
      سپاسگزارم از تحلیل و نمراتی که اعلام کردید. در خصوص برندینگ بانک آینده فکر میکنم بخاطر رنگ (طلایی در کنار آبی تیره) و مینیمال بودنه. نظر شما چیه؟
      در خصوص بانک کشاورزی و حسابهای قرض الحسنه کاملا باش ما موافقم که این نوع حسابها مشتری سابقش رو نداره اما یکی از منابع درآمدی بسیار خوب برای بانکهاست. همونطور که شما فرمودید در طول سال هم این پیام ها داده میشه اما به هر حال بانک درصدد فروش این خدمت هست. اول اینکه به نظرتون آیا این زمان برای این پیام مناسبتر بوده نسبت به بقیه سال؟ دوم اینکه به نظرتون اشکال کار پیام های حسابهای قرض الحسنه کجاست که مثل سابق جواب نمیده؟

  16. به نظرم طرح بانک کشاورزی در چارچوب تبلیغات ماه مبارک رمضان نیست و بیشتر تبلیغ حسابهای قرض الحسنه این بانک است ولی چون شما در گروه تبلیغات ماه مبارک قرار دادید من نظرم را به این تریتب می گم:
    بانک کشاورزی ۵ به خاطر شعار بسیار تاثیر گذار
    بانک آینده ۱ بی هیچ حرفی
    پیام گسنر هم به خاطر شعارش ۳ وگرنه تصویر بی مفهوم است

    1. سلام به جناب ابراهیم عزیز
      متشکرم از مشارکتتون. همانطور که شما فرمودید هدف اصلی طرح بانک کشاورزی جذب مشتری برای حسابهای قرض الحسنه است اما با توجه به اکران این طرح با شروع ماه رمضان و المانهایی مثل تسبیح، فرض بر این بود که این بانک ماه رمضان رو فرصت مناسبی برای تبلیغ اینگونه حسابها با رسالت خداپسندانه، دونسته.
      متشکرم از نمرااتی که اعلام فرمودید

  17. با سلام
    به نظر من در کل پیامها نسبت به سری اول و دوم ضعیف تر بودند.
    پیام گستر : ۳ روی بیلبورد به حد افراطی شعار و پیام کار شده اما شعار اصلی و طراحی نماد هلال ماه جالبه.
    بانک آینده: ۲ واقعا هیچ پیام خاصی از اون نگرفتم، فقط ترکیب رنگ جذابه، علاوه بر اون به نظرم قرار دادن حرکت روی حروف غیر ضروری بود.
    بانک کشاورزی: ۵ پیام و طراحی نسبتا جالبه اما واقعا خیلی بیشتر جای کار داره.

    1. سلام به جناب دباغی عزیز
      از اینکه همراه ما هستید ممنونم. من حرف شما رو کاملا قبول دارم. اما به نظر میاد پیدا کردن کار قوی کمی سخت شده و تعدادشون مقداری محدود بودن. متشکرم از نمراتی که اعلام کردید. از شما دعوت می کنم که در نظرسنجی های بعدی ماه رمضان هم شرکت کنید و اگر پیشنهادی برای انتخاب طرح های بعدی دارید حتما برای ما بنویسید

      1. سپاس از شما، واقعا از مباحث طرح شده و نظرات دوستان استفاده می کنیم.
        درست می فرمائید، متاسفانه کیفیت کارها چندان بالا نیست. جای تاسفه که می بینیم تبلیغات ویژه ماه رمضان برای برندهای خارجی با وجود به کارگیری المانهای تکراری هم تا چه حد جذابه.
        همراه اول رو برای ارزیابی پیشنهاد می کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *