نقد تبلیغ // همراه اول، همراه همیشگی حتی همراه بچه های خردسال!

شاهرخ داورنیا: همراه اول ... هیچکس تنها نیست ... همیشه از ظرفیتهای تبلیغاتی همراه اول لذت بردم چون به نظرم انقدر این نام خوب انتخاب شده که پتانسیل رو برای ارتباط گرفتن با مخاطب بالا برده و باعث که نتونیم از کارهای خوبی هم که در برخی کمپین های خلاقانه همراه اول ارائه شده، به راحتی بگذریم. ظرفیتهای همراه اول اکثرا به دلیل مزیتهای رقابتی این برند بوجود آمده که نتیجه اونها پتانسیلی است که در تبلیغات استفاده می شود. مزیتهایی مثل اعتبار بالای پیش شماره ۰۹۱۲، اولین بودن، آنتن دهی قوی بخاطر زیرساخت با قدمت تر و موارد دیگر. زمانی که قرار شد برای اپراتور اول ایران نام انتخاب بشه فکر می کنم یکی از بهترین های ممکن انتخاب شد، یعنی همراه اول، و این نام پایه ای بود برای شکوفایی فعالیت های بازاریابی و تبلیغاتی این برند. همین موضوعات باعث شد تا خیلی از شعارهای کمپین های برند که بوسیله خلاقیت گروه های سازنده خلق شدند کیفیت بالایی داشته باشند اما در برخی موارد برخی از ضعف ها در اجرا باعث میشه بابت این موضوع افسوس بخورم. یکی از این کمپین ها، اخیرا با شعار: این ارتباط قطع نشدنی است، اجرا شد که به شخصه فکر میکنم فقط همین شعار حرفهای زیادی برای گفتن دارد. حرفهایی مثل عدم قطع شدن ارتباط کاربران در هنگام مطالعه، آنتن دهی قوی و کیفیت همیشگی ارتباط بین کاربران.

hamrah aval

این کمپین با هدف انتقال پیام ارتباط قوی و با کیفیت همراه اول (برندینگ) در رسانه های مختلف به اجرا درآمد از جمله تلویزیون، محیطی، چاپی و ... که مثل اکثر کمپین های تبلیغاتی هسته اصلی تبلیغات تلویزیونی آن بود. قبل از اینکه در مورد کمپین بیشتر صحبت کنیم لازم است که باهم این تیزر تلویزیونی رو ببینیم.

 

فکر میکنم تیزر به اندازه کافی خوش ساخت هست که بخواهد جلب توجه کند. متن تیزر و دیالوگهایی که گفته می شود به خوبی به قدمت و اعبتار سیم کارتهای همراه اول اشاره می کند. اینکه همراه اول، اولین در ایران بوده و ریشه در ذهن ایرانی ها دارد و قرار است که سالهای عمر ایرانی ها در کنارشان به عنوان یک همراه همیشگی حضور داشته باشد. تا اینجای کار به شخصه موضوع بغرنجی ندیدم. البته اگر شما دیدید خوشحال می شم مطرح کنید. اما ... اما چرا یک کودک؟ آیا همراه اول می خواد بگه کاربرانش از سنین خیلی پایین شروع می شوند؟ حتی اگر پدر و مادرهایی پیدا بشن که در این سن موبایل و سیم کارت در اختیار فرزندانشون قرار بدن آیا اصلا شما این کار رو درست می دونید؟ آیا این اتفاق باب میل عموم جامعست؟ آیا این یک فرهنگ سازیه؟ آیا همراه اول می خواد با این تیزر بگه بهتره برای کودکانتون سیم کارت بگیرید چون ما همراهشون هستیم؟ تبلیغات برندینگ قرار نیست در مرحله اول چیزی را بفروشند، قرار است پیامی را به مخاطب انتقال بدهند تا در ذهن او نهادینه شود. راستش به شخصه این برداشت رو از تیزر دارم:

یک پدر و مادر خوب کسانی هستند که سیم کارت همراه اول رو از کودکی در اختیار فرزندانشون قرار بدن تا همیشه این سیم کارت مثل یک همراه همیشگی برای برقراری ارتباط در اختیار اونها باشه

شما در خصوص این کمپین، شعار، پیام، اجرا و هدفش چه نظری دارید؟ این کمپین رو منصفانه نقد کنید و به چالش بکشید تا در بخش نظرات به کمک شما بحث گرم و پرباری رو داشته باشیم. نظرات ارزشمند شما عیار این کمپین رو ارزیابی خواهد کرد.


72 thoughts on “نقد تبلیغ // همراه اول، همراه همیشگی حتی همراه بچه های خردسال!”

  1. جناب داورنیای عزیز خیلی خوشحالم که در چند نقد اخیر رفته رفته موضع خود را هم عنوان می کنید چون به نظرم در نقد موضع منتقد باید روشن شود مگر این که نقد مردمی باشد و منتقد فقط طرح موضوع کند و صحنه گردان نظرات باشد و برای این که خط ذهنی به مخاطب نداده باشد اظهار نظر صریح نکند.
    خوشبختانه شما در چند مورد اخیر هم اعلام موضع می کنید و هم صحنه گردانی که کاری نوآورانه است ممنون
    ما در کافه نقد مردمی هم داریم اما نقد شما جزو نقدهای حرفه ای است که نیاز به اعلام مواضع منتقد دارد ممنون

    1. سلام به جناب دکتر محمدیان عزیز
      خیلی خوشحالم که بخش کوچیکی از آموزشهای شما و جناب محمدیان رو اجرایی کنم. کامنت شما برای من بسیار ارزشمنده و البته باعث میشه احساس کنم در کارهای بعدی وظیفه سنگینتری دارم. امیدوارم با مشارکت همراهان کافه که هسته اصلی مطالب کافه هستند و ارزش افزوده برای مطالب ایجاد میکنند که باعث میشه هر برندی، هر شخص علاقه مندی و هر خواننده ای مطالب ارزشمندی دریافت کنه، بحثها در مسیر بهتر شدن پیش بره
      بسیار متشکرم از شما استاد بزرگوار

  2. با سلام خدمت شما
    مفهوم و برداشتی که از تیزر گرفتم این بود که سعی کنید اولین سیم کارتی که برای فرزندانتان می خرید از سیمکارتهای همراه اول باشد ( همراه اول با توجه به ویژگیهایی که در متن به آنها اشاره کردید می تواند به آنها حس خوبی را از داشتش القا کند) نه اینکه از دوران کودکی برای آنها سیم کارت بخرید چرا که مطمنا همراه اول با توجه به مسولیت اجتماعی خود سعی در فرهنگ سازی غلط در خانواده ها نخواهد کرد ( اگرچه بعضی از خانواده ها نتوانسته اند در مقابل درخواست کودکان خود مبنی بر داشتن موبایل و سیم کارت مقاومت کنند) ..
    برداشت دیگرم لزوم توجه به طبیعت و حفظ و حفاظت از آن برای نسلهای آینده است که همراه اول به خوبی از این موضوع برای بیان قدمت و ریشه دار بودنش و حفظ ارتباطات استفاده کرده است...
    با سپاس

    1. سلام به سرکار خانم عبدالهی
      خوشحالم که شما باز هم در بحث با دیدگاه مخصوص به خودتون وارد شدید به مطلب ارزش دادید. برداشتهای منصفانه ای بود ممنونم. پس بنابراین شما معتقدید که همراه اول داره میخشو در زندگی افراد از همون اول محکم میکوبه. اما دختر بچه ای که در تیزر میبینیم به نظرتون کمی برای کاشت این درخت یا به عبارتی خرید سیم کارت کوچیک نیست؟ به طور کلی به نظر شما از چه سنی برای بچه داشتن سیم کارت (نه صرفا وسیله هوشمند مثل تبلت و موبایل) مناسب و حتی لازمه؟

      1. خواهش میکنم نقدهای حرفه ای شما به خودی خد ارزشمند هستند ...برای من افتخاری است در کنار بزرگان باشم و درس پس بدهم...

        جواب سوال اولتون: همونطور که اشاره کردم از نظر من ( که ممکنه با هدف تبلیغ متفاوت باشه)حضور دختربچه به معنای خرید سیم کارت در سنین پایین نیست و بیشتر فراهم کردن زمینه برای برای خرید سبم کارت یا به نوعی محکم کردن جای پا در سالهای آینده است...
        جواب سوال دومتون: از نظر روانشناسان ، دوره نوجوانی و دبیرستان بهترین دوره برای خرید سیم کارت است چرا که این دوره ، دوره خروج فرد از کودکی بوده و بنابراین تا حدودی می تواند خوب و بد را تشخیص داده و استفاده درستی از محصول داشته باشد( البته این مورد هم صد در صد نبوده و ممکن است برای بعضی افراد همراه با خطاهایی باشد)

        1. متشکرم سرکار خانم عبدالهی
          توضیحات قابل تاملی بود. پیشنهاد میکنم دوستان دیگر در خصوص این موضوعات اگر نظری دارند حتما درج کنند.
          خانم عبدالهی فقط به عنوان سوال آخر آیا شما انتظار دارید این تبلیغ ادامه پیدا کند؟ آیا انتظاری در شما ایجاد کرد که باید منتظر خبر تکمیلی دیگری باشید؟

  3. سلام و خسته نباشید،
    برداشت من از این تبلیغ به دو صورت بود، یکی اینکه همراه اول خواسته با استفاده از یک کودک در تیزر تبلیغاتی خود، قدمت و اول بودن خودش رو یادآوری کنه. دوم اینکه همه ما می دونیم که نسل امروزی خواه ناخواه نسل تکنولوژیه و از سنین نوجوانی با انواع سیم کارت ها و تکنولوژی ها آشنایی دارند. بنابراین همراه اول با سرمایه گذاری روی این گروه سنتی، می تونه روی انتخاب اونها با رسیدن به سن مناسب تاثیر بذاره.
    با تشکر از نقد خوبتون

    1. سلام به سرکار خانم گیلدا
      متشکرم از اینکه با دیدگاه ارزشمندتون در بحث شرکت کردید. با شما موافقم که نسل امروزی هر روز داره بیشتر با تکنولوژی که بخش جذابش فضای مجازیه اونس می گیره و دنیای مجازی بخشی از زندگی واقعی اونهاست. بخش انکار ناپذیر. اما به نظرتون با توجه به مضرات و آسیبهایی که هر روز از گوشه و کنار در خصوص زود درگیر شدن کودکان با این موارد می شنویم و واکنشهایی که از والدین میبینیم آیا این سرمایه گذاری همراه اول ریسک نیست؟ به نظرتون مخالف جریان مسوولیت اجتماعی عمل نکرده؟

  4. درود بر عزیزان و سروران کافه بازاریابی
    راستش می خواستم تشکر ویژه ای از کافه و شاهرخ عزیز داشته باشم که این فضای سازنده را برای ما مهیا کردند. حقیر بواسطه خدمتگذاری در مجموعه ارتباطات سیار ایران (همراه اول) نمی تونم در این نقد نقش ویژه ای داشته باشم و سعی می کنم که پای نظر مخاطبین متخصص کشورم نشسته و از نقطه نظرات دوستان درس بگیرم .ولی یکی از مواردی که لازم می دونم بهش اشاره بشه این هست که کیفیت کار در مدت زمان محدود برنامه ریزی تا ساخت بسیار بسیار مطلوب بوده و همکاران عزیز ما در اداره روابط بازاریابی به حق گل کاشتند.از همین جا بهشون خسته نباشید می گم.
    نکته آخر اینکه ، حقیر و همکاران عزیزم در همراه اول ، به دقت نقطه نظرات متخصصین رو زیر نظر خواهیم داشت .
    پاینده و بالنده باشید .
    کوچکترین شاگرد کافه ؛ مسعود مشایخی

    1. سلام به دوست خوبم جناب دکتر مشایخی عزیز
      خیلی خوشحالم که همراه اول مثل یک برند حرفه ای نماینده ای داره تا اعلام کنه تمامی واکنشها در خصوص حرکات این برند رصد و بهشون اهمیت داده میشه. من هم از شما ممنونم که در اینجا حضور دارید.
      براتون آرزوی موفقیت دارم و امیدوارم این بحث به کمک همراهان خوبمون در کافه بازاریابی بتونه کمک کنه به این برند ملی
      شاد و موفق باشید

    2. آقای مشایخی همکار محترم، ممنون از لطف شما و نظری که نسبت به کمپین دارید.
      در خصوص نقد اصلی و نظرات کلیه دوستان باید بگم همه موارد رو خوندیم و خوشحالیم که آقای داورنیا به نقاط قوت کمپین هم اشاره کردند. بعضی دوستان هم در مورد نقش کودک تقریبا درست حدس زدند اما در نقد اصلی در خصوص حضور کودک و پدر در واقع این موضع با توجه به رویکرد کمپین و هدف که قطعا فروش و اون هم فروش سیم کارت نیست، دلیل دیگه ای داشته که توضیح میدم.
      همون طور که اشاره کردید شعار "این ارتباط قطع نشدنی است " ظرفیت بالایی داره و به دقت انتخاب شده. ما در اولین فاز کمپین تمرکز بر جنبه احساسی یک ارتباط قطع نشدنی داشتیم و چه ارتباطی قطع نشدنی تر از رابطه والدین و فرزندان؟ و از طرف دیگه ارتباط درخت و ریشه هم ارتباطی حیاتی است. این موضوع رو با یک فاز تیزینگ در اینساگرام همراه اول برای حدس زدن تصاویر چند ارتباط قطع نشدنی شروع کردیم و بعد در سایر رسانه ها بصورت شفاف شعار و طرح رونمایی شد.
      همونطور که در تیزر مشخص شده ارتباط پدر و دختر، درخت و ریشه هر دو ارتباطاتی قطع نشدنی هستند که در طول دوره حیات کودک و نهال نمایش داده شده.
      بله قطعا در این فاز تمرکز ما بر ارتباط قطع نشدنی با مشتریان بواسطه بیست سال همراهی و خدمت رسانی یک شبکه معتبر بوده، نمایش طول زمان با رشد کودک و نهال این ارتباط طولانی رو میرسونه و نمود پشتوانه بلند مدت یک ارتباط خوب و قطع نشدنی است. قطعا ارتباطاتی که در طول سالیان ساخته و حفظ می شن ارزشمند هستند و برند همراه اول هم این نکته رو در مورد ارتباطات واقف هست و در همین راستا دایما در حال بهبود و توسعه خدمت رسانی هستیم.

      امیدوارم توضحیات کافی و شفاف بوده باشه، در نهایت از آقای دکتر محمود محمدیان که افتخار شاگردی ایشون رو در چند پروژه کاری داشتم و همین طور همکار خوبم آقای مجتبی محمدیان برای فرصت تخصصی که این رسانه برای بررسی کمپین ها فراهم کرده تشکر می کنم.
      آقای داورنیا از نگاه تخصصی شما به این کمپین و نقدتون بسیار سپاسگزارم و امیدوارم در ادامه بازهم از نطرات شما و سایر دوستان بهرمند شویم.

      1. سپاس از شما خانم حریری که این قدر حرفه ای به نقد های پیرامون برند همراه اول پاسخ می دهید. این نشان از هوشیاری و حرفه ای گری برند شما دارد. موفق باشید

      2. سلام به سرکار خانم مهسا حریری
        بسیار سپاسگزارم از شما که توضیحات جذاب و قابل تحسینی در خصوص کمپین ارائه کردید. مطمئنا کامنت شما از طرفی نشان دهنده قدرت و جسارت پاسخگویی شما و همراه اوله و از طرف دیگه نشان از باوریست که به این کمپین دارید.
        خانم حریری سوالی که دارم اینه که آیا این کمپین در همینجا قرار است که به اتمام برسد یا داستان سرایی مختص به خودش رو به دنبال خواهد داشت و در ادامه از کانسپت اون بیشتر استفاده خواهد شد؟
        در ضمن به دوستان خوب کافه بازاریابی پیشنهاد میکنم کامنت سرکار خانم حریری رو حتما مطالعه بفرمایند

  5. سلام به همه دوستان کافه.مطلب جالبی بود.من هر بار این تیرر رو میدیدم نظرم جلب میشد که الان همراه اول دقیقا میخاد چی بگه!(با توجه به ذهنیتی که از تیزر های قبلی داشتم) وقتی تیزر رو با صدا و تصویر همزمان میبینم و میشنوم حس خوبی از کلمات و تصویر دریافت میکنم ولی وقتی فقط به صدا ها گوش میکنم حس بدی دارم از اینکه چرا یک کودک داره راجب یک همراه صحبت میکنه و بعد صدای دوم (راوی تیزر) راجب همراهی کردن آدما از کودکی و یک دوست واقعی و همیشگی صحبت میکنه!!!!! خب چرا یه کودک باید دنبال یه همراه همیشگی باشه؟! فکر میکنم همراه اول واقعا ریسک بزرگی کرده...غیر مستقیم والدین رو عصبانی میکنه و این اصلا خوب نیست ... در واقع منصفانه نیست ..

    1. سلام به سرکار خانم سلطانی
      از اینکه در این مطلب همراه ما هستید از شما سپاسگزارم. به نظر میرسه اولین کامنتی که مستقیما در خصوص هدف قرار دادن کودکان موضع گیری کرده باشه کامنت شما باشه. البته متذکر میشم که به خوش ساخت بودن تیزر هم اشاره کردین شما.
      با توجه به دیدگاهی که مطرح کردید به نظر شما چه پیامی میتونه درپس این تیزر باشه؟ به علاوه اینکه آیا این موضوع که از نظر شما همراه اول کودکان رو هدف قرار داده چه سودی میتونه براش داشته باشه؟ (با توجه به اینکه به واسطه اعتبار خطوط همراه اول هر فرد بالغی اولویت اولش همراه اوله)

  6. سلام
    برای رمزگشایی از این تیزر باید خیلی محصول محور به موضوع نگاه نکنیم. به نظر من درخت اشاره به سیم کارت نیست، و کاشتن نهال توسط پدر برای فرزند هم اشاره به دراختیار قرار دادن سیم کارت از سوی پدر برای فرزند نیست، به نظرم خودِ همراه اول به عنوان یک موجودیت اینجا داره معرفی می‌شه، یعنی مجموعه‌ای همراه اوا با تمام خدمات و محصولاتش اینجا به عنوان درختی معرفی شده و پدر از کودکی داره اینو به نوعی برای فرزندش نهادینه می‌کنه که همراه اول یه موجودیت اصیل و ریشه‌داره و منظور این نیست که از کودکی باید برای بچه سیم کارت گرفت. البته به نظرم سناریوی این تیزر در انتقال این موضوع ابتره.
    جملاتی که برای کودک نوشته شده به جای کودکانه بودن بی ربط و بی معنی هستند، "مثل دوستی که باهاش ارتباط داری" معنی این جمله رو نمی‌فهمم، مگه دوست بدون ارتباط هم تعریف میشه؟!
    استفاده از درخت به عنوان کلیشه‌ی ریشه‌داربودن هم به نظرم انتخابی دم دستی بوده چرا که درخت شاید ریشه دار باشد اما چطور قرار است همراه همیشگی باشد؟!
    و البته با تمام این تفاسیر با نظر نگارنده موافقم که این تیزر بیشتر این حس رو القا می‌کنه که یه پدر خوب باید از بچگی برای بچش سیم کارت خوب بگیره.

    1. سلام به جناب جواد عزیز
      مثل همیشه چالش برانگیز دیدگاهتون رو مطرح کردید. متشکرم از شما. با توجه به توضیحات کاملی که در شرح دیدگاهتون دادید علاقه مندم برم به سراغ سوال بعدی و اون اینکه به نظر شما این تبلیغ این پیام رو القا میکنه که شما باید منتظر یک سری اتفاقات بعدی از همراه اول باشید و یا فقط اشاره میکنه که همراه اول از قدیم بوده و هست و خواهد بود؟ آیا به شما امیدی برای بالا رفتن انتظارتون از خدمات همراه اول میده؟

      1. ممنون از توجه شما
        به نظرم این تیزر با ضعف‌های محتوایی و ادبیاتی که داره بعیده که انتظاری در مخاطب (بهتره بگم حداقل در من و اطرافیانی که در مورد این تیزر با آنها بحث کردم) ایجاد کنه و فقط به نوعی داره ارزش‌های همراه اول رو یادآوری می کنه.
        جدیداً در حوزه تلکام بحثی مطرح شده که شما با حفظ شمارتون قادر خواهید بود اپراتور همراهتون رو تغییر بدید که البته هنوز اجرایی نشده، به نظرم این تیزر همراه اول به نوعی فرار رو به جلو برای جلوگیری از ریزش احتمالی کاربرانش است.

  7. سلام به دوستان
    راجب نقد به نظر بنده اصلا به این گونه نیست که ترویج سیم کارت برای کودکان باشد.استفاده از یک دختر بچه در کنار یک نهال و بعد در پلان بعدی یک خانم و یک درخت کنهسال(اشاره به بزرگ شدن) و استفاده از شعار** ریشه‌ها قط نمیشه** اشاره به قدمت همراه اول دارد نه اینکه استفاده از سیم کارت برای کودکان.

    1. سلام به جناب محمودی عزیز
      خیلی ممنونم که در بحث شرکت کردید و با دیدگاه ارزشمندتون همراهی می کنید. جناب محمودی حالا که شما شخصیت دختر رو در تیزر اینگونه تفسیر کردید، به نظرتون نقش پدر و ارتباطی که یکبار در سنین خیلی پایین و یکبار در سن جوانی با دخترش داره رو چگونه تفسیر میکنید؟ همچنین مشتاقم نظرتون رو در خصوص دیالوگها هم بدونم

  8. ممنون از شما آقای داورنیا.در خوشبینانه ترین حالت با آقای جواد موافقم که سناریو تبلیغ خوب نیست و داره مفهوم اشتباهی رو القا میکنه..و هدف اصلیشون نهادینه کردن و نشون دادن اصالت برند بوده..!!

    1. خانم سلطانی ممنونم از شما. به نظر میاد مخاطب در مواجهه با این تبلیغ فقط میتونه از تیزر به طور سطحی لذت ببره
      متشکزم از اینکه همراه ما بودید
      اگر در خصوص نظرات باقی دوستان دیدگاهی داشتید حتما در ذیل نظر آنها اون رو درج کنید
      شاد و موفق باشید

    1. سلام به مجتبی محمدیان عزیز
      راستش به نظرم یک مقدار تصویری که از کاراکترهای تیزر یعنی پدر، دختر و درخت نشون داده میشه و دیالوگهای ارائه شده در برخی جاها باهم نمیخونه یا حداقل ذهن رو منحرف از مسیر طراحی شده توسط استراتژیست تبلیغ میکنه و همین کلماتی مثل دوستی که باهاش ارتباط داری باعث میشه به شخصه در خصوص نقشها کمی به اشتباه می افتم

  9. با سلام خدمت جناب آقای داورنیا
    بنده ترجیح میدم از ۴ ناحیه این آگهی رو بررسی کنم: ۱- آژانس تبلیغاتی ۲- سفارش دهنده ۳- بیننده (منظورم مخاطب نیست) ۴-مصرف کننده
    ۱- به نظرم آژانس سازنده این آگهی سعی کرده "فست‌فودی"عمل کنه. یعنی سریع یه آگهی دلچسب و به اصطلاح اثرگذار بسازه. دقت بفرمایید: کودک، پدر، آینده، درخت، ریشه و روبان. المانهایی که شدیداً نخ نما شدن. شاید زمان کم بود و پروژه باید بسته میشد.
    ۲- همراه اول بعنوان سفارش دهنده این آگهی ادعای خیلی بیشتری در خصوص اول بودن داره و دستِ‌کم به عقیده بنده‌ی حقیر، اول بودن و تاکید بر قدمت برای یک محصولی که باید فردا رو بیشتر توی اولویت قرار بده نه دیروز و گذشته ها، نمیتونه مزیت و برگ برنده باشه. پس نیازه که مدیران همراه اول رویکرد آینده محور داشته باشن که توی این آگهی به نظرم زیاد دیده نمیشه.
    ۳- بیننده در این آگهی هیچ حس تمایزی در صورت پیوستن و یا نپیوستن به شبکه همراه اولی ها پیدا نمیکنه. در اصل نه اومدنش چیزی براش داره و نه از دست دادنش. به نظرم این آگهی دیگه برای بیننده ها از طرف همراه اول دیر شده. بیننده نیاز به درک از نگرش بند ۲ عرایض بنده داره.
    ۴- مصرف کننده‌ی محصولات و خدمات همراه اول وقتی شعار "این ارتباط قطع نشدنی است" رو میشنوه حتماً میخنده. چون شعار باید مبتنی بر صداقت باشه نه تصوری که یک برند از خودش داره یا آژانس تبلیغاتی از مشتریش.

    برای هر چهار ناحیه فوق آرزوی موفقیت و سلامتی دارم.
    ممنون از وب سایت کافه بازاریابی

    1. سلام به جناب شیعه نواز عزیز
      عذرخواهی میکنم از اینکه تاخیر داشتم در پاسخگویی به دیدگاه ارزشمند شما و ممنونم از مشارکتتون. تشریح دیدگاهتون خیلی جالب و البته تامیل برانگیز بود. جناب شیعه نواز با توجه به توضیحاتتون به نظرتون این تیزر در مرحله اول یعنی سخن گفتن کم میاره یا در مرحله دوم یعنی انتقال پیام؟
      سوال دوم رو مشتاقم ازتون بپرسم که به نظرتون این تبلیغ مخاطب رو در انتظار حرفهای بعدی میذاره و یا نه، مخاطب در پایان تبلیغ حرفهای تبلیغ رو هم تمام شده می بینه؟

  10. با سلام و تشکر از طرح موضوع
    از نگاه من المانهای تبلیغ حاوی هیچ نوآوری و پیام متفاوتی نیستن، کاراکتر پدر در میانسالی هم گریم نامتناسبی داشت و من هم مانند جناب محمدیان عقیده دارم عبارت "دوستی که باهاش ارتباط داری" اصلا خوب نبود.
    غیر از ایرادهای شکلی، با توجه به پایان بندی تبلیغ، قطعا درخت تمثیلی از ارتباطات از طریق همراه اوله که همینجا تناقض بین مفاهیم (درخت و همراهی) پیش میاد. ریشه دار بودن هم برای همراه اول می تونه مزیت باشه اما قطعا خدماته که باعث قطع نشدن ارتباط می شه، و نه صِرفِ قدمت داشتن. به نظر من حضور دختر بچه در تبلیغ الزاما استفاده کودکان از وسایل ارتباطی رو ترویج نمی کنه ولی نمی شه ارتباط ضمنی با این مساله رو نادیده گرفت.

    1. سلام به جناب دباغی عزیز
      لطفا عذرخواهی من رو بابت تاخیر در پاسخگویی بپذیرید. باید بگم یکی از دیدگاه های چالش برانگیز این مطلب بود. نکات ظریفی رو اشاره کردید که جای بحث داره و دوستان دیگر هم میتونن نظرشون رو در خصوص این موارد بیان کنند. جناب دباغی عزیز به نظرتون با توجه به پیامی که تیزر سعی در انتقالش داره و دیدگاهتون آیا می توان انتظار داشت که باید حالا توقعات از این برند بالا بره و منتظر اخبار خوب از همراه اول باشیم یا این تبلیغ رو صرف یک یادآوری میبینید که به زودی از خاطر خواهد رفت؟

  11. درود بر عزیزان و سروران کافه بازاریابی
    با توجه به اینکه یک روز ای نشر این نقد گذشته ، لازم دونستم که اندکی وارد این مبحث بشم . قبل از هر چیز لازمه که عرض کنم ، تلقیات و برداشت های متفاوت جالب توجه بودند و همواره این مساله یکی از ارکان ارتباطات بوده و هست ! یکی از زیباترین مباحثی که در نقطه نظرات چندتن از اساتید عزیزم مطرح شده بود ، اشاره به مبحث قدمت و آینده گرایی به جای گذشته محوری بود ؛ که در نوع خودش صحیح و قابل تقدیره . خوشبختانه همکاران عزیز ما در مجموعه ارتباطات سیار به خوبی این مساله رو مورد توجه دارند .ولی یادمون نره که لازمه خدمات بهینه و با کیفیت و متناسب با خواسته های مشتریان (میوه درخت ) سبقه و سابقه سازمان ها و جریان های حرکتی اونها بوده و هست(ریشه ها و بدنه های سازمانی) .در ضمن در مورد نکته ای که دوست عزیز جناب شیعه نواز اعلام کردند ، در نریشن نیز قید شده است :
    "ما از اولین روز تا امروز ، فردا و تا همیشه ، همراه شما خواهیم بود " و لازمه همراهی آینده مشترکین عزیز ، محصولات و خدمات مبتنی بر الگوهای آتی خواهد بود . در نتیجه با احترام کامل به تمامی نکات بر حق این دوستان عرض می کنم که بزودی در انتظار میوه های این درخت تنومند باشید .

  12. با سپاس خدمت جناب داورنیا
    نقش پدر، نقش یک همراه مطمئن و محکم و همیشگی در زندگی هستش.
    استفاده از درخت هم، به منظور یک ارتباط طولانی مدت و محمکم بسیار معقول می‌باشد.زیرا با ریشه دار شدن به این راحتی‌ها فرود نمی‌آید. و قرار گرفتن پدر در کنار دختر ، چه در کودکی و چه در بزرگ سالی و تایید کردن دیالوگ های دختر و همراه بودن اون نشان از مسیر درست رفتن دختر دارد زیرا پدر به عنوان یک عضو مطمئن همواره همراه او بوده است.
    در مورد دیالوگ دختر، اشاره به یک همراه دارد، یک دوست، که این خود میتونه اشاره به سیم کارت همراه اول داشته باشه نه استفاده از سیم کارت در سنین کودکی که اگر به این منظور بود چه بهتر از سیم کارت ویژه کودکان که در حال حاضر کلیه اپراتورها دارند در تبلیغ استفاده می کرد چرا این قدرغیر مستقیم تبلیغ بشود آن هم برای آینده. در حال حاضر سیم کارت برای این سنین یعنی مخصوص کودکان موجود می‌باشد.
    با تشکر از دوستان

    1. جناب حمید محمودی عزیز از شما برای وقتی که گذاشتید بسیار ممنونم. تفاسیر و دیدگاه خواندنی بود و به شخصه لذت بردم. پیشنهاد می کنم اگر در خصوص صحبتهای خانم حریری و آقای مشایخی نمایندگان همراه اول نظری دارید حتما درج کنید.
      با سپاس از حضور ارزشمند شما
      شاد و موفق باشید

  13. سلام و تشکر می کنم از مطلب خوب جناب داور نیا و از تحلیل های خوب و حرفه ای دوستان کافه بازاریابی
    اما به نظرم در این همه نقد و تحلیل خوب جای یک مطلب خالی بود و دوستان از عنوان کردنش و توجه به اون غافل موندن! این تیزر قطعا یک تیزر احساسی به حساب میاد و هدفش به احتمال قوی برندینگ نبود حالا اگر برندینگ هم ازش در اومده احتمالا هم مدیران دولتی در جلسه پذیرش نکته رو گرفتن و به به و چه چه کردن!
    اما نکته: همونطور که اطلاع دارید کمتر از یک هفته دیگه طرح ترابرد پذیری (جابجایی یک مشترک بدون تغییر شماره به یک اپراتور دیگر) در کشور اجرایی میشه. این تیزر از نظر من تنها یک تبلیغ احساسی است برای اینکه به مخاطب یاددآوری کنه که شما سال هاست با همراه اولی و با این طرح ها و قانون ها این ارتباط قطع نخواهد شد. از نظر من همراه اول در این مورد تونسته تا حدودی خوب عمل کنه و حرفش رو و پیام پشت قضیه رو برسونه و اونایی که در فکر جابجایی قطعی اپراتورش خودشون هستند رو تا حد کمی برای تجدید نظر در تصمیمشون قانع کنه اما من رو که نتونسته! (من قطعا بخاطر کیفیت پایین خدمات همراه اول و البته کیفیت پاینتر صداقت این برند اپراتور خودم رو تغییر میدم)
    در مجموع این تبلیغ صرفا به نظرم برای جلوگیری از کوچ مشترکین به اپراتورهای دیگه است و ظاهرا کاربرد دیگری نداره و اگر از این زاویه به قضیه نگاه کنیم به احتمال قوی دیگه عناصر این تیزر همانند دختر بچه و سنش و موارد دیگه رو که دوستان اشاره کرده اند کم اهمیت میشه. هر چند اعتقاد دارم برای این قبیل تبلیغات دیگه خیلی دیر شده. همراه اول خیلی خیلی زودتر از این حرف ها باید این مسیر رو آغاز می کرد و برای برانگیختن احساس و جلوگیری از مهاجرت مشترکینش باید فکری می کرد و تبلغیات احساسی خیلی حرفه ای تری می ساخت. هر چند که باز هم شیطنت های این برند بر استراتژی هایش غلبه کرد و مدیران همراه اول بجای تولید و ساخت یک مجموعه قوی از این نوع تبلیغات برای جلوگیری از عدم مهاجرات کاربرانشون، به کارهایی مثل سنگ اندازی برای اجرای طرح روی آوردند و دو روز مانده به تاریخ اولیه اجرای طرح (۲۷ اردیبهشت) ساز آماده نبودن زیر ساخت و این موارد رو مطرح کردند ( با وچود اینکه این طرح یک سال بود تصویب شده بود و اخبار اجرای قطعیش در جامعه پخش شده بود). بر اساس نظرسنجی ها نزدیک به ۴۰ درصد از کاربران همراه اول (یک آمار فاجعه بار برای همراه اول) از این اپراتور مهاجرت میکنن و فقط ۱۰ درصد وارد میشن! پس به نظرم برای مدیران همراه اول باید ناراحت بود که چرا اینقدر دیر به فکر ساختن تیزرهای احساسی برای جلوگیری از این مهاجرت بزرگ افتاده اند و تاسف خورد. اگر بخوایم کلی به قضیه نگاه کنیم کلا برند همراه اول یک برند اهمال کار است! چرا که این برند همیشه به دیر اقدام کردن در خصوص وارد کردن طرح ها و پروژه های جدید به سیستم خودش مشهور بوده و بارها و بارها حتی حدود یکسال بعد از اپراتورهای دیگه به فکر اضافه کردن اون خدمات به لیست خدماتش بوده. مثال طرح آهنگ های پیشواز که با تاخیری یکساله با اسم آوای انتظار در همراه اول کلید خورد و بسیاری موارد دیگه. در این مورد هم من اهمال کاری برند رو به وضوح می بینم. اما مورد پایانی در مورد کیفیت تیزر: در مجموع من کیفیت تیزر را مطلوب می دونم اما به شدت از گریم بازیگر مرد در پیری مایوس شدم و اون گریم رو کار بسیار ضعیفی میدونم اما پیام و شعار موردی "این ارتباط قطع نشدنی است" به نظرم بسیار زیبا و هوشمندانه انتخاب شده است و کار پخته ای از آب در آمده. و با بخش هایی از صحبت های دوست خوبمون جناب شیعه نوار موافقم که برند همراه اول یک برند صادق نیست متاسفانه و این موضوع به شدت در کنار کیفیت پایین خدمات پس از فروش و مشتریانش و همچنین کیفیت آنتن دهی به این برند آسیب زده که جای ناراحتی داره
    موفق باشید

    1. درود بر امین عزیز
      در مورد نقطه نظرات شما ، چند نکته رو لازم به ذکر می دونم :
      ۱- تلقیات جنابعالی نشان از اطلاعات به روز شما از این صنعت و روندهای جاری حاکم بر صنعت مخابرات کشور داره که در نوع خودش قابل تقدیره !
      ۲- مدیریت مهاجرت مشتریان مساله ای است که تنها به برندهای مخابراتی مربوط نمیشه و در تمامی صنایع جاری و ساری بوده و هست و خواهد بود .مهم فرایندهای اجرایی سازمان در مواجهه با این موارد هست . اینگونه فعالیت ها در مجموع و با دیدگاه کل نگر و Holistic در سازمان ها اجرا می شوند و نتایج آنها در سطح مشتریان دیده می شوند .
      ۳- تعاریف کاربران در مورد کیفیت همواره متناقض و بعضا متعارض نیز هست ؛ در نتیجه هر مشترکی و یا مشتری ای می تونه از محصولات و خدمات یک سازمان دیدگاه های مختلفی داشته باشه . از همین روی هست که در ادبیات بازاریابی معمولا ما با واقعیت ها روبرو نیستیم بلکه تلقیات و ادراک مشتری ارکان مهمتری هستند . Customer perception
      ۴- با حفظ احترام به گفته های حضرتعالی لازم به ذکر است که با توجه به اینکه سازوکار اجرایی طرح ترابرد پذیری در کشور بیشتر ماهیت سیاسی و استفاده یکجانبه از قدرت سیاسی دارد ( ارایه جزییات این مهم شاید در حوصله مخاطب این فضا نباشه و حاضر هستم در این مورد صحبتی مجزا داشته باشم ) اما همراه اول سریعتر از همه اپراتورها آماده اجرای این طرح شده است و در مدتی که از روز ارتباطات میگذره ، متاسفانه یکی از رقبا اعلام آمادگی نداشته و به همین علت طرح پند شده است که امیدواریم دوستانمون در آن شرکت رقیب هر چه زودتر آماده رویارویی باشند
      ۵- استاد عزیزمون جناب محمدیان به ما یاد دادند که در ارایه مستندات و آمارها با جدیت و حساسیت بیشتری برخورد کنیم و اگر آماری ارایه میشه مستند و قابل اتکا باشه ! حقیر که یکی از اجزای تیم اجرای این طرح در شرکت ارتباطات سیار می باشم ، با آمارهایی از جنس داده هایی که جنابعالی اشاره فرمودید مواجه نشده ام . و این واقعیت را فراموش نکنیم که نمی خواهیم سر خودمان را در برف فرو کنیم که از آن هیچ حاصلی برای ما و سازمانمان نخواهد بود ؛ پس اگر چنین آماری که شما بدان اشاره کردید وجود خارجی داشت حتما ما از آن اطلاع داشتیم . اگر هم شما چنین منبعی دارید ممنون خواهم شد که آن را ببینم (M.mashayekhi@mci.ir )
      ۶- در مورد اهمال کاری نمی توانم با شما مخالفت چندانی داشته باشم ! مزیت فرست موور بودن همراه اول را به خوابی فروبرده بود که به درستی و در زمانی مناسب از این خواب برآمد . شاید اندکی دیر بود و سهمی از بازار از دست رفت ولی بارها در جلسات مشاوره ای شخصی ای که با سازمان ها داشته ام نیز عرض کرده ام :"بیدار بودن و پذیرش واقعیت ، اولین مرحله حرکت است " پس امیدواریم که این بیداری که با درایت نیز همراه است بتواند به مرور زمان ، رضایت نظر مشترکین عزیزی چون حضرتعالی را فراهم آورد .
      با احترام
      کوچکترین شاگرد کافه ؛ مسعود مشایخی

      1. سلام
        من متاسفانه پاسخ جناب مشایخی رو دیر دیدم بنابراین هر چند کمی دیر توضیحات و لینک هایی رو برای مطالعه معرفی می کنم
        اینکه شما می فرمائید تلقیات، مرا به یاد دیدگاه مدیران ارشد اکثر سازمان های دولتی به ویژه همراه اول می اندازد که با وجود صدها مشکل ریز و درشت و قابل حل باز هم مرغشان یک پا دارد و مدام حرف خودشان را میزنند و در برنامه زنده میگویند ما مشکلی نداریم و همراه اول منظم ترین!! اپراتور کشور است. اگر اپراتوری به عنوان مثال فقط در یک مورد به دلیل ارسال با تاخیر (سه روز بعد از موعد مقرر) اس ام اس پایان بسته اینترنت، خودسرانه ده هزار تومان بسته اینترنت بی مصرفش را شارژ می کند خیلی جزم بزرگی مرتکب نشده است!! و سه بار تماس بنده هم با اپراتور هیچ نتیجه ای جز برخورد بد و توهین آمیز کارشناسان این اپراتور به همراه نداشت!! (واقعی بود وگرنه مثال نمی زدم)

        تا زمانی که ذهنیت مدیران یک مجموعه چیزی شبیه بند سوم مطلب شما باشد قطعا سازمان های دولتی ما نه تنها پیشرفتی نمی کنند بلکه مدام پسرفت می نمایند که ظاهرا هم اینطور است! چرا که به جای پرداختن به حل مشکلات و ریشه یابی آنها، از آن با عنوان "تعاریف کاربران در مورد کیفیت همواره متناقض و بعضا متعارض" نام خواهند برد!

        لینک های زیر هم تقدیم شما

        ایرانسل کناره گیری از ترابردپذیری را تکذیب کرد
        http://www.zoomit.ir/2016/5/11/130510/irancell-number-portability/

        تاریخ اجرای طرح ترابردپذیری
        http://www.zoomit.ir/2016/5/28/131259/mnp-launching-time/

        همراه اول از ترابردپذیری می ترسد؛ ایراد فنی، بهانه مدیران و سهامداران
        http://www.zoomit.ir/2016/4/19/129522/%D9%87%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%A7%D9%88%D9%84-%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D8%B1%D8%AF%D9%BE%D8%B0%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%AA%D8%B1%D8%B3-%D9%85%D8%AE%D8%A7%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D8%AA/

        نتایج نظرسنجی
        http://www.zoomit.ir/2015/8/30/23528/poll-migrate-to-new-operator/

        ترابردپذیری به سود ایرانسل خواهد بود
        http://www.zoomit.ir/2015/9/10/24006/mobile-number-portability-poll-results-irancell-beats-rivals/

        وضعیت مبهم ودیعه مشترکان همراه اول در صورت ترابردپذیری!
        http://www.zoomit.ir/2016/3/16/128148/mobile-number-portability-in-iran/

        فروش سیم کارت های رند در اپراتور همراه اول
        http://www.zoomit.ir/2015/12/21/27014/mci-numbering/

        داستان شاتل و همراه اول
        http://www.zoomit.ir/2015/11/9/25768/mci-vs-shatel/

        نتایج نظرسنجی: کاربران زومیت ایرانسل و رایتل را بهتر از همراه اول می‌دانند
        http://www.zoomit.ir/2016/4/30/129988/irancell-rightel-hamraheavval-mobile-internet/

        1. راستی یک مطلب جا ماند. خدا رو شکر یک طرح سیاسی هم دیدیم که کمی از درد مردم زخم خورده از مدیران خودخواه و سود محور سازمان های دولتی از جمله اپراتور همراه اول را کاهش می دهد اگر دوستان بگذارند البته

    2. سلام به جناب امین عزیز
      از انرژی و وقتی که برای این مبحث گذاشتید بسیار سپاسگزارم. نکات مفصل و قابل تاملی رو مطرح کردید که جناب مشایخی عزیز هم به عنوان نماینده همراه اول اقدام به پاسخگویی کردند که تشکر می کنم از ایشون. با توجه به صحبتهای ارزشمند شما و پاسخ نماینده همراه اول من به سراغ سوال بعدی خودم میرم با اجازتون و اون اینکه آیا با دیدن این تبلیغ انتظاری برای اتفاقات بعدی در ذهن شما از این برند شگل گرفت و یا این فقط یک تبلیغ بود که آمد و رفت؟

      1. جناب داورنیا
        اصولا انتظار زیادی از یک اپراتور با عملکرد ضعیف ندارم که حالا با یک تبلیغ انتظارات جدیدی شکل بگیرد. من که واقعا از خدمات و شیوه پاسخگویی کارشناسان این اپراتور و همچنین آنتن دهی و از همه مهمترعدم صداقت آن ناراضی ام

        1. سلام مجدد به جناب امین عزیز
          از اینکه صراحتا و در کمال احترام دیدگاهتون رو در خصوص این برند و تبلیغاتش بیان کردید از شما ممنونم
          مطمئنا دوستان همراه اولی توضیحات شمار و مطالعه می کنند و مد نظر قرار می دهند.
          از اینکه با انرژی همراه ما هستید سپاسگزارم
          شاد و موفق باشید

          1. جناب داور نیا
            اتفاقا اون روز من خیلی ناراحت بودم و خیلی هم تند نظرم رو نوشتم ولی به هر حال هنوزم باهاش موافقم! از جمله بی نظمی های این اپراتور محترم ارسال بیش از ۵ پیام در روز برای مسابقات و طرح های بی خاصیت و وقت تلف کن برای من و امثال من هست با وجود اینکه من اس ام اس های تبلیغاتیم رو قطع کردم! این یعنی عدم صداقت. این یعنی سو استفاده از وقت مردم و همه اینها باعث میشه من به یک مشتری خیلی خیلی ناراضی تبدیل بشم
            ان شالله که "قانون" در این مملکت کمی جدی گرفته شود...

  14. سلام آقای داورنیا
    راستش من با دیدن این تیزر احساس کردم که همراه اول داره برای تبلیغ "سیم کارت های درسا"که مخصوص کودکان و نوجوانان هست آمادگی ایجاد می کنه. فارغ از اینکه ما دوست داشته باشیم یا نه الا ن به واسطه تغییراتی که در الگوی زندگی خانواده ها بوجود اومده حتا گاهی برای کودکانی در سن این دختر کوچک هم گوشی و سیم کارت خریداری میشه. احساس من این بود که همراه اول هم داره برای پوشش دادن این موضوع گام برمیداره.

    1. سلام به سرکار خانم میراشرفی
      عذرخواهی میکنم بابت تاخیر در پاسخگویی و متشکرم از اینکه در برای پربارتر شدن این بحث همراه ما هستید. در خصوص سیم کارت درسا من چک کردم ولی گویا این موضوع با اون محصول ارتباطی نداره (البته اگر ارتباط داشت بد نبود ولی گویا اهداف بزرگتری در پشت این تبلیغ است). من با نکته ارزشمندی که فرمودید یعنی تغییر الگوی زندگی خانواده ها کاملا موافقم اما به شخصه فکر میکنم بودن نشانه هایی از اینکه کودکان نیز میتونن از سیم کارت استفاده کنن فکر میکنم کمی ریسک داره. اما در هر حال حالا که نماینده های همراه اول در این بحث حضور پیدا کردن و نکاتی رو اعلام کردن شما فکر میکنید این تبلیغ نوید اتفاقات بهتر یا حتی ورژن های بعدی این تبلیغ را می دهد؟ آیا به شما می گوید منتظر باشید و ببنید یا اینکه جذابیت این تیزر فقط در ۳۷ ثانیه و یا ۵ ثانیه عبور از کنار بیلبوردهاش خلاصه می شه و تمام؟

  15. سلام به همه دوستان خوب کافه بازاریابی
    از تمامی علاقه مندان به بحثهای پیرامون برند همراه اول و بحث پرباری که در این مطلب شکل گرفته دعوت می کنم مطلب جناب آقای دکتر مسعود مشایخی و سرکار خانم حریری به عنوان نمایندگان برند همراه اول را مطالعه بفرمایند.
    همچنین باعث خوشحالی ما و پربار شدن بحث خواهد بود اگر دیدگاهی در خصوص کامنتهای این دو دوست گرامی دارید حتما در ادامه این مطلب درج کنید

  16. با سلام خدمت شما آقای داورنیای عزیز.

    وقتی بنده برای اولین بار این تبلیغ را از تلویزیون دیدم همانند شما تصور کردم که تارگت کودکان هستند. نمی دانم چرا این حس منتقل می شود .
    البته بعد از تفکر به این ایده رسیدم: همراه اول در این تیزر قصد داشت بلوغ و اصالت و قدمت خودشو با قیاس زندگی یک کودک نشان دهد. فکر می کنم استعاره ای که در ذهن داشتند به گونه ای بود که نتوانستند به صورت تصویری خوب نشان دهند. نکته ای دیگر این است به نظرم شعار اگر از این ارتباط قطع نشدنی است به این ارتباط قطع شدنی نیست تبدیل می گشت حس معنایی و ادراکی بهتری را به مخاطب منتقل می کرد گرچه از لحاظ معنایی یکسان تلقی می شوند .
    با تشکر از این بررسی.

    1. سلام به جناب قاسمی عزیز
      سپاسگزارم که در این بحث مشارکت کردید. نکات قابل تاملی رو مطرح کردید متشکرم. در خصوص بخش اول فرمایشات شما، به نظرم به احتمال ۸۰% مخاطبین عادی این تیزر در حد همون نگاه اول تبلیغ رو می بینند و به تفکر بعد از اون نمی پردازند و خب با توجه به اینکه من و شما و بسیاری از دوستان هم در نگاه اول به این نتیجه رسیدند پس احتمالا مسیریابی پیام این تبلیغ نیاز به بررسی بیشتر داره، همانطور که شما هم اشاره کردید.
      در خصوص تغییر در شعار به نظرم پیشنهاد قابل تقدیری بود جناب قاسمی. فکر میکنم تحکم شعار رو بیشتر می کرد و از طرفی بار مسوولیت همراه اول رو هم بالا می برد اما راستش در خصوص بار منفی و مثبتش کمی شک دارم. به دوستان خوب همراه اولی پیشنهاد میکنم نظر خودشون رو در خصوص این شعار بیان کنند تا موضوع بیشتر واکاوی بشه
      جناب قاسمی به نظر شما شعار همراه اول در این تیزر نوید خدمات و اتفاقات جدیدی رو از طرف این اپراتور می دهد یا خیر فقط یک شعار خوب است؟

      1. با عرض سلام مجدد. ممنون از پاسختتون.
        در واقع تفکر بنده این است این شعار جز اشعاری است که نمی توان از آن به عنوان یک شعار حماسی و انقلابی و معرفی کننده خدمات نوین یاد کرد. این شعار به نظر بنده تأکیدی است بر اول بودن این اپراتور خوش نام. به عنوان مثال شعاری مانند اپراتور پیشگام که متعلق به رایتل است؛ به طور کلی از حیث ماهیت با شعار اپراتور همراه اول که در حال سپری نمودن بلوغ سازمانی خود است، متفاوت است.
        در مورد موضوع دوم، با توجه به این که هیچ ارتباطی قطع نشدنی نیست (حتی ارتباط فرزندان و با والدین ممکن است در برهه ای اززمان قطع می شود)، لذا بر این عقیده هستم که به کار بردن فعل به صورت منفی تأثیر گذاری بیشتری دارد و می تواند تأکیدی بر این باشد که عوامل خارجی و غیر قابل کنترل نیز نمی توانند این ارتباط را قطع کنند. به عنوان مثال اگر بر روی بسته بندی نکتار میوه ای، ذکر گردد ۹۵ درصد بدون (اشاره به منفی بودن)مواد افزودنی تأثیر گذاری آن از لحاظ روانی بیشتر است تا ذکر گردد دارای ۵ درصد مواد افزودنی. چون این ارتباط قطع شدنی نیست که توانسته ۲۰ سال ارتباطش را با ما حفظ کند.

  17. با سلام

    بنظرم در برداشت ایده اصلی کمپین این ارتباط قطع نشدنی است دچار اشتباه شدید. هدف از این کمپین حفظ سهم بازار و بیان اینکه مشترکان این اپراتور به این سادگی به سایر اپراتور ها ترابرد نمی کنند چون این همراه ریشه در نسل های قبلی داره و معتبره. ولی خود شعار کمپین به نوعی نگرانی همراه اول رو از شروع ترابرد پذیری نشون میده

  18. سلام به جناب شیعه نواز عزیز
    عذرخواهی میکنم از اینکه تاخیر داشتم در پاسخگویی به دیدگاه ارزشمند شما و ممنونم از مشارکتتون. تشریح دیدگاهتون خیلی جالب و البته تامیل برانگیز بود. جناب شیعه نواز با توجه به توضیحاتتون به نظرتون این تیزر در مرحله اول یعنی سخن گفتن کم میاره یا در مرحله دوم یعنی انتقال پیام؟
    سوال دوم رو مشتاقم ازتون بپرسم که به نظرتون این تبلیغ مخاطب رو در انتظار حرفهای بعدی میذاره و یا نه، مخاطب در پایان تبلیغ حرفهای تبلیغ رو هم تمام شده می بینه؟

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *