کرونا، آزمون خلاقیتِ اینفلوئنسرها

به قلم مهدی بشیرپور:

اینفلوئنسر اصطلاحی است که شاید تعریفی عامه داشته باشد ولی درک آن توسط افراد مختلف، متفاوت است، هر کدام از اینفلوئنسر تصویری متمایز در ذهن خود داریم.  برخی افراد صرفا تعداد بالای دنبال کنندگان را شاخصی برای تاثیرگذاری یک فرد می دانند، برخی ممکن است بی توجه به تعداد دنبال کننده میزان تعامل یا کامنت های فراوان برای یک فرد نشانی از مهم بودن و مورد توجه بودن یک فرد بدانند، عده ای تمرکز بر حوزه ای خاص و مطالعه و پیشنهاد در آن زمینه را ویژگی ها اینفلوئنسر بودن می دانند و هر یک از ما تعریف و تفسیری از اینفلوئنسر داریم.

کرونا علیرغم تمام زیان هایی که داشته است، در این زمینه تاثیرات خوبی نیز از خود به جا گذاشته است، چرا که نشان داد خلاقیت نیز یک جز مهم برای اینفلوئنسرشدن و البته اینفلوئنسر باقی ماندن است، شاید تعاریف و دیدگاه هایی که ارائه کردیم همه درست باشند، اما کرونا نشان داد که خلاقیت نیز جزئی بسیار مهم در این زمینه است. برای بررسی این عامل برخی اینفلوئنسرهای حوزه رستوران گردی را بررسی کرده ایم تا نقش خلاقیت در تبدیل تهدید کرونا به فرصت توسط اینفلونسرهای این حوزه را بررسی کرده ایم.

  • امیر جابری

امیر جابری شاید بتوان گفت بهترین عملکرد را در این دوران داشته است، در حالی که بسیاری از اینفلوئنسرهای این حوزه در ابتدا نوعی بی برنامگی در رفتارشان دیده می شد، اما امیر جابری با اقدامی خلاقانه به جای معرفی رستوران ۳ کار جدید را در پیش گرفت، کار اول آموزش اشپزی بود، اما آموزش های آشپزی با استفاده از آشپزان خبره در ایران.

برای اینکار جابری از ۳ سرآشپز مختلف استفاده کرد که هرکدام تیپ خاصی از غذاها را آموزش می دادند، کار هوشمندانه جابری در استفاده از سرآشپز زنجانی بود که در برنامه تلویزیونی به خانه بر می گردیم نیز حضور دارد، زنجانی و جابری با ارائه غذاهایی خوش رنگ و لعاب و مورد پسند توانستد که مخاطبان زیادی را جلب کنند و رضایتمندی زیادی را نیز برای دنبال کنندگان فراهم کنند، علاوه بر غذاهای بسیار خوب استفاده از لوکیشن های جذاب مانند باغ و شرایط آب و هوایی خاص مانند باران و … برای آماده سازی غذا جذابیت های محتوای تبلیغاتی امیر جابری را بیش از پیش مطلوب کرد. کار دیگر جابری اقدام به معرفی غذا ها نیمه آماده در صفحه خود بود و کار آخر نیز این بود که جابری در صفحه خود به جای غذا اقدام به معرفی شرکت های آماده کننده مواد اولیه غذایی نمود. مجموعه این اقدامات خلاقانه باعث شد تا دنبال کنندگان جابری با نرخ صعوی افزایش یابند و تعداد آنها از ۱ میلیون نفر بگذرد و شاید بتوان گفت امروز او پرطرفدارترین اینفلوئنسر رستوران گردی است. در شکل زیر روند تغییر دنبال کنندگان وی آورده شده است و همانطور که می بینید از ابتدای قرنطینه برای کرونا روند صعودی کاملاً مشهودی در دنبال کنندگان وی دیده می شود.

اینفلوئنسر غذایی، امیر جابری

  • مستر تیستر

حمید سپیدنام شاید اولین فردی باشد که به عنوان اینفلوئنسر غذایی در ایران مطرح شده است و در برنامه های تلویزیونی متعددی او را دیده ایم. ایده رستوران گردی در ایران و معرفی آن توسط افراد با تلاش های افرادی چون سپیدنام قوت گرفته است، ولی در دوران کرونا رفتار خیلی خلاقانه ای از این اینفلوئنسر ندیدیم، اموزش آشپزی عمده فعالیتی بود که در صفحه سپیدنام دیده می شد ولی محتوا در کمیتی نامناسب(کم) ارائه شد و این گونه به نظر می رسد که سپید نام رفتار تطبیقی و تقلیدی از خود نشان داده است و خلاقیت حداقل در این مورد از وی ندیده ایم. این انفعال رفتاری باعث شد که از نظر تعداد دنبال کننده سپیدنام جای خود را به امیر جابری بدهد اما با همه این تفاسیر مستر تیستر نیز توانست با تطبیق فعالیت های خود رشدی خوب به نسبت برخی اینفلوئنسرهای منفعل را رقم بزند. شکل زیر نمودار روند تغییر دنبال کنندگان مستر تیستر می باشد.

اینفلوئنسر غذایی، مستر تیستر

  • میلاد تیستر

میلاد کلانتری یکی دیگر از اینفلوئنسرهایی است که در زمینه رستوران گردی شناخته شده است، میلاد تیستر را با فیلمبرداری های خلاقانه وی می شناسیم، فیلمبرداری از محیط آشپزخانه رستوران ها و تنوع در ارائه محتوای مختلف از هر رستوران از جمله ویژگی های صفحه میلاد کلانتری است، در دوران شیوع کرونا نیز میلاد تیستر شاید نه به صورت عالی و خیلی خلاقانه ولی حضوری پر رنگ داشت، میلاد کلانتری ابتدا با آموزش شخصی آشپزی در حیاط یک خانه سعی داشت که تعامل با مخاطبان خود را حفظ کند، ولی غذاهای منتخب وی را نمی توان اغذیه با کیفیت و جذابی دانست، کمی بعد میلاد تیستر نیز در اقدامی برای  تطابق با شرایط سرآشپزی را برای آماده سازی و آموزش غذا دعوت کرد،؛ اقدام هوشمندانه وی دعوت از سرآشپز رنجبر بود که سال ها برنامه تلویزیونی داشته است، غذا های متنوع رنجبر برای هر قشری از جامعه جذاب بودند و همین موضوع باعث افزایش تعداد دنبال کنندگان میلاد کلانتری شد، نکته هوشمندانه دیگر در فعالیت کلانتری و رنجبر داشتن برنامه زمانی مبتنی بر تقویم بود، در ایام ماه مبارک رمضان آموزش های این دو شامل نوشیدنی ها و غذاهایی بودند که ضمن جذابیت برای همه مردم برای افراد روزه دار مفید و کمک کننده بود، نمودار زیر نشان دهنده روند تغییرات دنبال کنندگان میلاد کلانتری است.

اینفلوئنسر غذایی، میلاد تستر

فود اسپای

برخلاف اینفلوئنسرهای قبلی فوداسپای یک صفحه جمعی است، در بیوگرافی آن می خوانیم «دو باجناق (سعید و بهنام) به همراه خانومامون(نوشین و ساناز)» – همانطور که مشخص است با یک صفحه رستوران گردی خانوادگی مواجهیم، معرفی با انرژی غذاها و تنوع رستوران های معرفی شده توسط این پیج از جمله نقاط قوت آنهاست، فود اسپای نیز از ابتدای کرونا تمایل به حفظ دنبال کنندگان خود و تعامل با آنها بود، در همین راستا سعید و بهنام به صورت نوبتی اقدام به آموزش شخصی غذاهای متنوع می نمودند، گرچه در ابتدا این شیوه موثر بود ولی نکته عجیب در این است فوداسپای تمایلی به تغییر روند کار خود نداد و مانند اینفلوئنسرهای دیگر اقدام به دعوت سرآشپز برای بهبود آموزش ها نکرد، شاید همین مورد نیز باعث شده است که روند رشد دنبال کنندگان این صفحه کمی کندتر از بقیه باشد، نمودار زیر این روند را نشان می دهد و می توانید آن را با نمودار های قبلی مقایسه کنید:

اینفلوئنسر غذایی، فود اسپای

همانطور که مطلب را شروع کردیم باید گفت که کرونا آزمونی برای خلاقیت بود، یک اینفلوئنسر را نباید صرفاً با دنبال کنندگان سنجید بلکه اینفلوئنسر کسی است که بتواند در هنگام بحران محتوا، تعاملات و دنبال کنندگان خود را مدیریت کند و مخاطبان را راضی نگه دارد، کلید این خلق رضایت در شرایط بحرانی این است که فرد بتواند تهدید را به فرصت تبدیل کند و این مهم با خلاقیت به دست می اید، همانطور که دیدید اینفلوئنسرهای نامبرده با خلاقیت شخصی و یا با تطابق خود با شرایط به شکلی سریع توانستند حتی از کرونا به نفع خود استفاده کنند، از این رو خلاقیت جز مهمی از اینفلوئنسر بودن است که عقیده شخصی من این است که در آینده نقش بسیار مهمی خواهد داشت.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *