“جمعه های اَپی” // شماره اول، اپلیکیشن های ویژه حمل و نقل ایران

از امروز با یک بخش جدید در کافه بازاریابی همراه خواهید بود که قرار است به معرفی اپلیکیشن های جذاب حوزه کسب و کار بپردازد. از آنجاییکه این یادداشتها روزهای جمعه منتشر خواهد شد و درباره اپلیکیشن¬هاست، عنوان این مجموعه یادداشتها را  “جمعه های اَپلیکیشنی” انتخاب کردیم، البته میشود کمی داستان را ساده¬تر کنیم و بگوییم: “جمعه های اَپی”.

اما چرا سراغ این سوژه رفتیم؟! علت آن بر می گردد به بیگ بنگ یا “تحول بزرگی” که همه شاهد هستیم در حوزه کسب و کار اتفاق افتاده است و دنیای دیجیتال به شدت همه رفتارهای کسب و کار ها را تحت تاثیر قرار داده است. خیلی از مشاغل سنتی به مرور حذف شده اند و یا تغییر شکل داده اند. مشتری ها راحت طلب تر شده اند و آمار نشان می¬دهد که۴۳ میلیون نفر از مردم کشورمان کاربر اینترنت هستند و ۴۰ میلیون گوشی هوشمند در کشور وجود دارد. در حالی که میانگین روزانه ساعت حضور دنیا در اینترنت کمتر از دو ساعت است، ولی میانگین روزانه ساعت حضور ایرانی‌ها در فضای مجازی ۵ تا ۹ ساعت است. ما اعتقاد داریم این پارادایم جدید همه را تحت تاثیر قرار می دهد بنابراین در این یادداشتها قصد داریم نمونه های این تغییر را به شما نشان دهیم. این نمونه ها قطعا ذهن هر کسی را برای خلق ایده منحصر به فرد آماده خواهد کرد. در یادداشت اول به معرفی نرم افزارهای جذاب حوزه حمل و نقل می پردازیم. شما هم اگر نرم افزار خوبی در این حوزه می شناسید در بخش نظرات با ما همراه شوید.

اسنپ: این سرویس از زمستان ۹۳ در شهر تهران در دسترس است، اپلیکیشنی که سرعت و قیمت به صرفه اش وجه تمایزش با سایر سرویس¬های حمل و نقل است. به نظر میرسد اسنپ این روزها در رقابت تنگاتنگی با رقیب اصلیش یعنی تپسی قرار دارد.

تپسی: یک اپلیکشین ساده برای سفارش تاکسی که در شهر تهران فعال است . با این اپلیکیشن سریعتر و با قیمت بهتر می توانید به مقصد برسید. این اپلیکیشن رقیب سختی برای تاکسی دربستی ها و آژانس¬های سنتی است.

نت سی: نت سی از جمله اپلیکیشن¬های تازه وارد در بین اپ¬های سفارش تاکسی در شهر تهران به شمار میرود. در نت سی شما میتوانید فاصله بین مبدا تا مقصدتان را ببینید و زمان تقریبی آن را مشاهده کنید.

هدهد: این اپلیکیشن که تا کنون کمتر از ۱۰۰ بار در کافه بازار دانلود شده است، اخیرا به جمع سایر اپلیکیشن های درخواست خودرو در تهران پیوسته است.

آی تاکسی: موفقیت اپلیکیشنهای حمل و نقل در تهران سایر شهرها را به فکر پیاده سازی این ایده کرده است. آی تاکسی نیز نرم افزار رزرو آنلاین خودرو است که برای اولین بار در کرج و محدوده استان البرز کار خود را شروع کرده است. این اپلیکیشن نیز بر سرعت و قیمت تاکید دارد و تا کنون بیشتر از ۱۰۰۰ بار از کافه بازار دانلود شده است.

راید: این اپلیکیشن مدت زمان کوتاهیست در شهر اصفهان شروع به سرویس دهی کرده است و باید از شهروندان اصفهانی در مورد کیفیت خدمات ارائه شده آن سوال پرسید.

 تاکسیما: پس از اصفهان نوبت شهر شیراز است که جز کلانشهرهای توریست پذیر به حساب میآید، سرویس تاکسیما مدتیست در شیراز شروع به فعالیت کرده است.

تاچ سی: شهر مقدس مشهد بدلیل وجود بارگاه امام رضا و حضور میلیون ها زائر حرم رضوی و نیز جمعیت قابل توجه ساکنین شهر مشهد ویژگی های خاصی را دارد که این شهر را از سایر شهرهای ایران متمایز کرده و بیشتر نیازمند تجهیز به سیستم های هوشمند است. بر پایه همین نیاز اپلیکیشن تاچ سی مدتیست در شهر مشهد شروع به کار کرده است و سرویس های مختلفی از جمله تاکسی، ون، وانت و پیک موتوری را در لیست سرویس¬های خود دارد. این سامانه در حال حاضر بصورت ۴ زبان(فارسی،انگلیسی،عربی و ترکی) اماده بهره برداری است.

١٨٨٠: اپلیکیشن ۱۸۸۰ نیز در شهر مشهد سرویس دهی می¬کند و از رقبای تاچ سی به شمار می¬آید، به نظر می¬رسد تاچ سی با اختلاف زیادی رهبر این بازار در مشهد مقدس است.

دو اپلیکیشن بعدی اپلیکیشنهای درخواست پیک موتوری و حمل بار در شهر تهران هستند.

الوپیک: این اپلیکیشن خدمات آنلاین پیک موتوری در شهر تهران را ارائه می¬دهد، شما می توانید در هر ساعتی از شبانه روز پیک سفارش داده و از لحظه ارسال تا تحویل، یسته خود را رصد کنید.

زربار: سامانه آنلاین حمل بار است که رانندگان با استفاده از این نرم افزار به آسانی از بارهای موجود در سراسر کشور مطلع می شوند. بار و محل بارگیری مورد علاقه خود را انتخاب می کنند و اقدام به بارگیری می نمایند.


21 thoughts on ““جمعه های اَپی” // شماره اول، اپلیکیشن های ویژه حمل و نقل ایران”

  1. سلام به خانم دهکانی
    بابت شروع این بخش جذاب در کافه بازاریابی هم بسیار تشکر می کنم و البته خوشحالم که چراغ اول رو هم در این مطلب من روشن می کنم.
    به عقیده من هم اتفاقی که به واسطه اپلیکیشن ها در کشور ما افتاده رو می شه واقعا یک انقلاب پارادایمی نام گذاری کرد … رفتارهایی که بعد از این تغییر شکل می گیرن به سختی ممکنه به شکل قبلی و سنتی برگردن و حالا حالاها این تغییرات ادامه خواهد داشت… در واقع باید گفت فضای دیجیتال در حال گذشتن و رفتن پیوسته اس 😉
    از بین اپ هایی که نام بردین تاچ سی برام از همه جالب تر بود … اینکه نگاه توریستی داشتن و زبان های مختلف دنیا رو هم در نظر گرفتن ارزش افزوده خیلی خاصیه و کار رقبا رو قطعا سخت خواهد کرد.

    1. عرض ادب خانم کریمپور
      از لطف شما ممنونم، کاملا با دیدگاه شما موافقم.
      ضمن اینکه اقدام تاچسی نظر منو هم جلب کرد و بسیار فکر شده میدانم این حرکت رو. به نظرم جا داره سرویس های تهرانی هم به فکر اضافه کردن زبان انگلیسی باشند.

  2. سلام
    ممنون از خانم دهکانی عزیز برای شروع این سری مطالب. مشتاقانه منتظر خواندن مطالب شما هستم.
    نمیدانم رویکرد شما در این سری مطالب فقط معرفی است یا به بررسی مشکلات احتمالی استفاده از این اپها در کنار مزایای زیادشان هم میپردازید یا خیر.
    ولی با توجه به تجربه شخصی خودم در استفاده از این اپها و عدم پاسخگویی آنها در زمینه تامین امنیت مسافر منو به این نتیجه رسونده که هنگام استفاده از خدمات به بیش از آنچه که باید اعتماد نکنم.

    1. خانم اردلانی عزیز سلام
      خوشحالم نظر شما را بعد از مدتها در کافه میبینم، رویکرد ما معرفی اپلیکیشن ها و تا حدودی تحلیلشونه. اما فضای کامنت ها میتونه جایی باشه که با هم در مورد ضعف و قوتهای این اپ ها صحبت کنیم. شما هم برامون بنویسید در مورد تجربه تون و پاسخگویی احتمالی شرکت ها

  3. خانم دهکانی بخش بسیار جالب ومفیدی را آغاز کردید. من به شخصه از “راید” خبر نداشتم.
    دانستن اینکه شهرستان ها هم در این بازارهای جدید وارد شده اند و فقط متکی به روش های سنتی کسب و کار نیستند، جای امیدواریست.
    ممنون.

    1. خانم نائلی عزیز سلام
      از اینکه شروع این بخش رو مفید میدونید، خوشحالم. امیدوارم با همراهی کافه ایها این بخش پخته تر شه
      کانال کافه بخش ویژه ای را برای معرفی اپ های شهرستان خا در نظر گرفته است و به نظر میرسد رقابت بین انها نیز در حال الزایش است،

  4. سلام خانم دهکانی عزیزم
    منم در مورد اپلیکیشن برای سفر درون شهری در شیراز و سایر شهرستانها بجز تهران اطلاع نداشتم،
    بنظرم بخش جذابی میتونه باشه معرفی اپلیکیشن ها، چون ب صورت روزانه ازشون استفاده میکنیم و کارهای روزمره مون از طریق این اپ ها راحتر کم هزینه تر و با سرعت بیشتر انجام میشه
    در مورد اپ اسنپم و سفر درون شهری میتونم بگم که کاملا راضی بودم ازش هم بابت هزینه کمتر و هم راننده ها، از یکی از راننده ها شنیدم که میگفت اگر حتی یه شکایت از یه راننده از طرف مشتری بشه فورا راننده حذف میشه، در آخر سفر اکثر راننده ها با جملاتی مثل یه روز خوب، وقت خوب ، سفر خوب و خعلی آرزوهای خوب دیگه ک حس و تجربه خوبی از سفر با اسنپ رو بهت منتقل میکنه سفرت تموم میشه
    تو این سه روز اخیر بیشتر از ۲۰۰ هزار تومن، من و خواهرم سفر با اسنپ داشتیم که اگه از آژانس استفاده میکردم دو برابر این قیمت میشه
    با آرزوی موفقیت برای مریم دهکانی عزیزم

    1. خانم میراحمدی عزیز سلام
      خوشحالم دیدگاه شما را در این مورد میخوانم، بله رقابت بین اپلیکیشنها در شهرستان ها در حال افزایش است .مخصوصا شهرهای بزرگی مانند شیراز و مشهد..
      من هم تجربه خوبی در استفاده از خدمات تپسی و اسنپ دارم و با شما موافقم.

  5. حمایت از کسب و کارهایی مثل اسنپ راحتی و رفاه بیشتر برای خودمون فراهم میکنه
    نوآوری به هر شکلی شایسته تحسین هس، درسته که ممکنه اشکالاتی در اوایل خدمات دهی داشته باشن ولی امیدوارم هر چه زودتر برطرف بشه،

  6. سلام و عرض ادب
    ممنون از شما خانوم دهکانی عزیز بابت شروع این بخش جذاب
    من از تپسی و اسنپ استفاده می کنم و از خدمات دهی شون راضی هستم البته هنوز نیاز به توسعه و بهبود دارند. به هرحال روند خوبی رو پیش گرفتن و با برنامه پیش می رن. اخیرا هم به تبلیغات محیطی روی آوردن که قابل تحسینه. سایت و اپلیکیشن “می بریم” (http://mibarim.com/) هم یه نمونه موفق اپلیکیشن اشتراک خودرو روزانه هست.
    اگه تو بخش های آینده اپلیکیشن های برون شهری مثل “کاروان رو” هم بررسی بشن خوبه. ممنون از شما

    1. عرض ادب خانم جعفری
      از مشارکت شما ممنونم.
      می بریم و کاروانرو را در یادداشتهای اتی بررسی خواهم کرد. خوشحالم که جمعه های اپی همراهان مطلعی چون شما دارد.
      با ما همراه باشید

  7. سلام و عرض ادب خدمت شما خانم دهکانی
    مطالب و پژوهش شما قابل تقدیر است بنده با ۲۳ سال فعالیت در عرصه خدمات حمل و نقل کالا توسط موتور , وانت و کامیونت در شهر تهران به تازگی اقدام به استفاده از سیستم های هوشمند کرده ام . لیکن جهت اطلاع دوستان عزیز عرض میکنم از آنجائی که در ارسال و دریافت کالا توسط این سیستم های هوشمند , مشتریان کالای خود را به رانندگان میسپارند با نحقیق و انتخاب شرکتی مناسب جهت حمل و نقل استفاده کنند . همچنین مقررات و قوانین مربوط به استفاده صحیح از سیستم های هوشمند را ا بعنوان یک فرهنگ اجرا نمایند.
    مثلا اگر مشتری نوع کالا و ارزش واقعی کالا را اعلام نکند در صورت بروز خسارت در دریافت بیمه خسارت کالا دچار مشکل خواهد شد.
    آموزش و استفاده صحیح از سیستم های هوشمند در آینده ای نزدیک تحولی بنیادی را در این عرصه ایجاد خواهد کرد و رفاه بسیاری را در زمینه حمل و نقل شاهد خواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *