گفتگو با دکتر شیوا سلامات (مسوول برند بایودنت) به بهانه درج “خط بریل” برروی بسته های آدامس بایودنت // خلاقیتی قابل احترام

موضوع دقیقا از جایی آغاز شد که برند بایودنت (تولیدکننده آدامس) در وب سایت خود خبر از عرضه آدامس جدید خود با طعم موهیتو را به بازار داد. طعمی جذاب. اما جذاب تر از اون درج خط بریل بر روی بسته بندی ها علاوه بر طرح های همیشگی بود که نشان می داد این برند برای نابینایان نیز برنامه هایی دارد. همین موضوع باعث شد تا به گفتگویی را با خانم “دکتر شیوا سلامات” مسئول برند بایودنت ترتیب دهیم. تا درباره چند و چون این تصمیم مطالبی را در اختیار شما علاقه مندان قرار دهیم.

 biodent (3)

کافه بازاریابی: اجازه بدید بحث رو با این سوال شروع کنیم که اساسا بحث توجه به گروههای خاص از جمله گروه نابینایان در مجموعه بایودنت چه جایگاهی دارد؟

خانم دکتر سلامات: خلاقیت اصل اول بایودنت است. آنچه برای ما اولویت دارد بکارگیری خلاقیتی است که علاوه بر کمک به برندینگ محصول، ارزش افزوده ویژه برای مصرف کنندگان به همراه داشته باشد. شناخت ان چیزی که می تواند برای عموم یا حتی اقلیت قابل احترامی از مردم ارزش تلقی گردد هنر بایودنت است. اجازه دهید به جای استفاده از واژه گروه های خاص از گروه های آسیب پذیر استفاده کنیم. این گروه ها به واسطه تعداد اندکی که در سطح کشور و یا جهان دارند اغلب نادیده گرفته شده و در بخش بندی های بازار مورد توجه قرار نمی گیرند. آرزوی بایودنت این است که همه افراد بتوانند آگاهانه و از روی خواست قلبی تجربه مصرف محصولات بایودنت را داشته باشند. در بین گروه های آسیب پذیر، این سئوال پیش امد که با توجه به تمرکز بایودنت بر روی طعم های ویژه و ویژگی های سلامت محصولات، چگونه نابینایان می توانند مخاطب ما باشند؟ کسانیکه نمی توانند شکل بسته بندی، تصویر تبلیغات و یا حتی برند مورد علاقه خود را تشخیص دهند. بنابراین تصمیم گرفتیم برای اولین بار به نابینایان نیز این فرصت را بدهیم که نام برند ادامس مورد علاقه خود را لمس کنند و مطمین باشند که محصولی را خریداری کرده اند که تقاضای آن را داشتند.

کافه بازاریابی: اگر بخواهیم مشخصا در مورد این حرکت خلاقانه یعنی درج نوشتار بر روی بسته بندی با خط بریل صحبت کنیم بد نیست در مورد روند شکل گیری این ایده بحث کنیم. چطور شد این تصمیم رو گرفتید و اینکه آیا نمونه های ایرانی یا خارجی هم داشته این کار یا نه؟

دکتر سلامات: ما در جستجوی یک خلاقیت کاربردی بودیم. خلاقیتی که در عین ارتقا جایگاه برند بتواند برای گروه های مردمی نیز ارزش افزوده ایجاد نماید. همکاران بازاریابی و توسعه محصول ساعت ها مطالعه کردند تا بتوانند گروه های مختلف مردمی و ارزش افزوده ای که می توان از طریق این محصول به آنها ارائه داد را شناسایی کنند. بصورت اتفاقی خط بریل را بر روی بسته داروها دیدیم و گفتیم چرا بر روی آدامس نه؟! بعد بررسی کردیم و دیدیم نمونه ایرانی یا خارجی که از خط بریل در بسته بندی آدامس استفاده شده باشد وجود ندارد. سپس در مورد این ایده، با انجمن نابینایان نیز صحبت کردیم.  طبق بررسی های انجام شده گروه نابینایان از جمله گروه هایی هستند که به ویژه در کشور ما از بسیاری از امکانات محروم می باشند. این همان نقطه ای بود که بایودنت می توانست با بکارگیری خط بریل نشان دهد که این افراد نیز جزو مخاطبین ما هستند و ما به این افراد هم فکر کرده ایم.

 biodent (4)

کافه بازاریابی: محتوای این خط چیست؟ ایا طعم و نام برند را گوشزد می کند یا یک جمله انرژی بخش است؟ در واقع سوال اصلی شاید این باشد درج خط بریل به عنوان یک حرکت حمایتی از گروه نابینایان بوده که نشان احترام شما به این بخش بازار است یا اینکه احساس می کنید در رفتار خرید تاثیر دارد؟ به تعبیری چون انتخاب آدامس [دقیقا به معنی برداشت آدامس از شلف] از سوی فرد صورت نمی گیرد و معمولا فروشنده به درخواست شفاهی مشتری آدامس مد نظر او را می دهد به نظر می رسد این ایده بیشتر جنبه احترام به این بخش بازار را دارد؟ کمی در این مورد توضیح می دهید که این خط بریل قرار است چه کار بکند؟

دکتر سلامات: خط بریل روی محصول جدید بایودنت یعنی موهیتو و روی درب بسته بندی درج شده است. محتوای این خط عبارت است از : “آدامس بایودنت- لبخند بزن”. قشنگ ترین صحنه برای بایودنت زمانی است که یک هموطن روشندل پس از لمس خط بریل روی بسته بندی لبخند بزند. حالا من از شما میپرسم: آیا برای کسی که در جامعه کمتر به نیازمندی های او توجه شده است، تجربه محصولی که او نیز میتواند مانند سایر افراد نام برند و نوع محصول را بخواند لذت بخش نیست؟ هدف اصلی ما مشاهده لبخند رضایت و تجربه این لذت در کنار نابینایان بود.

کافه بازاریابی: از دید یک مخاطب بینا طبیعتا این سوال پیش می اید که کاور پلاستیکی روی محصول ممکن است خوانش خط بریل را با مشکل مواجه کند. این ایده را چگونه از مرحله تست گذراندید؟

دکتر سلامات: نمونه نهایی به انجمن نابینایان ارائه و تاییدیه دریافت شده است. البته موضوع به این سادگی ها نیست قطر برجستگی و فاصله بین نقاط استانداردهایی دارد که در صورت رعایت آنها خط بریل از روی سلفون دور بسته کاملا قابل خواندن است. هر چند اگر از روی سلفون هم قابل خواندن نباشد در اصل ماجرا خللی ایجاد نمی کند.

biodent (1)

کافه بازاریابی: بریم سراغ اندازه بازار. آیا برآوردی از اندازه این بازار هم داشتید که به سراغ این ایده رفتید یا اندازه بازار در تصمیم شما تاثیری نداشته؟

دکتر سلامات: تعداد نابینایان کشور حدود ۱ میلیون نفر می باشد. این اندازه بازار در مقابل هزینه های اجرایی این کار روی بسته بسیار ناچیز و در نگاه اول بدون صرفه اقتصادی است. اما  هدف از این کار از همان ابتدا حرکت در راستای فعالیت های برندینگ و مسئولیت های معنوی و اجتماعی بایودنت بود. ارزش این کار به نتیجه مالی حاصل شده از فروش محصول در بازار نیست، ارزش این کار به همان پیام بایودنت برای نابینایان است: لبخند بزن. تعداد نابینایان جهان نیز به اندازه ای نیست که به عنوان یک بازار جذاب درنظر گرفته شود. بایودنت محصولی ایرانی با اهداف و کیفیت جهانی است. در این مسیر کمتر خود را محدود به سنجه های صرفا مالی می کنیم.

کافه بازاریابی: در حال حاضر این کار صرفا بر روی آدامس های بایودنت با طعم موهیتو صورت گرفته. درج خط بریل بر روی بسته بندی آیا قرار است یک حرکت مقطعی باشد یا قصد توسعه آن را بر روی سایر محصولات هم دارد؟

دکتر سلامات: به زودی بر روی کلیه محصولات این ویژگی گنجانده خواهد شد.

کافه بازاریابی: از این حرکت به رغم لانچ جدید آن آیا بازخورهایی هم گرفتید؟ به ویژه از گروه نابینایان؟

دکتر سلامات: در گروه نابینایانی که توسعه این ایده توسط آنها تحت بررسی بود بازخوردهای جالبی داشتیم. اغلب هیجان زده می شدند و احساس می کردند بایودنت برایشان احترام قایل شده است و این کار را بدعتی می دانستند که در سایر بخش های صنعت و جامعه نیز تکرار خواهد شد. از زمان توزیع این محصول ۲ هفته می گذرد و با توجه به فرایند پخش و پوشش سراسری همه نقاط به زمان بیشتری برای پاسخگویی عمیق تر به این سئوال نیاز است.

کافه بازاریابی: این حرکت مجموعه بایودنت به رغم اینکه ساده به نظرم می رسد اما احتمالا هزینه هایی را در بخش تولید برای شما داشته در این زمینه کمی برای خوانندگان توضیح می دهید؟ مشخصا در مورد تکنولوژی این کار مد نظرم است؟

دکتر سلامات: با توجه به اینکه چاپخانه های محدودی در کشور میتوانند در حجم بالا بسته بندی بایودنت را چاپ نمایند و این چاپخانه ها تا کنون خط بریل را تجربه نکرده بودند مدتی طول کشید تا با استانداردهای جهانی بتوانیم این مهم را به انجام برسانیم. متاسفانه قطعاتی که قرار است مدت طولانی و با تیراژ بالا خط بریل را بر روی بسته بندی  حکاکی کنند باید خارج از کشور تولید شوند و به همین دلیل هزینه های بیشتری را به تولید کننده تحمیل می نمایند اما همانگونه که پیشتر نیز اشاره شد این هدف و لذت انجام آن را نمی توان در ظرف مادیات سنجید.

biodent (2)

کافه بازاریابی: اما شاید یک چالش دیگر این کار این باشد که اساسا این ایده خلاقانه یعنی خط بریل بر روی محصول را با کدام طعم لانچ کنید. چرا طعم موهیتو را انتخاب کردید؟ اساسا چطور به این طعم رسیدید؟

دکتر سلامات: اگر اجازه بدین در خصوص طعم موهیتو نیز اشاره کنم که این محصول در بین ۳ نمونه مشابه موجود در جهان براساس گزارش شرکت های تولید کننده اسانس رتبه اول و امتیاز ۶ از ۸ را کسب نموده است. خلاقیت طعم و شباهت این محصول به نوشیدنی موهیتو به گونه ای است که با اولین تجربه حس خنکی عمیق این محصول در کنار طعم مطبوع نعنا و لیمو نوعی حس آرامش و توام با لذت را فراهم می کند. نام سری محصول ۲in1 است به معنای ترکیب دو طعم سلامتی در یک محصول سلامت محور. تحقیقات بازاریابی ۳ ماهه این محصول نشان میدهد که طعم موهیتو محبوب ترین نوشیدنی در سال ۲۰۱۶ خواهد بود. برای خلق این طعم ۴ ماه زمان صرف شد. ۲۴ نمونه با فرمولهای مختلف تولید گردید. نتایج در پنل تست بایودنت با دقت ارزیابی و نتیجه با استانداردهای کیفی و هویت برند مقایسه گردید. اگرچه این محصول از نظر فرمولی بسیار پیچیده و حساس شکل گرفته است اما ارزشی را ایجاد کرده که مطمئن هستیم به زودی رقیب بسیاری از طعم های پرفروش بازار خواهد شد و همه اینها باعث شد خط بریل را برای اولین بار بر روی این طعم از بایودنت تجربه کنیم.

 

در پایان جا داره از طرف خودم و همه خوانندگان کافه بازاریابی از شما به خاطر پاسخگویی شفاف و حرکت قابل تقدیرتان تشکر کنم. همچنین از جناب آقای مهندس احمد کرمی مسئول واحد دیجیتال مارکتینگ برند بایودنت که بستر لازم برای این اطلاع رسانی و گفتگو را فراهم کردند نیز سپاسگزار باشم. برای شما آرزوی موفقیت داریم.

دوستان خوب کافه بازاریابی هم اگر سوالی دارید در همین بخش بپرسید قطعا دست اندرکاران این برند پاسخگو خواهند بود.


40 thoughts on “گفتگو با دکتر شیوا سلامات (مسوول برند بایودنت) به بهانه درج “خط بریل” برروی بسته های آدامس بایودنت // خلاقیتی قابل احترام”

  1. خیلی حرکت خوب و پسندیده‌ای هست واقعا، فقط یه سوال برای من ایجاد شد، اونم این‌که خط بریل انگلیسی استفاده برای نابینای ایرانی ؟

    1. سلام به دوستان
      طبیعتا ذات چنین حرکتی از سمت برندها نو وخلاقانه است امــــــا یک ایراد مهم بر این مصاحبه وارده. به نظر می‌رسه که مصاحبه سفارشی و رپورتاژ هست؛ انتظار می‌رفت تا کافه بازاریابی در سوالاتش کنجکاوی بیشتری به خرج میداد تا صدافت برند رو به معنای واقعی نشون بده که آیا واقعا این کار رو برای حمایت از نابینایان فارسی زبان انجام داده یا تمرکزش بر اهداف تبلیغاتی این کار بوده. مثلا یک سوال خیلی مهم همین موردی هست که آقای مسعودشاهی مطرح کردن. یا مثلا روی بسته به انگلیسی نوشته شده Be Smile و خانم دکتر سلامات در حرفهاشون گفتن: «محتوای این خط عبارت است از : “آدامس بایودنت- لبخند بزن”» در حالی که اصطلاح Be Smile معنای لبخند بزن رو نمیده.
      به علاوه محتوای خط بریل هیچ اطلاعاتی درمورد ویژگی‌های محصول مثل طعم اون رونمیده و مشخصه که با کم توجهی به نیاز گروه مخاطب و توجه زیاد به اهداف تبلیغاتی طراحی شده. مسئله بعدی این هست که نابینایان ایران که از جریان باخبر نیستند، بنابراین باید برای باخبر کردن اون‌ها برنامه اطلاع رسانی ترتیب داده بشه و روی این جریان هم مانور تبلیغاتی انجام بشه. حالا با توجه به جمعیت ۱میلیونی این گروه( با استناد به حرف خانم دکتر سلامات) آیا باز هم میشه گفت که این کار صرفا برای حمایت از نابینایان بوده نه برای فروش محصول به اون‌ها؟ آیا باز هم میشه گفت که برند از همون ابتدا دنبال وجه سازی برای خودش نبوده؟؟

      1. ارادت جناب بابایی عزیز
        (اول یه شوخی) یعنی با توجه به اینکه ما این همه سوال کردیم و از زوایای مختلف به موضوع نگاه کردیم همین دو تا سوال رو می کردیم مصاحبه از حالت رپورتاز در می اومد.؟! 🙂
        همواره مصاحبه ها بگونه ایست که اهالی کافه در ذیل اون می تونند سوالتشان را بپرسند و دوستان هم پاسخگو خواهند بود.اساسا ما این حرکت رو رپورتاژ کردیم. کاملا مشخص است چون حرکت خوبی است. ما هر حرکت خوبی در نظام بازاریابی و تبلیغات رو رپورتاژ می کنیم. جامعه ما نیاز به مثال های ایرانی دارد. خط بریل رو کوکاکولا هم کار کرده و همه می دانند اما ما بدنبال اضافه کردم کیس های ایرانی به دیالوگ متخصصین هستیم.
        در هر حال از نقد درست شما سپاسگزارم. مباحث دیگری را می شد مطرح کرد.

        1. 🙂
          دقیقا بحث همینجاست که سوالات در راستای قربان صدقۀ این کار رفتن بوده یا در راستای به چالش کشیدنش؟ البته چالش کشیدن نه برای خراب کردن کار بلکه برای صداقت سنجی اون.
          من اون یکی دو سوال رو هم صرفا به عنوان نمونه ذکر کردم و موارد مهمی هم هستند. چون به نظر میرسه محتوا سازی برای گروه مخاطب نابینایان بیشتر جنبه نمایشی داره تا پرداختن به مسئولیت اجتماعی. در اجرای این دست کمپینها و کارها خیلی مهمه که برندها قلبا نیت حل کردن مشکلی در اجتماع رو داشته باشن. در غیر اینصورت میتونه به عنوان سوءاستفاده از مشکلات و موج سواری برداشت بشه.
          پیروز باشید.

          1. ما سعی کردیم آنچه که اتفاق افتاده بود را در قالب کلمات منتشر کنیم ان شالله همه رسانه های دیگر هم کنند و شاید در اینده خود ما که لایه های دیگری از این دست حرکت ها مشخص بشود. در هر حال ما احساس کردیم این حرکت درون مایه خالصانه و کمتر تجاری دارد به همین خاطر روش کار کردیم. در حین گفتگو هم همین حس را داشتیم. ارادت دارم.

  2. با سلام خلاقیتی که برای برند بایودنت به کار گرفته شده است بی نظیراست به طوریکه می توان ادعا نمد نمونه مشابه ان در ایران بسیار نادر است ، نمونه آن استفاده از خط بریل بر روی بسته بندی طعم بی نظیر موهیتواست برای این برند جوان ولی در عین حال رشد یافته و پویا آرزوی جهانی شدن دارم
    با تشکر
    پیمان

  3. به مدیریت شرکت بایودنت وسرکار خانم سلامات بابت این فکر بی نظیر تبریک می گم. چیزی که باید به اون اشاره کنم اینه که این اتفاق زیبا حتی در نگرش سایر مشتریان هم تاثیر داره. من که بالشخصه واقعا لذت بردم.ان شالله که در سایر محصولاتتان هم این حرکت رو ببینیم.

  4. خیلی خوب می شد اگه این مصاحبه و محتواش حداقل به گوش نابینایان عزیز هم می رسید.نمی دونم شاید دوستانی که در خانواده فرد نابینایی دارند می تونند این مصاحبه را برایشان بخوانند. برندهای اینچنین، سهم از قلب مشتری ها می گیرند نه سهم از جیب مشتری ها. خسته نباشید واقعا خوب بود

  5. اگر اشتباه نکنم از مصادیق دیگر برای سهولت کار برای نابینایان زایده رو دکمه عدد ۵ روی گوشی های تلفن است که بر اساس ان سایر شما را ها را تشخیص دهند. امیدوارم اشتباه نکرده باشم. در هر حال کار بایودنت در نوع خودشبسیار ارزنده بود.

  6. ایده تون عالی بود. یک پیشنهاد دارم برای شرکت بایودنت.یه سمپلینگ کوتاه برای نابینایان در مناطق مشرف به تجمع شون بذارید واقعا خوشحال می شن. به نظرم خیلی حرکت جالبی می تونه باشه.

  7. سلام با تمام احترام به همه عزیزان بایودنت باید نظرم رو در مورد ابن برند اعلام کنم
    هویت بصری عالی .خلاقیت عالی . بسته بندی عالی تبلیغات عالی
    ولی متاسفانه کیفیت محصول آشغال با تاکید می گم آشغال
    یک محصول بسیار بی کیفیت که با رقبای خارجی اصلا قابل مقایسه نیست
    یکروز با دیدن تبلیغ این برند در تلویزیون ترغیب شدم که این مخصول خزیداری کنم فردا رفتم سوپری و درخواست بایودنت دادم مدیر اونحا با تاکیید گفت کیفیت خوبی نداره و نخرید من بازهم گوش نکردم خریدم بعد از مصرف به این نتیجه رسیدم که با تاکیید بگم محصولی آشغال
    عذر خواهی می کنم ولی فراموش نکنیم با بصری سازی و بسته بندی خوب نمیشه کیفیت بد یک محصول رو پنهان کرد .
    حالا خط بریل باشه خط میخی باشه یا هر حرکت دیگه . کار اصلی یک محصول برطرف کزدن نیاز مصرف کننده است .
    من بعد از اون ماجرا اسم بایودنت گذاشتم آدامس سراب . بایودنت داره کاری رو عالی انحام میده که اصلا نیازی به انجام اون نیست . ما بازاریابی اجتماعی شنیده بودیم ولی ….
    ببخشید نتونستم کف بزنم برای این کار بایودنت و دوست ندارم تفریف و تمجید الکی کنم
    روزگارتون پرازمحصول باکیفیت و ناب

    1. رزاق جان برخلاف نظرات قبلیت این بار خیلی تند نوشتی و حتی برخی کلماتت من رو یاد فراستی انداخت که ژورنالیستی نقد می نویسه
      ما در نقدمان باید تا حدی برنده باشیم که نقد شنیده بشه نه اینکه پس زده بشه
      به کار برن کلمه آشغال برای محصولی که حداقل خود من الان مصرف کننده اش هستم زیبا نیست
      شخصا با قضاوتت اصلا موافق نیستم هر چند احترام می ذارم

        1. رزاق عزیز من به دیدگاه شما هیچ ایرادی نگرفتم فقط گفتم اینکه انچه که من مصرف می کنم از سوی کس دیگری اشغال خطاب شود حرفه ای نیست. تو می تونی از یک محصولی خوشت نیاد اما آشعال وازه حرفه ای نقد نیست!.
          به جای وازه ای آشغال، می شد از وازگان دیگر هم استفاده کرد.
          باور کن اگر قرار باشد من هم و همه کافه ای ها تیزی نقدمان را با کلمات نامناسب و مخاطب پسند همراه کنیم هیچ کمکی به این جامعه تبلیغات نمی کنیم. نقد در کمال احترام می تونه موثر باشه.
          فکر می کنی علت اینکه کافه بازاریابی به جرات تنها پایگاه بازاریابی است که مخاطبش در بخش نظرات شرکت می کنه چیه؟ به نظرم اینه که اینجا حرف را درست منتقل می کنند.احترام ها حفظ می شه. وگرنه نقد تند با کلمات تیز باعث دافعه می شود.
          همین الان در کانال کافه مگر من اگهی سونی نقد یک خطی نشد.آیا کلمات در عین احترام گزنده نیست؟ مگر ایران رادیاتور به تندترین شکل نقد نشد آیا کلمه ای در ان پیدا می کنی که در چارچوب نقد نباشد.؟
          در هر حال ما دوستت داریم.

    2. جناب باباخانی عزیز من تا حالا آدامس بایودنت نخریدم امروز می خرم ببینم این همه آزاری که بر شما وارد شده چه بوده شما از همراهان حرفه ای کافه هستید و نظراتتان ارزشمند است امیدوارم که همیشه شاد و سلامت باشید. ضمنا جناب باباخانی گاهی وقتها در سازمانی که حتی خود شما هم کار می کنید ممکن است که اتفاقاتی بیفتد که خود شما هم ناراحت باشید اما از دستتان کاری بر نیاید . بالاخره اختیارات هر کسی در سازمان تعریف شده است. ما در این جا خط یبریل را بررسی کردیم که توسط خانم دکتر ارایه شده سایر نقایص در عین حال که ممکن است وارد باشد ولی در حیطه اختیار ایشان شاید نیست.

      1. سلام دکتر محمدیان عزیز ممنونم. لطفا بعد از مصرف نظرتتون رو بفرمایید
        بایودنت یک کپی فوق العاده ضعیف از نمونه خارجی است
        اتفاقا من در اول نظر کار بخش برند رو تحسین کردم. من از خود شما یادگرفتم باید سخت گرفتم تا مشکلات حل بشه با بغل کردن هم در نظرات نمیشه بجایی رسید .

        روزگارتون پراز لطف خدا

      2. سلام خدمت استاد ارجمند
        آقای دکتر شما بایودنت مصرف کردید یا خیر. من اکیدا منتظر نظر حرفه ای و ارزشمند شما در مورد این محصول هستم چون برای بنده بسیار آموزنده خواهد بود. معتقدم انسان ها باید درست فکر کردن را یاد بگیرند و این بدون دقت و توجه به نظرات انسان های بزرگ و موفق ممکن نیست. بنده بی صبرانه منتظر نظر شخصی شما درباره این محصول هستم.
        البته بابت جسارتم عذرخواهی میکنم.
        ایام بکام

  8. در آدامس که وقتی نگاه می کنیم می بینیم مزیت رقابتی خاصی نمیشه پیدا کرد و متمایز شدن کار دشواریه، چرا که انواعع طعم ها، خوشبو کننده بودن، مفید بودن برای دندان وغیره را در همه آدامس ها و برندهاااین ح می بینیم این کار نه تنها مزیت رقابتی ایجاد کرده بلکه حس خوب رو کاملا منتقل می کنه.
    این حس نه تنها به نابینایان عزیز بلکه به همه اقشار جامعه منتقل میشه.
    تبریک خانم دکتر سلامت.
    آرزوی موفقیت روزافزون و سلامتی.

  9. سلام دوستان ب نظر این حرکت بایودت رو می توان جز حوزه مسیؤلیت اجتماعی شرکت تلقی کرد در واقع توجه ب این بخش بازار با این اتفاق میتونه روی تصویر برند بایودنت در بلندمدت اثر گذار باشه ک پاسخ های رفتاری مطلوبی رو از طرف مشتریان نتیجه می دهد.

  10. سلام این موضوع ایده جدیدی نیست حتی در ایران … در حال حاضر همانطور که در گوشه ای از متن هم اشاره داشتید در بسته بندی های دارویی به ویژه مکمل ها این مهم از مدت ها قبل اجرایی شده است … در خصوص چاپ هم کاملا در ایران امکان پذیر است …اتفاقا همکاران همین دوستان در بخش دارویی گلرنگ این نوع بسته بندی را پیش از این در بازار مصرف ارایه داده بودند !

  11. سلام به همگی
    تو این همهمه کالا ها و دغدغه فروش و غیرو ذلک واقعا میشه درک کرد چقدر‌این کار ارزشمنده ‌‌‌‌… (از درد سخن گفتن و‌از درد شنیدن با مردمی بیدرد ندانی که چه دردیست ) اما این برند نشان داده که هنوز گوش و چشم هم دردی وجود داره به برکت این کار هم قطعا پیش رفت و مفهومی‌تر شدن برند از هر لحاظ برای هر سلیقه اتفاق میافته ….

  12. سلام خدمت همه دوستان و اساتید
    من این محصول رو امتحان کردم و نظرم رو اعلام می کنم ولی قبل از اون همه موافق هستیم که برای بررسی و اعلام نظر در مورد چنین محصولی معیارهای زیادی هست که بر یکدیگر تاثیر دارند. مثلا بعضی ادامسی که چسبنده باشه و کش امدن خوبی داشته باشه را نشانه خوب بودن می انگارند ولی برای برخی چسبندگی بیش از اندازه ادامس مطلوب نیست. مورد دیگر طعم محصول هست که جای بحث داره و به مزاج مصرف کننده بستگی دارد. من این محصول رو بر اساس معیارهای خودم فقط نسبت به یکی از برندهای خارجی ضعیف تر میبینم وگرنه نسبت به بقیه برندهای موجود برابری میکنه و حتی بهتره. من نظر خودم دارم اون هم مستقیما در مورد تیم بازاریابی و توسعه محصول بایودنت. برخی ها فقط به دنبال ایجاد تغییر یا به اصطلاح ایده هستند و فراموش میکنند نقاط خطر یا ریسک رو بررسی کنند. در مورد موهیتو ایا بررسی انجام شده که میزان یا دامنه نوسان سلایق در موردش تا حد و اندازه ایه و اگر این تلرانس مطلوب مورد قبول بود به ادامس خودمون اضافه کنیم. در مورد اصفهان تا جایی که من این چند روز بررسی داشتم و متوجه شدم کمتر موهیتویی میشه پیدا کرد که یک جماعت مثلا ۲۰نفری همه طعمش رو دوست داشته باشند. من به شخصه با دونستن یک چنین اختلاف سلیقه ای هیچ گاه این طعم رو به محصولاتم اضافه نمی کردم. فرایندهای تبلیغاتی این مجموعه رو تحسین میکنم و امیدوارم به یک الگوی خوب برای دیگر تولیدکنندگان تبدیل بشند و مواد غذایی در کشور ما از هر نظر پیشرفت داشته باشند.
    ارادتمند همه اساتید
    ایام بکام

  13. سلام …
    توی اینکه حرکت بسیار ارزشمندی از سوی این برند انجام شده که شکی نیست … اما با توجه به رصدی که این مدت در ارتباط با این برند داشتم فکر می کنم تنها جایی که اعلام شده بایودنت با طعم موهیتو داره خط بریل رو برای نابینایان استفاده می کنه فقط وب‌سایت این شرکت بوده … البته الان باید کافه بازاریابی رو هم به این اضافه کنیم …من حتی در اینستاگرام بایودنت هم سروصدای زیادی رو در مورد این خلاقیت نمی بینم.
    خب باید به نحوی به جامعه اطلاع رسانی بشه و یه مزیتی که هم‌وطنان نابینامون دارن اینه که گوش های شنواتر و حتی می تونم به جرات بگم ذهن‌های هوشیارتری نسبت به افراد بینا دارند و چه خوبه اگه این موضوع به شکل مستقیم از سمت شرکت با تبلیغات به گوش اونها برسه.
    پیام شرکت به قدری مهربانانه و زیباست که حیفه کم دیده بشه و به نظرم قدرت درگیرکنندگی بالایی داره.
    امیدوارم این شرکت در کارش روز به روز موفق تر باشه .

  14. سلام مجدد خدمت دوستان خوب کافه بازاریابی
    امروز که برای کاری بیرون رفتم، بطور اتفاقی دو جا خط بریل دیدم، اول روی دکمه های کنار صفحه نمایش دستگاه خودپرداز بانک مسکن. دوم روی بسته بندی کرم ضدآفتاب الارو. از گسترش چنین توجهی به نابینایان خوشحال شدم. اما میخوام تجربه مصرف آدامس بایودنت با طعم موهیتو رو به اشتراک بگذارم. طعم ملایم و خنکی داره که دوست داشتنیه. برخلاف طعم کندور، مایلم بازهم از این طعم خرید کنم. با بررسی بسته بندی آدامس این سوال برام پیش اومد که چرا همه نوشته های روی جلد، انگلیسی هستن؟ اگر برند بایودنت حاضره هزینه زیادی کنه برای توجه به گروه خاص نابینایان، چطور برا ی گروه عظیم فارسی زبان چنین توجهی رو به خرج نمیده. هرچند زبان انگلیسی به گونه ای کلاس محصول رو میبره بالا، مگر نوشتن زبان فارسی روی محصولی که برای فارسی زبانان توزیع میشه چه تاثیر منفی می تونه داشته باشه؟

  15. با سلام
    قبل از هر چیز اعتراف کنم که در حال حاضر نرسید که متن را با دقت بخوانم، اما حیفم آمد که سوالم را هم اکنون نپرسیده و به باد فراموشی بسپارم (جلوتر مجدد این مطلب را با دقت بیشتر خواهم خواند)

    ایده بسیار جالبی بود و برای افراد نا بینا (قشر آسیب پذیر جامعه) بسیار مناسب. به این شرکت بابت این خلاقیت تبریک عرض می کنم.
    به نظر من این ایده، فقط در حوزه مسئولیتهای اجتماعی جای دارد و حرکتی استراتژیک نیست (مگر اینکه این شرکت بخواهد حرکتهای اجتماعی گسترده تری را در در دستور کار خود قرار داده تا در آینده خود را به عنوان برندی متمرکز بر مسئولیتهای اجتماعی معرفی کند).
    سوال من این است که صرف نظر از این ابتکار، آیا این شرکت تلاش دارد تا برنامه های مسئولیت اجتماعی دیگری را تعریف کرده و یا اینکه این اقدامات به همین کار بسنده خواهد کرد؟
    سوال دیگر این است که آیا تمرکز بر مسئولیتهای اجتماعی جزء استراتژی برندینگ این شرکت یا خیر؟

    با تشکر

  16. سلام ممنون از مصاحبه گرم و صمیمی. نکته های ارزنده ای در صحبت های خانم دکتر بود که برای من آموزنده بود.
    من کم پیش میاد که آدامس بجوم اما چندباری این برند توسط دیگران به من تعارف شد و استفاده کردم. تا جایی که در خاطرم هست، عطر و بوی محصول زیاد و جذاب بود. من کیفیت آین محصول را قابل قبول می دانم اما با این حال معتقدم که نسبت به چند برند خارجی معروف دیگر همچنان این برند جای بهتر شدن داره.

  17. حرکت خیلی جالبیه، نشون میده که آدم چقدر میتونه از اطرافش ایده بگیره،
    از صبح تا شب کتاب خوندن و تو اینترنت گشتن برای ایده فایده آنچنانی نداره،

    با ذهن باز هم میشه به اطرافت یه نگاه کنی و ایده بگیری

    آفرین به شما خانم دکتر
    با تشکر از کافه بازاریابی

  18. با سلام
    با توجه به اینکه من خود در بخش تولید مشغول به کار می باشم و می دانم که اضافه کردن چیزی مثل خط بریل در بحث تولید ، سختیهای خاص خود را دارد و همانطور که خانم دکتر فرمودن در بحث فنی چاپ و حتی هزینه های اضافی آن مشکلاتی را برای تولید کننده ایجاد می کند پس نمی توانم به این حرکت احترام نگذارم چرا که به نظر من اگر برای مسئولیت اجتماعی باشد ، اگر برای جذب مخاطب یک میلیونی باشد و حتی به هر دلیل دیگر این حرکت حداقل از منظر بازاریابی قابل تقدیر و احترام است چرا که می دانم حتما و حتما راضی کردن مدیریت کلان مجموعه (بنابه شنیده ها مجموعه گلرنگ و جناب فضلی )به این حرکت کار راحتی نبوده است چرا که به قول کلاسهای درس دکتر محمدیان ، وقتی میخواهیم طرح نویی را با مدیریت خصوصا در این اوضاع و دردسرهای اقتصادی تولید مطرح کنیم جنبه ریالی مساله مهمی می باشد و حداقل به نظر می رسد دست آوردهای مادی و آشکار این طرح حداقل در کوتاه مدت آنقدر انگیزه برای تصویب آن ایجاد نمی کند اما برای من بیننده هم اینکه آنها به هر دلیلی (تعارف که نداریم یک بنگاه اقتصادی فعالیت می کند که سود بیشتری را ببرد اما چگونگی این سود بردن و از چه شیوه ای به نظرمن خیلی مهم است و این خیلی قابل تقدیر است که من بیننده را مجاب کند که به بخشهای دیگر جامعه و حتی آنهایی که کمتر محصول را مصرف می کنند فکر می کند یا حداقل نشان می دهد که فکر می دهد)این کار را انجام داده اند به عنوان یک کار نو ، قابل احترام است .
    مراحل تصویب یک طرح جدید در یک محیط کار به صورت کلی چیست ؟
    مطالعه و نیاز سنجی بازار ، بررسی نمونه های خارجی ، برآورد ریالی طرح، برآورد مشکلات تولیدی طرح، پیش بینی واکنش جامعه ، بدترین قسمت راضی کردن مدیریت کلان مجموعه که به جای هزاران تبلیغ تکراری این طرح را انجام دهیم و ………….
    پس تاکید مجدد دارم که شاید اگر خود من جای این تیم کاری بودم در هر کدام از این مراحل خسته می شدم و اگر با این طرح موافق هستم یا نیستم می توان به جسارت و پیگیری این طرح نمره بیست داد
    پ.ن : من آدامس بایودنت را تاحالا استفاده نکرده ام و اگر کیفیت آن طبق صحبت دوستان پایین است حتما لازم است بررسیهای مربوطه صورت گیرد چرا که در نهایت بایستی محصول از نظر مزه و طعم قابل رقابت باشد چرا که همه این تبلیغات و سیستمهای برندینگ حکم کاتالیزور را دارد و اصل همچنان این است که مزه آن خوب باشد یا حداقل بد نباشد.

  19. این ایده پیش تر ها روی بسته بندی کرم پودر لورآل استفاده شده.دقیقن با خط بریل روی جعبه های مقوایی کرم پودر. میتونید به یه فروشگاه وداروخانه ای که این محصولات رو داره سری بزنید و صحت صحبت من رو مطلع شید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *