گفتگو با مهندس بزاز بنیسی مدیرعامل شرکت مواد غذایی سورمالی // برندی که در زمین بزرگان بازی می کند // پاسخ سوالات شما حالا در این گفتگوست

بعد از انتشار سی تی اسکن با موضوع کافی میکس های سورمالی در کافه بازاریابی و استقبال خوبی که از آن شد سوالاتی از سوی مخاطبان کافه بازاریابی در ذیل یادداشت مطرح شد که ما را بر آن داشت تا با مدیرعامل این مجموعه جناب آقای مهندس مجید بزازبنیسی گفتگویی داشته باشیم.در این مصاحبه قصد داریم کمی درباره آن و مسایل دیگه صحبت کنیم. با هم به مرور این گفتگو می پردازیم.

 ………………………………………… 

برخی از تیترهای مهم این گفتگو:

** راه مقابله با چالش ها ایستادن یا درجا زدن نیست. دریانورد کارش دریادلی است،

** پیروزمندان عرصه تولید کسانی هستند که اصل مسلم اقتصادی مزیت نسبی را سرمشق خود قرار می دهند.

** امروزه هیچ کشوری در دنیا هرچند هم پیشرو باشد نمی تواند ادعا نماید محصولاتی ۱۰۰% داخلی تولید مینماید.

** سورمالی از بین آشفته بازار مواد اولیه بی کیفیت چینی، بازی در زمین بزرگان را برگزید.

  ………………………………………… 


کافه بازاریابی (محمدحسن عزیزی): اگر اجازه بدهید ابتدا درباره داستان خلق این برند و کسب و کار اون یه توضیح مختصری برای ما و مخاطبانمان بدید؟ خالق این برند و کسب و کار دقیقا کیست؟ سورمالی معنی خاصی داره؟ چرا این نام رو انتخاب کردید؟

مهندس بزازبنیسی: با تشکر صمیمانه از مدیریت و اعضاء محترم سایت وزین کافه بازاریابی و سپاس ویژه از زحمات استاد گرانمایه جناب محمدیان. واحد تولیدی سورمالی فعالیت خودش را از اواخر دهه شصت خورشیدی با تولید فرآورده های یخی خوراکی در یک مجموعه کوچک آغاز کرد و همانند سایر تولیدکنندگان در ابتدای مسیر به واسطه نوع محصول و نحوه بسته بندی و مصرف آن جهت ایجاد یک نام مناسب که هم دارای معنای رسا و ماندگار باشد و هم نشاندهنده نوع و ماهیت محصول تولید شده باشد، این سه کلید واژه، یعنی معنای رسا و ماندگاری و همچنین معرف بودن را تابلوی پیش روی خود قرار داد و بین تعداد زیادی اسامی و نامهای پیشنهادی، واژه ای آذری توانست هر سه شاخص مورد نظر را برایمان تداعی نماید، که همان ابتدا مبنای خلق نام سورمالی قرار گرفت .

این نام هر سه شاخص و کلید واژه مد نظر ما را در اختیار داشت. به این ترتیب که با توجه به این نکته که این نام در گویش آذری به معنای نوشیدنی و مکیدنی خوشمزه میباشد، که خب به نوعی نشاندهنده نوع و ماهیت مصرف محصول تولید شده بود. و نوع تلفظ این نام در گویش آذری نیز کاملا پیام نهفته در دل واژه را به شنونده آذری القا می نماید. در ضمن به علت آوای خاص و اینکه برای شنونده غیر آذری نیز این سوال و کنجکاوی را جهت مکث روی نام، بابت پرسش از معنا یا محتوای نام ایجاد می کند، به هر حال کلید واژه رساننده بودن را برای ما تامین نمود.

 

کافه بازاریابی: برخی از مخاطبان ما این ایراد رو به نام وارد کردن که نام سورمالی به صورت ناخواسته آوای “سومالی” رو به ذهن متبادر می کنه نظر شما چیست؟ تا حالا این نکته رو به خودتون هم گفته بودند؟

مهندس بزازبنیسی: دوستان در سوالات خود در ذیل یادداشت سی تی اسکن هم در این باره موضوع جالبی را مطرح فرمودند، و آن اینکه این نام آنها را به یاد نام کشور سومالی می اندازد. البته شاید نام این کشور چندان جایی برای فراموش نکردن برای خیلی از ما در بر نداشته باشد، اما همین مقدار که ذهن شنونده را با خود درگیر می نماید و با خود به جایی می برد هدف و کلیدواژه ماندگار بودن را در اختیار ما قرار می دهد. و البته در مواردی این طرز تلقی از نام سورمالی به ویژه در نمایشگاهها که از نزدیک با مصرف کنندگان برخورد داشتیم به ما منتقل شده بود که به هر روی، توجیهات عرض شده در فوق نیز توسط مسئولین روابط عمومی صنایع غذایی سورمالی به دوستان ارائه گردید.

 Sormali (2)

کافه بازاریابی: اگر اجازه بدید بریم سراغ مواد اولیه؟ یه ذره در مورد کیفیت و محل تهیه اون برامون توضیح بدید؟ این موضع رو در مورد دو محصول اصلی تون یعنی کافی میکس و هات چاکلت برامون توضیح بدید؟ آیا با یک محصول صد در صد ایرانی سر و کار داریم یا نه؟

مهندس بزازبنیسی: درباره مواد اولیه و محل تهیه و کیفیت، که محل پرسشگری شما و مخاطبانتان قرار گرفته بود نیز به عرض می رسد که با توجه به شعار برتری کیفی که سورمالی برای خود برگزیده طبعا در عمل نیاز به ایجاد بستری مناسب بابت نیل به آن می باشد.

بدست آوردن این برتری در کیفیت محصول نهایی پیش نیازهایی دارد که از نخستین این پیش نیازها تهیه مواد اولیه مرغوب و با کیفیت است که به رغم تمامی مشکلات و موانع موجود و مسائل مربوط به قیمت تمام شده که تمامی دوستان از چند و چون آن آگاهی کافی دارند، سورمالی از بین آشفته بازار مواد اولیه بی کیفیت چینی، بازی در زمین بزرگان را برگزید، و با تمام تلاش وارد مقوله تهیه مواد مورد نیاز خود از بازار برترینهای اروپا شد.

بدینگونه صنایع غذایی سورمالی این افتخار را دارد که در حال حاضر مواد مورد نیاز را از برترین برندهای موجود از کشورهای سوئیس، آلمان، فرانسه، اسپانیا و ترکیه تهیه می نماید. و این مهم تنها و تنها به این علت است که سورمالی اعتقاد دارد که ایرانی همیشه شایسته برترینهاست.

اینکه کشوری محصولی صد در صد  داخلی تولید نماید نه امکان پذیر است نه عقلایی و مفید. امروزه هیچ کشوری در دنیا هرچند هم پیشرو باشد نمی تواند ادعا نماید محصولاتی ۱۰۰% داخلی تولید مینماید. پیروزمندان این عرصه کسانی هستند که اصل مسلم اقتصادی مزیت نسبی را سر مشق خود قرار می دهند. در مورد محصولاتی که مجموعه ما تولید می نماید مانند کافی میکس یا هات چاکلت مواد اولیه ای نیاز است که نه امکان تهیه داخلی برای آنها وجود دارد (به علت شرایط خاص آب و هوایی برای تولیدات آن محصولات مانند قهوه و کاکائو) و نه امکانات فرآوری زیادی برای آنها وجود دارد، که با این محدودیت ها ناچار از واردات  بخش زیادی از مواد اولیه مورد نیاز خود هستیم.

 

کافه بازاریابی: من هم کافی میکس و هم هات چاکلت شما رو استفاده کردم و برایم هم مطبوع بوده، برام جالبه بدونم آیا برای شناخت سنجش مصرف کننده ایرانی تحقیقاتی داشته اید یا به عرف بازار و نمونه های رقبا بسنده شده؟

مهندس بزازبنیسی: در این راستا با توجه به اهمیتی که این مجموعه برای کیفیت محصولات خود و نظر مصرف کنندگانش دارد، حتی در سخت ترین شرایط تحریمی بر علیه کشورمان نیز از این مهم قدمی پا پس نگذاشتیم و در شرایطی که مواد اولیه خریداری شده تا شش یا حتی در مواردی هشت ماهه به دست مجموعه می رسید، وارد مقوله استفاده از مواد اولیه غیراروپایی یا نامرغوب و خارج از استانداردهای اولیه شرکت نشدیم. در اینجا در پاسخ مهربان دوستی که فرموده بودنند از محصولات سورمالی استفاده کرده اند و آن را مطلوب یافته اند ضمن تقدیر و سپاس از انتخاب محصولات ما و حسن نظر ایشان عرض می نماییم که در شناخت از مصرف کننده ایرانی ما به تحقیقات مستقل روی آوردیم و با تلاش تیم های تحقیق بازار خود در حرکتی جسورانه سعی نمودیم ضمن بیدار کردن اوج ذائقه مصرف کننده ایرانی و تحریک میل لطیف و زیبا پسند آنها فارق از هر عرف و نمونه ای در بازار حرکت نمائیم.

کافه بازاریابی: جایگاه تحقیقات رو کمی برامون باز می کنید؟ چقدر تولیدات شما مبتنی بر تحقیقات بازار و شناخت ذایقه مصرف کننده است؟

مهندس بزازبنیسی: در زمینه تحقیق بازار تیم تحقیقاتی ما در ابتدا به بررسی جامعه شناسانه از مصرف کننده ایرانی پرداخت و در این باره سعی در شناخت جامع و کامل از روحیات مصرف جامعه ایرانی نمود که به نتایج جالبی نیز دست یافت که شاید روزی از طریق سایت سورمالی بتوان آنرا با دوستان گرامی و علاقه مندان در میان گذاشت. سپس به مشاهدات میدانی از وضعیت مصرف کننده و رقبا پرداختیم و ما حصل این تحقیقات را در انتخاب نوع محصول تولیدی و اینکه از چه مواد اولیه ای آن محصولات را به تولید برسانیم به کار گرفتیم و به شرایط فعلی رسیدیم که صد البته نهایت آرزوی ما نیست وطی مسیر با سرعت ادامه دارد.

 

کافه بازاریابی: برنامه توزیع شما چیه؟ بزرگترین ایرادی که مخطابان ما می گیرند عدم دسترسی به محصول است؟ فعلا محصولات شما کجاها پیدا می شه و برنامه های آینده توزیع تون رو هم کمی برای ما باز کنید؟

مهندس بزازبنیسی: قطعا مجموعه صنایع غذایی سورمالی مجموعه ای رو به توسعه است چه از لحاظ سخت افزاری، چه از لحاظ نرم افزاری که اگر چنین نبود کارخانه ای که زمانی نه چندان دور یک واحد کوچک بود  به واحدی بزرگ و کشوری تبدیل نمی گشت. این برای سورمالی تنها یک آغاز است آغازی که در انتها تبدیل به آوازی خوشایند برای نه تنها مسئولین و پرسنل سورمالی که برای تمام ایران خواهد شد و در انتهای این آواز شما با پرواز یک برند دیگر ایرانی روبرو خواهید شد.

 

کافه بازاریابی: اجازه بدید کمی در مورد آینده صحبت کنیم؟ برای ۵ سال آینده چه چشم اندازی رو برای خودتون در نظر گرفتید؟ آیا با یک برند با بازار بزرگ سر و کار خواهیم داشت با یک برند که در بازارهای خاص فعالیت می کنه؟

مهندس بزازبنیسی: در افق دید سورمالی برند سازی و ایجاد بازاری بزرگ دور از دسترس نیست و به زودی محقق خواهد شد.

 
۲۰۱۶-۰۴-۲۵_۰۱-۰۱-۳۰

کافه بازاریابی: در مسیر رشد شرکت چالش های اصلی برای شما چیه؟ بالاخره شما وارد یه بازاری شدید که رقابت تو اون سخته و حتما چالش هایی رو هم دارید؟

مهندس بزازبنیسی: در هر مسیر توسعه ای قطعا چالش هایی نیز وجود دارد. چالش هایی بزرگ و مخاطره آمیز که راه مقابله با چالش ها ایستادن یا درجا زدن نیست. دریانورد کارش دریادلی است، از این رو ست که باید با مخاطرات روبرو شد. راه مقابله با این چالش ها برنامه ریزی و طراحی استراتژی است که با وجود اتاق فکری جسور و فعال و آشنا به مسائل بیزینس و تجارت و تولید در مجموعه از این حیث کمبودی در سورمالی احساس نمی گردد. به امید خداوند و بهره گیری از کمک دوستان و همراهان عزیز چون دوستان حاضر در کافه بازاریابی این امر قطعا دست یافتنی است.

 

کافه بازاریابی: برنامه صادرات شما چه جوریه؟ در حوزه صادرات فکر می کنم شرایط سخت تر باشه چون رقبا بزرگ تر نامدار تر و قدرتمندتر از بازار داخلی هستند؟

مهندس بزازبنیسی: در فازبندی مراحل تسخیر بازار سورمالی، صادرات در اولویت دوم برنامه ها قرار دارد. در ابتدا تمام نیروی مجموعه در راستای تلاش جهت بدست آوردن سهم حداکثری از بازار کشور است و بعد بازارهای بین المللی. البته این به معنای عدم تلاش و کنار گذاشتن طراحی استراتژیک و عدم توجه به ایجاد زیرساخت های لازم جهت صادرات در آینده، مطمئنا نیست.

 ۲۰۱۶-۰۴-۲۵_۰۱-۱۷-۴۷

با تشکر از شما که وقت خود را برای این گفتگو در اختیار ما و همراهان کافه بازاریابی قرار دادید. برای شما و مجموعه محترمتان ارزوی موفقیت داریم.


18 thoughts on “گفتگو با مهندس بزاز بنیسی مدیرعامل شرکت مواد غذایی سورمالی // برندی که در زمین بزرگان بازی می کند // پاسخ سوالات شما حالا در این گفتگوست”

  1. با وجود اینکه فروشگاه و شلف گردی یکی از علاقه های کاری من هست، اما همچنان در تهیه محصولات سورمالی موفق نبودم.
    عبور از محدویت تولید و عقد قرارداد با چند شرکت پخش قوی راهکار عبور از مرحله پیدایش بسیاری از برندها بوده است.
    برای جناب بزاز بنیسی و مجموعه سورمالی آرزوی موفقیت دارم.

    1. چشم تیز بین شما جناب حسینی و نکاتی که دلسوزانه به برندها به ویژه در حوزه فروش و توزیع و با تاکید بر شبکه خرده فروشی که تخصص اصلیتان است، یاداور می شوید جای تقدیر دارد.

    2. سلام
      مطمئنم جناب بزاز و دوستانشون در سورمالی بحث توزیع و خرده فروشی رو در دستور کار خودشون دارند و محصولات سورمالی رو با دسترسی بهتری در آینده خواهیم دید
      سپاس از شما جناب حسینی که تخصص خودتون و راهنمایی ارزنده خودتون رو از جامعه فعال در این حوزه دریغ نمی کنید
      ارادت

  2. محصولات سورمالی همان طور که مدیر عامل این شرکت ابراز داشته اند در جایی وارد شده که رقبای سختی دارد. به نظر من حضور در بازی بزرگان برای ما تعهدی ایجاد می نماید که نیاز به سختکوشی دارد . برای این شرکت آرزوی موفقیت دارم و از کافه بازاریابی که به حمایت برندهای ایرانی می پردازد تشکر می کنم .

  3. اولا با خوندن این مصاحبه خیلی خوشحال شدم که برندهای ما هم جرات رقابت پیدا کردن اما سوالی که برام پیش اومده و دوست داشتم اقای بزاز پاسخ می دادند در مورد شبکه توزیع این محصولات است. ایا هنوز در بازار های تهران و مهم ورود پیدا نکردن یا اینکه شرایط رقابتی و روحیه حاکم بر شبکه خرده فروشی اجازه نشستن محصولات در خرده فروشی های مهم مثل دریانی را نمی دهد؟

  4. سلام
    ما در ایران تحقیق بازار می کنیم و محصولی تولید می کنیم که با ذایقه مصرف کننده ایرانی جور است
    از طرفی شرکتهای بزرگ خارجی هم با تحقیق وارد بازار ایران می شوند و ذایقه را شناسایی می کنند
    پس چرا شرکت ایرانیو خارجی هر کدام در تعریف ذایقه به چیز متفاوتی نسبت به دیگری می رسد
    چرا سورمالی با نسکافه متفاوت است
    مگر می شود بازار یکی باشد اما به تحقیقات دو پاسخ متفاوت بدهد.
    بحث من بهتر یا بدتر بودن سورمالی نسبت به رقبا نیست.
    بحث من روایی نتایج تحقیق است.
    من قبل از خوندن این مصاحبه یک بار دیگر سی تی اسکن ان را خواندم و در ان به تفاوتها اشاره شده بود و نه برتری ها.

  5. سلام و‌درود به جناب بزاز و‌همکاران پر تلاششون
    جدای از هر مسئله تخصصی ارزشی که ایشون تولید میکنند به مراتب ارزشمندتر است که هیچگونه نمیشود از آن تقدیر کرد در این آشفته بازار که اکثرا واردات میکنند ‌،افراد تولید کننده یقینا افراد گمنامی هستند که باید همه جوره حمایت شوند ….

  6. با درود خدمت دوستان و سروران و اساتید گرامی و با سپاس از بذل محبت و ابراز نظرات ارزنده عزیزان از واحد روابط عمومی صنایع غذایی سورمالی نکاتی را در خصوص سوالات مطروحه دوستان حضورتان ارائه میدهیم.
    سوالات صورت گرفته:
    -چرا نتایج تحقیقات بازار سورمالی با نتایج همین تحقیقات توسط شرکتهای خارجی همچون نستله متفاوت است؟
    در مورد چرایی تفاوت نتایج تحقیقات سورمالی با تحقیقات دیگر صورت گرفته توسط شرکتهایی مانند نستله باید به استحضار دوستان و اساتید بزرگوار برسانیم که ، نخست این که صنایع غذایی سورمالی از کم و کیف و چگونگی انجام ویا اساسا وجود چنین تحقیقاتی توسط شرکتی مانند نستله در ایران آگاهی ندارد . ولی به هر روی اگر مبنا را بر انجام چنین تحقیقی بگیریم ،از آنجایی که شرکتی مانند نستله و خیلی دیگر از برندهای صاحب نام در زمینه های گوناگون در ایران حضور مستقیم و دفاتر مرتبط ندارند،با الطبع اطلاعات لازم جهت چنین تحقیقاتی از راه دفاتر خود در کشورهای همجوار و نزدیک دریافت مینمایند، و یا به صورت منطقه ای به جمع آوری اطلاعات مورد نیاز میپردازند . فرضا کل خاور میانه را مورد بررسی قرار داده و نتایج یک جامعه آماری بزرگ را به تک تک عناصر موجود تامیم میدهند . که قطعا نتایج تحقیقات در یک جامعه آماری بزرگ خطای بیشتری نسبت به نتایج همان تحقیقات به صورت محدود تر و درجامعه آماری کوچکتر خواهد داشت .
    به هر روی این مطلب نه به این دلیل عنوان گردید که مزیت و بی کم و کاست بودن تحقیقات بازار صورت گرفته توسط سورمالی را نسبت به نستله مطرح نمائیم ،بلکه به جهت نشان دادن یکی از عوامل ایجاد این تفاوت مطرح شد. و البته نباید فراموش کرد که شرکتی همانند نستله اولین برند مشتقات قهوه و شیر خشک وارد شده به ایران بوده و در بازاری بدون رقیب شروع به فعالیت کرده و شاید به واسطه بکر بودن ذائقه مصرف کننده ایرانی درآن زمان ، شرکت نستله نیازی به تحقیقات دقیق و وسیع احساس نکرده باشد.
    -آینده سورمالی را در کجا می بینید؟
    طبعا هر صاحب برندی خواستار نشستن بر جایگاه بلند افتخار و شهرت است و صنایع غذایی سورمالی نیز از این قاعده مستثنی نیست . ولی برای رسیدن به این مهم حرکتی آهسته و پیوسته را انتخاب نموده و بدور از هرگونه هیجان و ذوق زدگی با گامهایی محکم و محاسبه شده به سمت هدف پیش خواهد رفت.
    -آیا این محصول قابلیت جهانی شدن را دارد؟
    جهانی شدن طبیعتا بزرگترین خواست و آرزوی هر برندی است.
    اما جهانی شدن شعاری بزرگ است و قابل دسترسی که برای رسیدن به آن تنها خواست و اراده یک برند خاص کفایت نمیکند . رسیدن به این مهم شرایط محیطی مناسب نیز نیاز دارد . یکی از این شرایط محیطی ،سیاستهای کلان اقتصادی و صادراتی کشور متبوع صاحب برند میباشد .
    اصولا ما با دو رویکرد در سیاستهای کلان اقتصادی روبرو هستیم . سیاستهای برونگرا که درکشورهای عموما شرق اسیا از مدتها پیش اجرا میگردد و سیاستهای درونگرا
    جهانی شدن در کشورهای دسته اول با خواست و اراده شرکتهای صاحب برند به راحتی در مسیر خاص خود اتفاق خواهد افتاد . اما در مورد کشورهایی که از سیاستهای درونگرا استفاده مینمایند ، صحبت از جهانی شدن کمی تامل نیاز دارد.

    با سپاس
    روابط عمومی صنایع غذایی سورمالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *