حرکت عجیب // ورود ناگاه کارگردان فیلم “قندون جهیزیه” وسط بازی فوتبال ستارگان // آیا این “جیمی جامپ” بازی ها اثر تبلیغاتی دارد؟ نظر شما چیست؟

فکر می کنم در مورد بازاریابی و تبلیغات چریکی دیگر همه آشنایی لازم را دارند و در مورد غیرمتعارف بودن آن نیز اطلاع دارید. پدیده ای که نمونه های کم ریسک آن در کشورمان نیز رفته رفته در حال پیاده سازی است. هر چند هنوز جسارت لازم در این حوزه وجود ندارد ( البته علاوه بر جسارت اشتیاق کارفرما، جسارت قانونگذار و … موثر است ). اما در این بین فارغ از مباحث تئوری پردازی، دیروز (جمعه) بین بازی ستارگان جهان با تیم ستارگان ایران اتفاق جالبی رخ داد.کارگردان فیلم قندون جهیزیه (علی ملاقلی پور) که این روزها از بی عدالتی ها نسبت به فیلمش (به ویژه در مقابل فیلم محمد رسول الله) دل ازرده است و ابتدا با پخش تراکت فیلمش در مقابل سینما توجه ها را به خود جلب کرد، به ناگاه وارد زمین بازی شد. اتفاقی که تمام تماشاگران حاضر در میدان دیدند اما صدا و سیما به کل آن را سانسور کرد (البته سانسور آن به خاطر رواج پیدا نکردن این حرکت در استادیوم هاست)

photo_2015-08-28_22-26-09

این حرکت سوالات زیادی را برای مخاطب در شبکه ها اجتماعی به وجود آورده است. سوالاتی که پیرامون دو موضوع می چرخد. نخست هنوز در مورد موثر بودن یا نبودن این حرکت در فروش فیلم اتفاق نظر وجود ندارد و دوم اینکه برخی آن را یک حرکت اعتراضی در مورد بی توجهی به فیلمش قلمداد می کنند و برخی ان را یک حرکت تبلیغاتی. این یادداشت به کالبدشکافی این موضوع نمی پردازد. بلکه بیشتر در پی ایجاد یک بحث دو طرفه با شماست. نظر شما چیست؟ آیا یک حرکت تبلیغاتی است یا اعتراضی؟ و اگر حرکت تبلیغاتی است آیا در فروش فیلم موثر است؟ آیا واکنش مثبتی را در پی خواهد داشت؟

 

a07f4d79-8785-4004-8420-97b02feec553 a353b78b-2d55-49f8-aaba-6f84e1794fce


35 thoughts on “حرکت عجیب // ورود ناگاه کارگردان فیلم “قندون جهیزیه” وسط بازی فوتبال ستارگان // آیا این “جیمی جامپ” بازی ها اثر تبلیغاتی دارد؟ نظر شما چیست؟”

  1. سلام
    خیلی جالبه … دوست دارم بدونم در نمونه‌های خارجی هم چنین کارهایی انجام شده؟؟
    فیلم قندون جهیزیه تا جایی که من نقدهاشون خودنم خیلی فیلم موفقی بوده و اکثر تماشاگران دوسش داشتن … از اونجایی که مخاطب فوتبال عام هستش من خیلی به بعد اعتراضی این حرکت آقای ملاقلی پور فکر نمی‌کنم…
    مسلما چون چنین حرکت‌های به اصطلاح محیرالعقولی در ایران نادره می‌تونه در جذب تماشاچی برای فیلم خیلی موثر باشه. حداقلش اینه که برای گرفتن اطلاعات بیشتر در مورد فیلم شروع به جستجو می‌کنن و می‌خوان بدونن فیلمی که کارگردانش به خاطرش حاضر شده وسط زمین فوتبال ظاهر بشه چه حرف خاصی برای گفتن داره.
    خودم من مشتاق شدم فیلمو ببینم. الیته اینم بگم که خوندن نقدهای مثبت فیلم و البته مصاحبه خود آقای ملاقلی پوردراین اشتیاق من بی تاثیر نیوده.

  2. با سلام خدمت دوستان و تشکر از آقای محمدیان بابت توجه به این موضوع
    به نظر من هدف ، مسیر رسیدن به اونو توجیح نمی کنه! هر هدفی پشت این حرکت باشه دلیل به انجامش از این طریق نمیشه و بیشتر جنبه جنجالی و منفی بر مخاطب میگذاره برای اعتراض یا بازاریابی روش های اخلاقی و بهتر از این وجود داره مخصوصا از سوی اصحاب هنر که طلایه دار فرهنگ کشور هستند و بسیاری از افراد جامعه الگو بردار آن ها هستند

  3. آقای مجتبی محمدیان اگرچه حرکت ایشون ظاهرا محیرالعقول است اما قطعا یک حرکت بازاریابی چریکی نمی تواند تلقی شود. بازاریابی چریکی در دنیای تجارت جنس اعتراض آمیز ندارد. این یک حرکت اعتراض آمیز است. اگر شما در یک برنامه زنده تلویزیونی بزنید زیر میز و میز را برگردانید ایا بازاریابی چریکی است. اگر اینطوراست . پس اعتراضات برخی از اهالی هنر جلوی نهادهای دولتی هم بازاریابی چریکی است.
    شیوع این رفتارها به نفع هیچ کس نیست. البته قبول دارم برخی از مواقع یک فرد به دلیل مشکلات ممکن است دست به کار عجیبی بزند. که در مورد همه ما ممکن است اتفاق بیفتد

    1. کاملاً با شما موافق هستم جناب دکتر.
      جدای این موضوع، من سه شنبه شب هفته گذشته این فیلم رو دیدم. انتظاراتم از فیلم بیشتر بود. من این فیلم رو قوی ارزیابی نمی کنم. به نظرم ذهن کارگران و فنویسنده فیلمنامه مقشوش بوده و فیلم خوبی از آب درنیامده.

  4. با سلام خدمت دوستان

    به قول قدیمیها که می گفتند: ” دم خروس رو باور کنیم یا قسم حضرت عباس رو…” !
    بر این اساس جمله ” هدفم فیلمسازی نیست” این بزرگوار را بپذیریم یا …
    و باز هم بر همین اساس بیانات گهربار ایشان که فرمودند: ” این فیلم به مذاق تماشاچی نشسته و همین برای ما رضایت بخش است” را قبول کنیم یا …

    بنده نه سواد فیلم شناسی دارم و نه این تازه هنرمند(!) را می شناسم. ولی بر اساس نقدهای بیرحمانه ای که ایشان به آثار ارزشمند مرحوم پدر بزرگوارشان کرده اند (ازجمله فیلم قارچ سمی) شاید بهتر بتوان پاسخی برای این نوع حرکات در پرسشهای ذهنی خود پیدا نمود.

    اگر در این زمان، بزرگانی مثل مرحوم علی حاتمی یا حتی مرحوم رسول ملاقلی پور (پدر ایشان) زنده بودند آیا از این حرکات برای “اعتراض” یا “تبلیغ” استفاده می کردند یا نه؟

    در این راستا حرکتی که استاد محترم جناب آقای داریوش مهرجویی در راستای ساخت بسیار ضعیف آخرین فیلم خود “اشباح” انجام دادند را گویا به عنوان اعتراضی برای بعضی مشکلات خود و همقطارانش اعلام نموده اند. بهرحال این هم نوعی اعتراض است اما از نوع استادانه و پیشکسوتانه.

    و اما در مورد سوال جناب محمدیان که آیا این حرکت “واکنش مثبتی” دارد یا نه؟ به اعتقاد بنده، مثبت یا منفی بودن این واکنش زیاد برای این عزیز مهم نیست بلکه خود واکنش مخاطب (از هر نوعی) ایشان را به مراد دل و مقصود موردنظرشان خواهد رساند.

    1. اقای جاوید
      مردم که در جریان پیشینه علی ملاقلی پور نیستند
      ای کاش از دید مردم هم تحلیلتان را می گفتید
      ایا مردم به ایت حرکت در جهت فروش روی خوش نشان می دهند؟

      1. بعید می دانم از دید مخاطب حرکت خوب و شایسته ای به نظر برسد. درست است که مصداقها در زمانهای مختلف توسط نسلها درحال تغییر هستند ولی ارزشها معمولا ثابت می باشد (مثلاً دزدی همیشه زشت است . حالا دیروز از دیوار خانه مردم بالا رفتن بود و امروز هم عدم احترام به مالکیت معنوی در دنیای مجازی مصداق دزدی است).
        نفس حرکت انجام شده توسط این بزرگوار هم حداقل از نظر جامعه ما حرکتی سخیف و ضد ارزشی محسوب می شود.
        ولی همانطور که عرض کردم نتیجه این حرکت برای آقای ملاقلی پور به نظر، مثبت خواهد بود!

  5. سلام
    راستش بیشتر از اینکه این حرکت یک تکنیک بازاریابی به نظرم بیاید اولین چیزی که به ذهنم رسید واژه “آنارشیست” بود. من به شخصه فکر میکنم چیزی که در هنر باعث ماندگاری میشه خود اثر هست. هرچقدر هم که دنبال حرکات عجیب و غریب برای مطرح کردن خودت و کارت باشی در نهایت خود اثر هست که خودش رو ماندگار میکنه. هیچ قضاوتی راجع به فیلم و کارگردانش ندارم چون فیلم رو ندیدم اما راستش این حرکت خیلی به نظرم بد بود واقعا علاقه ای به دیدن کار کسی که برای سایر مردم و کارشون احترام قائل نمیشه ندارم! ایشون با این کار درسته جسارتشون رو نشون دادن اما پرستیژ کاراشون رو نابود کردن. امیدوارم حداقل فیلم حرفی برای گفتن داشته باشه

      1. با وجود اینکه من از دیدن فیلم لذت نبدم، اما فکر می کنم که حرکت ایشون اگر حساب شده در شبکه های اجتماعی و خبرگزاریها پیگیری بشه موجب میشه که با تحریک شدن حس کنجکاوی خیلیها، استقبال از این فیلم بیشتر بشه.

      2. با توجه به اینکه جوان های ما ( یا بهتره بگم گروه زیادی از این قشر ) علاقه زیادی به سنت شکنی و انجام فعالیت های اعتراض آمیز دارن افزایش فروش اتفاق میفته اما اگر هدف دفاع از فیلم بوده که خود فیلم بعنوان امضای کارگردان میتونه حرف بزنه و ماندگار بشه یا نه. اگر هدف فردش بیشتر بوده که به احتمال زیاد این اتفاق میفته. یه جورابی مثل سرو صداهایی که بعد از عکسهای گلشیفته فراوانی اتفاق افتاد و خیلی زیاد سر زبونا افتاد اما محبوبیتی براش بین مردم ایران در بر نداشت این اتفاق در اشل کوچک تر فقط باعث سر و صدا میشه و مثل خیلی اتفاق های دیگه رود از یادها میره.

  6. با سلام خدمت اساتید
    ۱٫ نمیشه گفت که این حرکت در طبقه تبلیغات چریکی قرار میگیره
    ۲٫ رسانه ملی که به این موضوع نخواهد پرداخت و اون رو منعکس نمیکنه اما اگر در ادامه توی فضای مجازی چه از طریق عوامل فیلم و چه از طریق دیگران محتوای مثبت نسبت به این حرکت تولید و انتشار پیدا کنه میتونه تبلیغ فروش فیلم باشه
    ۳٫اما این تبلیغ یه تیغ دو لبه هست و بدیهیه که اگه تجربه مشتری(بیننده) از کالا و یا خدمت دریافتی مطلوب نباشه در کاهش اعتبار تولید کننده بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

    1. نکته سومی که گفتید برای من اموزنده بود زاویه دید جدیدی به موضوع بود در مورد شبکه مجازی البته فکر می کنم تا اینجا موفق بوده در حداقل در خیلی از گروه های تلگرامی دیدم این حرکت

  7. با عرض سلام و ادب خدمت دوستان
    چیزی که مشخص است ( البته به نظر بنده) این اقدام با نیت اعتراض انجام شده ولی میتواند در بطن خود دارای تبلیغی به خصوص از نوع مجازی و حتی دهان به دهان شود. البته شاید بنده کمی خوش بینانه نگاه میکنم ولی امیدوار هستم که با نیت تبلیغ به این صورت حقیرانه نباشد چرا که در ان صورت واقعا برای تبلیعات ایران متاسفم که به این صورت تبلیغی انجام شود.
    نکته دیگر اینکه اگر این تبلیغ موثز واقع شود از فردا باید در هر مسابقه حساس منتظر تبلیعات به این صورت بشینیم. و ببینیم که کدام فیلم ساز و یا برند وارد صحنه میشود.
    در کل به نظر بنده این اقدام ، حرکتی اعتراض امیز بوده که در دل خود تبلیغ را هم میگنجاند.

  8. با عرض ادب و احترام خدمت اهالی کافه…..

    بنده این فیلمو ندیدم.. تبلیغاتش رو از طریق پوسترهایی که در سطح شهر در اطراف بزرگراهها پخش کرده بودند دیدم که متاسفانه اینقد گنگ بود که حتی اسمش رو هم نتونستم درست بخونم.. و خود عوامل حتی برای تبلیغ درست این فیلم پیش از اکران تلاشی نکرده بودند…
    این حرکت اگر اعتراض امیز بوده از لحاظ زمانی و مکانی بجا نبوده .. اصولا اعتراض جایی و زمانی باید انجام بشه که افرادی که شاهد اون عمل هستند را به یک بینش تحلیلی سوق بده..
    که بنده فک نمیکنم همچین بینشی رو این عمل ایجاد کرده باشه..
    از لحاظ تبلیغاتی هم شیوه جالبی نبوده وباعث ضعیف جلوه دادن عوامل فیلم قندون جهیزیه شده.. فقط توجه هارو برای چند دقیقه بخودش جلب کرده اما تبعات و نقدهای مثبت و منفی این حرکت تا مدتها نه تنها با این گروه هنری بلکه با بیشتر هنرمندان همراه خواهد بود.

  9. با سلام
    به نظرم یک حرکت با هدف دیده شدن بوده است ولی اینکه آیا چریکی است یا خیر جای صحبت دارد (به نظرم نه، چون در قالب تعاریف چریکی نمی گنجه، مثلا اینکه خلاقانه نبوده!) ….قطعا به فروش این فیلم کمک می کند ( نکته اینکه فیلم ها رو با دیده هنری نگاه نکنیم بلکه تجاری نگاه کنیم…. و این راه حل هم شاید تنها راه حل و یا بهترین راه حل نبوده) ولی اینکه به آینده حرفی ای نه تنها کارگردان محترم بلکه تیم، لطمه می زند یا نه به نوع نقد منتقدان وابسته است!!…. از همه مهمتر تاثیر مستقیمی بر پوژیشن ایشون داشته که صد البته از نظر من حرکت زشت، زننده و غیر حرفه ای ای بوده ولی خوب ممکنه طرفدارانی هم برای این حرکت وجود داشته باشه…..

  10. سلام
    به نظر من این حرکت ایشون شاید بتونه در وهله اول حس کنجکاوی مردم رو تحریک کنه و باعث بشه مردم برن این فیلمو ببینن ولی مطمئنا این کار باعث میشه مردم تصویر و جایگاه بدی از این این کارگردان تو ذهنشون حک بشه و قاعدتا واسه فیلمای بعدی ایشون صندلی های زیادی در سینما خالی بمونه
    یعنی یه جورایی برند خودشون رو که بواسطه پدرشون داشتن خراب کردن
    پس میشه گفت این حرکت یه بازاریابی نصف و نیمه با دید کوناه مدت بوده…

  11. سلام با قیافه که ایشان دارند جنبه تبلیغی ان کمتر به چشم می خوره بیشتر اعتراض را تبلیغ کرده تا فیلمش را و از همچنین کارگردانی خیلی بعیده ،واگر منظورش از چنین کاری تبلیغ بوده که کار قشنگی نیس ،وبعید می دانم کسی برداشت خوبی کرده باشه ،

  12. سلام علی ملاقلی پور هستم ، تمام نظرات دوستان را خواندم خودم هم می دانستم و می دانم که این حرکت در شان یک کارگردان نیست ولی وقتی کارد روی استخوان است حداقل ترین کار فریاد است ، سیزده سال دستیاری و برنامه ریزی کردم پیش کارگردانهای مختلف بعد در بخش خصوصی با تمام سختیهایش فیلم ساختم بعد در جشنواره فیلم فجر قندون جهیزیه را بیرون گذاشتند وقتی پی گیر شدم یکی از اعضای انتخاب گفت که چهار فیلم را مجبور شدیم با ارتباط وتبانی وارد جشنواره کنیم و دیگر جایی برای فیلم تو نبود ببخشید ایشالا در اکران ، در زمان اکران در رفابت نا برابر با مافیای اکران که هر روز منتظرند فیلمت را پایین بکشمد و فیلم خود را ماهها نگه دارند شروع کردیم چون دیگر پولی برای تبلیغ نداشتیم ، تی شرتها و تراکتها و یک تن پر امید دل به دریا زدیم دو هفته اول خر روز با دوستان تراکت پخش کردم از طریق اس ام اس به شماره های نیازمندیهای روزنامه در تهران و شهرستانها اطلاع رسانی کردیم از طریق صفحات اجتماعی تا اینکه فروش فیلم یک برابرو نیم شد اما با ورود فیلمی تمامیت خواه و به صورت غیر قانونی سانسهای فیلم ما در سینما آزادی ، جوان کم شد سینما صحرا ، شاهد ، سپاهان اصفهان ، از ما گرفته شد به قطع و یقین فروش افت داشت و برای من که تمام زندگی ام فیلمم بود و میدانم که تماشاچیهای زیادی فیلم را دوست دارند ( با حضور در ده نمایش مردمی و خواندن نظرات) و اینکه می دانستم و می دانم که اگر الان اقدام بزرگی نکنم هفته بعد باز هم به زور سر فیلم را می برند ، در سینما قرار داد تمام فیلمها دو هفته ایست برای محک زدن فروش آن و اگر فیلمی رشد مخاطب داشته باشد سالنها و سانسهای آن حفظ می شود و حتی دیگر سینما متقاضی آن می شوند و این اولین بار بود که فیلمی رشد داشت ولی از آن این تعداد سینما هم کم شد و حق خوری ناجوانمردانه و تاریخی حتما عکس العملی در حد خودش می خواست البته که چند روز قبل هم در خبرگزاری آنا و سایت کافه سینما به این شرایط اعتراض کردم ولی کو گوش شنوا و نسل جدید سینما باید از واههای جدید و کار آمد حق خود را بگیرد ، دفاع مدنی برای جایی است که قانونی باشد سینمای ایران بی قانونی موج می زند، من برای بقا تلاش کردم و نه صرفا برای تبلیغ که من هم مانند شما می دانستم که با نظرات مثبت ومنفی روبرو خواهم بود . سپاس از اساتیدی که این مقول را به بحث کشیدند و خودم هم پی گیر هستم تا در آینده آگاه تر عمل کنم،

    1. درود بر شما
      خوشحالیم که به شکل حرفه ای موضوعات را پیگیری می کنید و پاسخگو هستید
      امیدواریم که شرایط بهینه نمایش قیلم برای شما فراهم شود
      ما در سایت کافه بازاریابی از بعد تبلیغاتی این موضوع را بررسی کردیم و امیدواریم که بررسی ان به جامعه بازاریابی تبلیغات و سینما کمک کرده باشد
      موفق باشید

  13. سلام بر جناب ملاقلی پور، سپاس که به روشن شدن مطلب کمک نمودید، شاید اگر شخص دیگری جای شما بود به این اقدام روی می آورد، امیدوارم مشکل هر چه زودتر از بین رود، کماکان که معتقدم که هیچ تلاشی بی ثمر نمی ماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *