پدیده، تبرک و پردیسبان در خطر مرگ! // تبلیغات در تلویزیون و داستانی دیگر

کافه بازاریابی
کافه بازاریابی

دیروز خبرگزاری های کشور خبری را مخابره کردند که برای اهالی بازاریابی شنیدنی بود. تبلیغات برای پدیده، تبرک و پردیسبان ممنوع شد!

به نقل از تیک دات آی آر، “دادستانی کل کشور با توجه به گسترده تر شدن ابعاد تخلفات مالی شرکت های «پدیده شاندیز»، «تبرک» و «پردیسبان» تمامی تبلیغات رسانه‌ای این شرکت‌ها را در صدا و سیما و روزنامه‌ها ممنوع کرد.

پدیده - کافه بازاریابی

پردیسبان - کافه بازاریابی

تبرک - کافه بازاریابی

سید مرتضی بختیاری معاون امنیتی، سیاسی دادستان کل کشور در گفتگو با فارس، گفت: با توجه به درخواست دادستان عمومی و انقلاب مشهد مقدس از دادستان کل کشور در رابطه با تخلفات مالی صورت گرفته در شرکت های پدیده شاندیز، تبرک و پردیسبان، که پرونده قضایی آنان در شعبه ۹۰۴ بازپرسی دادسرای انقلاب اسلامی مشهد در حال بررسی است، طبق دستور دادستان کل کشور؛ صدا و سیما، رسانه های نوشتاری، دیداری و گفتاری، شهرداری ها، فرودگاه ها، راه آهن و تمام معابر از درج و انتشار هر گونه آگهی تبلیغاتی و تجاری در مورد این شرکت ها منع شدند و این دستورالعمل طی نامه کتبی به ریاست سازمان صدا وسیما، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزیر مسکن، راه و شهرسازی اعلام شده است.

معاون امنیتی سیاسی دادستان کل کشور ادامه داد: تا اطلاع ثانوی و تعیین تکلیف پرونده قضایی هر گونه تبلیغات و انتشار آگهی تجاری در مورد شرکت های مذکور ممنوع است. این ممنوعیت شامل رسانه های حوزه فضای مجازی، روزنامه ها، صدا و سیما و غیره می شود بنابراین فعالیت وبسایت این شرکت ها نظیر پدیده شاندیز ممنوع است. انتظار می رود با توجه به ورود به هنگام مقامات قضایی در این پرونده، تمام وبسایت های این شرکت ها فیلتر شده تا مردمی که از ماجرا بی اطلاع هستند در دام این شرکت ها نیافتند. ”

تبلیغات گسترده این شرکت ها از رسانه ها به خصوص تلویزیون، باعث اقبال عمومی قابل توجهی به این شرکت ها شده است. و حالا انتشار خبر، قطعا توجه بسیار زیادی از مردم (چه آنها که از خدمات و محصولات این سه شرکت استفاده کرده اند و چه آنها که اصلاً این سه شرکت را نمی شناسند) به خود جلب می کند، که قطعاً عوارضی در پی خواهد داشت. کافه بازاریابی امیدوار است که سوء تفاهمات احتمالی هر چه زودتر بر طرف شود و این سه شرکت مجدداً به به وضعیت عادی خود برگردند.

.

پاورقی: فارغ از نظر دادستانی، به نظر شما اعلام این خبر چه تاثیری بر میزان تاثیرگذاری تبلیغات منتشره از تلویزیون دارد؟ آیا روند تاثیرگذاری تبلیغات در رسانه بسیار گران قیمت تلویزیون کاهش خواهد یافت؟ آیا این اخبار منجر به کاهش قیمت تبلیغات در تلویزیون خواهد شد؟. لطفا نظر خود را در این خصوص با کافه به اشتراک بگذارید. مطمئنا نظرات اهالی بازاریابی برای اهالی کسب و کار قابل تامل خواهد بود.

.


49 thoughts on “پدیده، تبرک و پردیسبان در خطر مرگ! // تبلیغات در تلویزیون و داستانی دیگر”

        1. سلام آقای عزیزی
          ضمن تشکر از مطلب خوب شما؛ باید عرض کنم تبلیغ جنبه های بسیار زیادی دارد ولی با توجه یه وجود برنامه های موردی پر بیننده؛ میتوان با تعیین درست بازار هدف و استفاده از این برنامه ها؛ به نتایج مطلوب دست یافت.

  1. با سلام و درود. جست‌وجویی در کافه انجام دادم و متوجه شدم تا به‌حال نظرسنجی پیرامون شاخص اعتماد مخاطب بر رسانه‌ (به‌ویژه ATL) انجام نشده است -اگر اشتباه می‌کنم گوش‌زد کنید-. از این فرصت استفاده می‌کنم و پیش‌نهاد این نظرسنجی بسیار چالش‌برانگیز را -در رسانه خاص کافه مارکتینگ و تحقیق کیفی و کمی در جمعیت عام- می‌دهم.
    توجه شما را به این ترکیب واژگان جلب می‌کنم: صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران. به نظر من ترکیبی پر ابهام و پیچیده است.
    تبلیغات برپایه منطق ، هیجان و اعتماد است. لرزش هر کدام از پایه‌ها گیرنده احساسی و پردازشی مخاطب(مشتری) را دچار ناراحتی در انتخاب می‌کند.
    با ذهنی رها از خبر مطرح شده ، دل‌پسندی رسانه و کیفیت رضایت‌بخش رسانایی محتوای ترویجی در کانال تله‌ویزیون در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
    فروشندگان باکس‌های تبلیغاتی تله‌ویزیون همواره بهترین جای‌گاه را -در Media Plan- به تله‌ویزیون می‌دهند در حالی‌که مشتری -محصول تندمصرف- آخرین تصمیم را در فروش‌گاه می‌گیرد در بین خریداران دیگر.
    “تبلیغات گسترده این شرکت ها از رسانه ها به خصوص تله‌ویزیون، باعث اقبال عمومی قابل توجهی به این شرکت ها شده است. ” امیدوارم برای این اظهارنظر آمار مستدل داشته باشید.
    در پاسخ به:
    پرسش نخست شما؛ انتشار این اخبار به تخریب چهره عمومی رسانه و هر آنچه از آن تبلیغ می‌شود منجر خواهد شد.
    پرسش دوم شما؛ با توجه به تقویت جای‌گاه کانال شبکه‌های اجتماعی ، تله‌ویزیون رتبه خود را -بیش‌تر از پیش- از دست خواهد داد.
    پرسش سوم شما؛ مونوپل تله‌ویزیون مانع از افت قیمت باکس‌های تبلیغاتی می‌شود.

    1. ممنون جناب سروش عزیز. از بخش دوم دیدگاه شما اموختم. طبق یه گزارش کتبی رسمی که نه اما مطلع شده ام که اقبال برای سرمایه گذاری در پروژه های پدیده زیاد بوده است. به هر صورت باید پذیرفت که تلویزیون هنوز هم رسانه اول بسیاری از اقشار جامعه مصرفی است. و همین مورد در کنار مونوپل صدا و سیما، انرا به یک رسانه تبلیغاتی گران قیمت تبدیل کرده است. با این اوصاف کم نیستند شرکتهایی که با این شرایط هم تشنه تبلیغ برند و محصول خود در سیما هستند.

      1. سلام. در مورد پدیده شاندیز نمی دانم، اما در مورد محصولات با کیفیت پایین که در تلویزیون با حجم بسیار بالایی به تبلیغ می پردازند و درگاه خرید خود را از طریق تلفن یا پیامک قرار داده اند، تبلیغات تلویزیونی بسیار سودآور بوده است. اتفاقا مدتی است به این موضوع فکر می کنم که این محصولات بی کیفیت و با این سطح کیفی پایین تبلیغات، چگونه خرج تبلیغات بسیار گران تلویزیون را می دهند؟

        در هر صورت به نظر بنده تأثیر این خبر بر تبلیغات تلویزیونی چشم گیر نخواهد بود. علی الخصوص بر روی قیمت تبلیغات

        1. سلام
          به نظر من سبک های هایلیسم و دیگر دوستانشان باعث شده انتظار بینندگان تبلیغات هم به شدت نزول کند. البته متاسفانه فشارهای اقتصادی ای که سال های گذشته تا به امروز بر گرده مصرف کننده نهایی هم بوده است را نباید فراموش کرد.

          سپاس از همراهی شما

    2. سلام و سپاس جناب آقای سروش عزیز
      از پاسخ مدون حضرتعالی بسیار سپاسگزارم
      اما درباره جمله “تبلیغات گسترده این شرکت ها از رسانه ها به خصوص تله‌ویزیون، باعث اقبال عمومی قابل توجهی به این شرکت ها شده است. ” که فرمودید. باید اذعان کنم که کشور ما از کمبود اطلاعات قابل اتکا رنج می برد. مخصوصا در صنعت بازاریابی که ما گاها با کمبود اطلاعات اولیه عجیب و غریبی در سطح شرکت های مختلف روبرو هستیم. این جمله حاکی از گزارش پایگاهی رسمی نیست. منبع این جمله بررسی اطلاعاتی از جمله افزایش قیمت سهام پدیده در طی زمان، میزان تبلیغات گسترده این برندها مخصوصا در تلویزیون توسط نگارنده بوده است. بهتر است بگویم بر پایه اطلاعات در دسترس، گزاره بالا منتشر شده است.
      اما نظر حضرتعالی چیست؟ به نظر شما تبلیغات گسترده، باعث اقبال عمومی قابل توجهی به این برندها نشده است؟

      ارادتمند

      1. تبلیغات گسترده ناخودآگاه موجب افزایش سهم ذهنی -و نه اطلاعات پردازش شده مغز- در مشتری خواهد شد اما از آنجایی‌که خرید نتیجه حاصل‌جمع سهم دل و ذهن است منطق مارکتینگ در مورد نام‌های تجاری نوظهور -استراتژی توسعه محصول- می‌گوید: هیجان ایجاد کن. متفاوت دیده شو. تا؛ خوب بفروشی. ولی در تبلیغات نام‌های ذکر شده در بالا هیچ نشانی از تفاوت و هیجان ندیدم.

  2. شایان توجه است برخی دیگر از اخبار ارکان استراتژیک سازمان پدیده را به لرزه درآورده است.
    http://www.hamshahrionline.ir/details/255230
    در اخبار سیما نیز گزارش تصویری‌ای از اثرات مخرب زیست‌محیطی فعالیت ساختمانی -به‌اصطلاح عمرانی!!- پدیده شاندیز دیده‌ام

    1. سپاس از جناب سروش عزیز که لینک را با ما به اشتراک گذاشتید.
      اثرات مخرب زیست محیطی فاجعه است! یاد آن تبلیغ مزحک پدیده افتادم که می گفت کارمندان پدیده حتی ساعت 3-4 صبح بیدارند تا ایران و ایرانی بدان افتخار کند!

  3. با سلام خدمت شما.
    به نظر من این اخبار منجر به کاهش قیمت تبلیغات در تلویزیون نخواهد شد و هزینه های گزاف برای پخش این تبلیغات همچنان دریافت میشوند.اما از نظر تاثیرگذاری تبلیغات تلویزیون به نظر من این اخبار نمیتوانند چندان بی تاثیر بر روی اثرگذاریه تبلیغات باشند.تلویزیون به عنوان یک رسانه جمعی با مخاطبان بسیار زیادی است که در صورتی که مخاطبان احساس کنند که این رسانه هیچ ضمانتی برای صحت و اعتبار تبلیغات پخش شده ی خود ندارد اعتماد خود را نسبت به تبلیغات از دست خواهند داد.مشابه خبرهای چندی پیش مبنی بر استفاده از روغن پالم در صنایع لبنیات بود که باز هم باعث بدبینی مخاطبان نسبت به تبلیغات شد.و به نظر من مخاطب به یک تبلیغ فقط و فقط به عنوان یک تبلیغ که هیچ دلیلی برای اعتماد به آن ندارد (هر چند که از یک رسانه ملی پخش میشود) نگاه میکند درست مانند بسیاری از تبلیغات ماهواره ای که پایه و اساسی ندارند.

    1. سلام خانم نوروزی و سپاس از تحلیل شما
      متاسفانه این طور به نظر می رسد که مدیران رسانه ملی به صورت کاملا جالبی به سمت بی اعتبار کردن این رسانه گام بر می دارند. مثال جالب تبلیغات شبکه های ماهواره ای و مقایسه این دو بسیار جالب بود. سپاس از شما
      به نظر شما اگر با روند کاهشی اثرگذاری تبلیغات تلویزیونی روبرو باشیم -که این این مورد قابل پیش بینی است- چه رسانه ای جای این رسانه قدرتمند را می گیرد؟ بعد از کم اثر شدن این رسانه، شرکت ها بیشترین بودجه تبلیغاتی خود را در چه رسانه ای هزینه خواهند کرد؟

  4. به نظر من این اتفاق و همچنین اتفاقات مشابه قبلی مانند کرم حلزون واحتمالا هم تن تاک در آینده نزدیک موجب عدم اطمینان و اعتماد عمومی به تبلیغات پر زرق و برق تلویزیونی شده و در بلند مدت ( حدود 10 سال ) موجب کاهش میزان بازدهی تبلیغات تلویزیونی خواهد شد .

    1. سپاس از همراهی شما با کافه بازاریابی
      کرم حلزون را مدت ها قبل ممنوع کردند. در آن خبر تن تاک هم بود. اما نمی دانم چرا باز تبلیغات این برند ادامه پیدا کرد.
      http://goo.gl/PtnoJr
      کاهش میزان بازدهی تبلیغات تلویزیونی تقریبا (با این روند موجود) قابل پیش بینی است. به نظر شما در آینده چه رسانه ای جای این رسانه قدرتمند را خواهد گرفت؟ شرکت ها در آینده بیشترین میزان بودجه تبلیغاتی خود را در کدام رسانه به جای رسانه تلویزیون هزینه خواهند کرد؟

  5. دوستان عزیز قبلا هم گفته ام تلویزیون قیمتش را اعلام کرده ، و هیچ کس را مجبور نکرده ، شرکتها مختارند اگر حس می کنند گران است خوب استفاده نکنند. آیا شما اگر جای مسوولان مربوطه بودید قیمت را پایین می آوردید.

    1. سپاس جناب آقای دکتر عزیز
      فرمایش حضرتعالی کاملا صحیح است. اما با این روند بیشتر دوستان معتقدند در آینده ای نه چندان دور تلویزیون جایگاه قبلی اش را از دست خواهد داد. شاید فعلا زود باشد اما مطمئنا در آینده میزان اثرگذاری تبلیغات رسانه ملی با رسانه های ماهواره ای مقایسه خواهد شد. به نظر می سد مدیران صدا و سیما به جای چابک سازی سازمان خود، با بالا نگه داشتن قیمت و ارضای نیاز امروز به پول تبلیغات، آینده نه چندان دور خود را نمی بینند. به نظر حضرتعالی به عنوان یکی از استراتژیست های تبلیغاتی مطرح در ایران، آیا استراتژی به کار گرفته شده از سوی دست اندرکاران صدا و سیما صحیح است؟

      ارادتمند

  6. با سلام خدمت دوستان
    طبق اظهارات مدیران و دست اندرکاران رسانه اعم از داخلی و خارجی ، رسانه ملی در مقام مقایسه با رسانه های بیگانه (شما بخوانید ماهواره) در خصوص جذب تماشاگران مخصوصا در دهه اخیر بسیار عملکرد ضعیفی داشته که موجبات ریزش مخاطب بیش از پیش گردیده است .
    در کشورهای پیشرفته ارائه همچین آماری از سوی دست اندرکاران آن رشته کافیست که سهام آن کمپانی وارد فاز نزولی شود و اگر اصلاحات انجام نگیرد موجبات ورشکستگی آن موسسه میسر می گردد . (به همین خاطر علم در آن کشورها محترم شمرده میشود)

    صدا و سیمای ایران یک سازمان دولتی است خیلی براش اهمیت نداره یا میشه گفت اولویت اولش نظر مخاطبین نیست در ضمن جایگزین داخلی هم نداره یعنی همون بحث شیرین انحصار و ….
    خب در این شرایط خیلی طبیعیه که نه تنها قیمت ها تغییری نمی کند ( مطمئن باشید که هر سال بیشتر میشود ) .
    کیفیت کارهای تولیدی نیز هر روز کمتر میشود تا جایی که کار به آنتن فروشی رسیده است .

    1. به اون قسمت از دیدگاهتان که نوشتید «صدا و سیمای ایران یک سازمان دولتی است خیلی براش اهمیت نداره یا میشه گفت اولویت اولش نظر مخاطبین نیست» تردید دارم. قطعا رضایت خاطر مخاطبان برای صدا و سیمای ایران مهم تلقی می شود. بسیار دیده ام که افرادی حتی نمی توانند نام چند برنامه رادیویی را نام ببرند، می گویند که رادیو اثربخشی ندارد یا نمی دانند سیمای ایران چند کانال دارد و می گویند سیمای ایران مخاطب ندارد. بله درست است که بواسطه پیشرفت تکنولوژی بسیاری چون من کمتر مخاطب تلویزیون هستیم، اما سیمای ایران هنوز هم مخاطبان بیشماری دارد. کم نیستند افرادی که تمام سریالهای ماهواره ای را میبینند و مخاطب سریالهای شبکه سه هم هستند. مثلا «سریال همه چیز انجاست» مخاطبان زیادی دارد.

      1. با سلام خدمت آقای حسینی
        من عرض نکردم تلویزیون مخاطب نداره گفتم در خصوص جذب تماشاگران مخصوصا در دهه اخیر بسیار عملکرد ضعیفی داشته که موجبات ریزش مخاطب بیش از پیش گردیده است.
        عبدالله بيچرانلو:عضو هيئت علمي پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات ماهواره، شبکه نمايش خانگي و اينترنت را از رقيبان چالش‌ساز براي تلويزيون دانست و ادامه داد: «براساس نظرسنجي‌هاي به دست آمده مردم کشور هنوز به تلويزيون و فيلم ديدن گرايش دارند، در عين حال حدود 60 درصد مردم مخاطب ماهواره هستند که در سال‌هاي اخير به سمت اين رسانه کشيده شده‌اند .

        حسین نوش آبادی، معاون حقوقی امور مجلس و استان وزارت ارشاد ، (سوال خبرنگار و پاسخ ایشان)
        آیا آمار دقیقی از استفاده غیر قانونی از ماهواره در دست است ؟ وزیر در جایی به 70 درصد اشاره کرده اند؟
        آمار دقیق جامع وجود ندارد گفته می شود در شهرهای بزرگ از 50 تا 70 درصد است.

        در خصوص اینکه فرمودید تردید دارین که ………..
        آفتاب آمد دلیل روز شد ، اگر نظر مردم مهم بود که شاهد ریزش اینچنینی مخاطبان نبودیم

        با تشکر

        1. جناب باغکی عزیز سلام و سپاس از همراهی حضرتعالی با کافه بازاریابی

          به نظر شما ،با توجه به روندی که فرمودید، کدام رسانه در آینده جای این رسانه قدرتمند را خواهد گرفت؟ فرض کنیم ممنوعیتی برای تبلیغات در ماهواره ها وجود نداشته باشد، آیا این رسانه ها قادر بوده اند تا اعتماد مخاطب را نسبت به خود ایجاد کنند؟ آیا شرکتی که در این رسانه ها تبلیغ می کنند و تشویق به خرید سهامش می کند، مردم اعتماد می کنند تا پول بپردازند برای خرید سهام آن شرکت؟
          یا اینکه باید دیگر رسانه ها را وارث بودجه هنگفت تبلیغات در تلویزیون بدانیم؟ اگر اینگونه است، کدام رسانه وارث اصلی رسانه ملی در امر بودجه های تبلیغاتی خواهد بود؟

          1. با سلام و احترام متقابل خدمت شما جناب عزیزی

            من اعتقاد دارم که کانال های دولتی نیز کارکرد خودشون دارند ، در کشورهای آزاد در کنار کانالهای خصوصی کانال های دولتی هم فعالیت میکنند و حضور دارند و با هم رقابت می کنند مثل cctv / zdf و …..
            اما صدا و سیمای ما بصورت انحصاری فعالیت میکنه
            به مدد تکنولوژی بخشی از این انحصار فرو ریخته و شما میبینید که چه ریزش مخاطبی برای انحصار گران بوجود آمده
            حال فرض کنید این کانال ها اجازه ثبت در ایران داشته باشن و بتوانند دفتر کار فیزیکی داشته باشند .
            اما در خصوص اعتماد که فرمودین آیا مردم اعتماد میکنند به این رسانه ها > در بخش خرید کالاهای سرمایه ای این کانال ها خیلی نمیتوانند موفق باشند چون خریداران این کالاها محتاط تر عمل میکنند و الزامات بیشتری مد نظر دارند و ریسک آنرا بالا میدانند(در شرایط فعلی)
            و هنوز فراموش نکردیم مشکلات عدیده ای که برای خریداران ملک در دبی بوجود آوردن
            اما در مورد کالاهای مصرفی جامعه واکنش مثبت نشون میده
            شما میبینید از پوشک بچه تا موبایل در این کانالها تبلیغ میشه و استمرار و افزایش کمی تبلیغات نشان دهنده بازخورد مثبت به این تبلیغات و رسانه ها است

            1. به موضوع خیلی جالبی اشاره فرمودید جناب باغکی
              تفاوت صنایع مختلف
              به نظر می رسد اگر اعتماد مخاطب نسبت به تبلیغات رسانه ملی کم شود، کالاهایی از جنس پوشک بچه و موبایل و اسنک و… را در آینده بیشتر در تلویزیون ببینیم و کالاهای سرمایه ای دیگر سهم کمتری در آینده خواهند داشت.
              سپاسگزارم از همراهی حضرتعالی

  7. سلام و خسته نباشید
    به نظر من این موضوع جدیدی نیست ، یعنی بارها شرکت هایی تبلیغاتشان از رسانه ملی پخش شده است که بعدها به علت تخلفات ، کسب و کارشان تعطیل شده مثلا تبلیغ کرم حلزون را اگر خاطر داشته باشید این تبلیغ هر روز از تمام شبکه ها بارها پخش می شد.
    این سوال که “تخلف چند شرکت باعث پایین آمدن قیمت تبلیغات در تلویزیون می شود؟” اصلا وارد نیست. زمانی این سوال مطرح است که بازار یک بازار رقابتی بدون منوپل باشد.

    1. سلام و سپاس از جناب بیاتی عزیز
      بله شاهد تخلفات این گونه شرکت ها بوده ایم. اما این بار کمی متفاوت است و تفاوت آن میزان سرمایه گذاری برخی از هموطنان در این گونه شرکت هاست. برخی با خرید سهام پدیده، سرمایه خود را در خطر می بینند. نمی دانم تلویزیون تا چه میزان اخبار مرتبط با این موضوع را تحت پوشش رسانه ای خود قرار خواهد داد، اما آنچه مسلم است شکایت سهامداران (یا مالباختگان) خواهد بود و آنگاه پای رسانه ملی ناخودآگاه به میان خواهد آمد. هرچند گمان نمی کنم از منظر قانونی مردم و یا حتی ارگان های نظارتی بتوانند رسانه ملی را به واسطه پخش تبلیغات پدیده سو کنند اما به نظرم این اتفاق عرصه تبلیغات رسانه ملی را دچار تهدید هدم اعتماد خواهد کرد. شاید در آینده صرفا شاهد تبلیغات کالاهای تندمصرف و برندهای شناخته شده در تبلیغات تلویزیونی باشیم! آیا باز شرکتی در صنعتی که پدیده در آن فعالیت می کند، تلویزیون را به عنوان رسانه اصلی تبلغاتی خود انتخاب خواهد کرد؟ نظر حضرتعالی چیست؟

  8. سلام
    خیلی ممنونم از مطلب جالبتون جناب عزیزی، اطلاعات خیلی جالبی بود. در خصوص سوال من هم تقریبا میشه گفت مطمئنم که چنین اتفاقی نخواهد افتاد. در سال پیش مواردی مثل کرم حلزون و غیره رو داشتیم ولی قیمت های صدا و سیما کم که نشد هیچ، 2/5 برابر شد.
    شاید روی اعتماد به این رسانه تاثیربگذاره اما چیزی که در اخلاق مخاطب ایرانی هست که اینه که زود فراموش میکنه. موضوع روغن پالم شیر رو الان کسی به یاد نمیاره تقریبا و صنعت شیر داره برمیگرده به حالت عادیش. فکر میکنم این یکی از خصوصیات رفتاری مخاطب ایرانی باشه که زود فراموش میکنه
    متشکرم

    1. سلام
      اطلاعات جالبی فرمودید و به ویژگی جالبی از رفتار ما ایرانی ها اشاره کردید. فراموش کاری! همان طور که می دانیم تلویزیون بخش زیادی از بودجه تبلیغاتی خیلی از شرکت ها را به خود اختصاص داده است. حالا به نظر شما اگر همین روند پیش رود و هر از چند گاهی هم رسانه دچار چنین مسائلی شود، باز هم سهمش از بودجه تبلیغاتی شرکت ها به همین میزان خواهد بود؟ یا اینکه رسانه ای وارث این بودجه قابل توجه خواهد بود؟ نظر حضرتعالی به عنوان یک متخصص تبلیغات برای من ارزشمند و مهم است

      ارادتمند

  9. سلام خدمت اهالی کافه
    صدا و سیما کماکان به علت مونوپل قیمت های قبلی رو حفظ خواهد کرد اما اگر موارد این چنینی تکرار شود ناگزیر قیمت ها کاهش خواهد یافت
    اگر موارد این چنینی تکرار شود اعتماد به تبلیغات صدا و سیما کاهش خواهد یافت و به تبع آن اقبال به شرکت هایی که از این رسانه برای تبلیغ استفاده می کنند کمتر می شود که موجب کاهش علاقه ی این شرکت ها به استفاده از صدا و سیما برای تبلیغ خواهد شد.آیا کاهش تقاضا منجر به کاهش قیمت نخواهد شد؟
    البته باید پذیرفت که حجم زیاد تقاضای کنونی اثر تعدیل کننده بر منحنی قیمت ،تقاضا خواهد داشت و سرعت افت تقاضا را کم خواهد کرد
    با احترام

    1. جناب امامی عزیز سلام و سپاس از همراهی شما
      ممنونم از اینکه نظر خودتون رو با ما به اشتراک گذاشتید
      آقای داورنیا معتقدند ما ایرانی ها ویژگی ای داریم به نام زودفراموش کاری
      زود فراموش می کنیم که چنین مساله هایی به وجود اومدن مانند روغن پالم و کرم حلزون و…
      نظر شما چیه جناب آقای امامی؟ اگر این فراموش کاری وجود داشته باشد، پس کاهش تقاضایی نخواهیم داشت…

      ارادتمند

  10. با سلام.
    من یه جستجویی در مورد پدیده ی مشهد کردم که دوستان کافه رو دعوت میکنم از لینک زیر در مورد آمار و ارقام پدیده یکم اطلاعات بگیرن.
    http://www.tabnak.ir/fa/news/463065/آمار-و-ارقام-فعالیت‌های-شرکت-پدیده-شاندیز

    به نظر بنده یک شرکت خصوصی بسیار بزرگ رو نباید با یه همچین تیتری قلع وقمع کرد ٬ اون هم در این شرایط بحرانی اقتصادی کشور.
    اونطور که من فهمیدم سهامداران پدیده از اینکه سهامدار هستند اصلا ناراضی نیستند و برعکس سالانه سودهای 120 الی 270 درصدی هم دارند دریافت میکنند و حتی در حال حاضر هم بشدت پشتیبان پدیده هستند و از دست قوه ی قضایه بابت نشر چنین خبری شاکی هستند.
    و خود پدیده هم که واقعا پدیده ی کشور هست و بزرگترین پروژه ی ایران است و 30000 نفر مستقیم و چند برابر این عدد غیر مستقیم اشتغال زایی ایجاد کرده.
    بنظر بنده نشر این خبر تاثیری بر قیمت تبلیغات ندارد و جز فرار سرمایه و سرمایه دار از کشور تاثیر دیگری ندارد و فقط به اقتصاد بحرانی کشور تیشه میزنند.

    1. جناب راحمی عزیز
      سپاسگزار از اینکه اطلاعات خودتون رو با ما به اشتراک می گذارید
      مساله از دیدگاه من، اینگونه است که اتفاقا پدیده برخلاف مصالح اقتصادی کشور عمل نموده است. پدیده به شکل یک شرکت سهامی خاص ثبت شده است. شرکت های سهامی خاص اگر بخواهند سهام خود را به مردم عام بفروشند، باید به بورس اوراق بهادار بروند و تحت قوانین این سازمان، به شرکت سهامی عام تبدیل شوند و به ادامه فعالیت خود بپردازند. پدیده اما بر خلاف قانون عمل نموده است و سهام خود را به مردم عام می فروشد! شرکت هایی که در بورس هستند، باید شفاف عمل کنند و گزارش های منظم اقتصادی دهند. اما این نظارت ها بر پدیده وجود نداشته است. همچنین آیا مطمئن هستیم که بالا رفتن قیمت سهام پدیده، از مکانیزم اقتصادی عرضه و تقاضای سالم و صحیح به وجود آمده باشد؟ یا اینکه به طور صوری تقاضا از طرف خود شرکت به وجود آمده و باعث بالا رفتن همیشگی قیمت سهام شده است؟
      شرایط بحرانی اقتصاد کشور، به نظر من، دلیل بی قانونی نمی شود. همچنین اینکه تعدادی از هموطنان ما در این شرکت به طور مستقیم و غیرمستقیم مشغول هستند هم دلیل بی قانونی نمی شود.

      خوشحال می شوم که نظر حضرتعالی و دیگر دوستان را در مورد این موضوع بدانم.

      ارادتمند

      1. پدیده شرکتی نیست که در دو سه ماه اخیر ایجاد شده باشد. پدیده چندین و چند سال است که دارد زحمت میکشد ،سرمایه گذاری و جذب سرمایه میکند. به طور پنهانی هم کار نمیکند. کسی در ایران نیست که آواز شیپورهای پدیده را نشنیده باشد.
        من کاری ندارم که صورتهای مالی این شرکت چطور است.
        ولی میشد قوه ی قضاییه بدون اینکه آسیبی اینچنینی به آوازه ی این شرکت بزند ، برود و صورتهای مالی را بررسی کند.
        خود مشهدی ها میگویند آیا میدانید تا بحال چند نفر با پدیده ازدواج کرده اند؟ چند نفر خانه دار شدند و چند نفر فرزنددار شدند و در کل چند نفر امید به زندگیشان افزایش یافته؟
        خود مشهدی ها میگویند اگر شک دارید که چرا سهام پدیده اینقدر سود میدهد بیایید مشهد و از حجم پروژه بازدید کنید.

        صحبت من این است که یک شرکت خصوصی شروع کرده و دارد کار میکند ، هم سرمایه گذاری عظیمی کرده و هم سرمایه های خرد را جمع آوری کرده. شاکی خصوصی هم ندارد. تا به حال چندین تندیس و تقدیرنامه هم از دولتی ها دریافت کرده اند. حال دولت و قوه قضاییه می آید با یک تیتر کل سابقه و آینده ی این شرکت را زیر سوال میبرد . در صورتی که همه ی دولتی ها و مسئولان از این پروژه با خبر بوده اند میتوانستند از ابتدا جلویش را بگیرند و حال من میگویم مسئولان تلوزیون نگاه نمیکردند و الان فهمیده اند صورتهای مالی این شرکت مشکل دارد. بروند و بررسی کنند و تمام سهام آن و سهامدارانش را وارد بورس تهران کنند . نه اینکه کلا نابودش کنند.

        1. این نکته ای پایانی که فرمودید ذهن خود من رو هم به خودش مشغول کرده. اینکه دولتی ها از اشتباهات پدیده خبر داشتند اما سکوت کردند تا به امروز. خود سازمان بورس می تونست مدت ها قبل که تخلفات پدیده آشکار شد، از پدیده شکایت کند که به عنوان شرکت سهامی خاص، به صورت عام اقدام به فروختن سهام می کند. متاسفانه این عدم برخورد با تخللف در همان روزهای اول تخلف، داستان غم انگیزی شده برای اقتصاد ایران. البته در بخش اول فرمایشاتتون با شما کمی متفاوت فکر می کنم. حتی در خبری خواندم که صدا و سیما هم از پدیده به علت عدم پرداخت بدهی های مربوط به تبلیغات شکایت کرده است! امیدوارم دیگر دوستان هم نظر خودشون رو درباره این موضوع بیان کنند.

          ارادتمند

    1. سلام اقای دکتر محمدیان . اتفاقا من فکر میکردم چون نظرم کمی متفاوت است و به بازاریابی ربطی ندارد منتشر نمیشود!
      ولی وقتی دیدم با این شرکت اینطور رفتار شده واقعا ناراحت شدم که چرا مسئولان ابعاد مختلف موضوع را بررسی نمیکنند و رسانه ها هم یک کلاغ چهل کلاغ میکنند و جلوی پیشرفت شرکتهای خصوصی گرفته میشود.
      لطفا پاسخ به نظر قبلی مرا هم بخوانید.
      اگر در حرفای من تلخی بود این تلخی رو بر من ببخشید اگر میبینید که درش حقیقت است.

    1. سلام و سپاس از همراهی حضرتعالی
      من گمان کنم اگر روند این اتفاقات به همین منوال باشد، اتفاق خوبی برای صدا و سیمای ما نخواهد افتاد. البته نظر جناب شاهرخ داورنیا خیلی جالب بود و منتظریم که نظر ایشان رو کمی مبسوط تر در پاسخ به پرسش حضرتعالی بدونیم.

      ارادتمند

  11. تبرک؟ پدیده؟
    حالا از پردیسبان چیزی نمی دونم
    ولی
    با توجه به سابقه کاری ام در یک شرکت هلدینگ، به شخصه شاهد تغییرات چشم گیر در صورتهای مالی و دست کاری و … بودم وفکر می کنم کمتر شرکتی توی دنیا از این تبصره ها و ماده ها به صورت قااااااااااانونی استفاده می کنه و …
    اما از دید من، تبرک هم تبلیغات به یاد موندنی داره هم مارک و برند معتبریه. فکر نمی کنم هم کیفیت محصولاتش کم باشه حالا اگر از سازمان خاااااااااااصی که همگی می دونیم بودجه اش تامین می شه ولی مارک خوبی هم تحویل جامعه داده
    پدیده هم از جمله شرکتهای بزرگ و البته جذابیه که الان سالهاست در صنعت گردشگری ایران می درخشد و فکر می کنم قضاوت یک طرفه در این باره درست نیست.
    هر دوی این شرکتها برعکس بسیاری از شرکتها (اگرچه همه مثل هم هستند) علاوه بر سودآوری به فکر جامعه هم هستند.
    من شنیدم پدیده 300 هزار نفر پرسنل داره و به جای سرمایه گذاری در کشورهای خارجی مثل دبی توی همین ایران بزرگترین مجموعه های توریستی رو ساخته و …
    این یعنی چی؟ فکر می کنم یک مدیریت عاااااااااااااااالی پشتش بوده
    بهرحال مشکلات مالی ممکن است برای هر شرکتی پیش بیاد حالا مشکل کوچیک مالی یک شرکت بزرگ ممکنه مشکل بزرگ یک شرکت کوچیک باشه ولی خدشه دار کردن ناااااااااامشون صحیح نیست.

    1. سلام خانم زرگران و سپاس از همراهی
      این روزها در مورد تبرک و پردیسبان مطالب خیلی کمی وجود داره و همه نگاه ها معطوف به پدیده است. این داستان به مجلس هم کشیده شده و کمیسیون اصل 90 رو هم درگیر خودش کرده. اخباری هم در مورد مشکلات یست محیطی پروژه های پدیده، زمین خواری و دریاخواری و… به گوش میرسه. با توجه به این اخبار، در صورت صحت ماجرا، به نظر شما این شرکت موفق ارزیابی میشه؟

  12. من کارشون رو توجیه نمی کنم، اصلا اطلاعاتم انقدر نیست که بتونم قضاوت کنم
    فقط فکر می کنم مطبوعات باید در مورد پیش داوری هاشون بیشتر دقت کنند.
    بهرحال این شرکتها تلاش زیادی کردند که برند بشن.
    موافق این هستم که در رسانه ها آخر هر نقدی که از این شرکت ها یا کلا هر شرکتی می شه، بنویسن فعلا اطلاعات کامل در اختیار نیست و ممکن است تمامی اطلاعات داده شده اشتباه باشد یا اطلاعات داده شده هنوز تصویب نشده یا اینکه به زودی اطلاعات دقیق تری در مورد این شرکت محبوب یا شرکت برند یا …. ارائه می شود.
    بعدشم صرفا کوبیدن کاری از پیش نمی بره. من ترجیح می دم یک کارشناس مالی یا قضایی یا حتی بازرگانی در این مورد راهکار ارائه بده. برای مایی که ممکنه روزی پا جای پای انها بزاریم. آیا حاضریم یک اشتباه به این بزرگی رو خودمون هم تجربه کنیم؟ ان هم به این قیمت؟ پس بهتره بحث کارشناسی و اموزشی باشه.
    اگر یک سایت به تحلیل صحیح و بی طرفانه این قضایا می پرداخت، ما پشت سر هم این قدر اختلاس نداشتیم. کلا این واژه جزو واژگان عاااااااااااااااااادی شده در صورتی که دفعه اول نمی دونستیم با کدوم س و ت می نویسنش

  13. با عرض سلام به استاد گرامی، دکترمحمدیان و خوانندگان محترم
    تاثیر زیادی در هزینه تبلیغات نخواهد داشت در کوتاه مدت ، و اینکه مردم بدون اینکه از صورت های مالی شرکت وپشتوانه شرکت خبر نداشتند و سهام دار این شرکت شدند به خاطر تبلیغات قوی این شرکت بوده و وقتی که تبلیغات این شرکت ممنوع ودفاترشان پلمپ شدند مردم بازم احساسی عمل کردند به نظرم شرکتی که شفاف سازی نمی کنه و سهام به مشتری میده خود مشتری باید ریسکشو قبول کنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *