سرعت عمل یا کمال گرایی // آن پاراگراف طلایی را در متن خواندید؟

به قلم علی نیکومرام // سرعت یا کمال (بی‌نقص بودن)؟ کدام در بازاریابی اهمیت بیشتری دارد؟

انتخاب بین سرعت و کمال در بازاریابی به شرایط، اهداف و محدودیت‌های استراتژی بستگی دارد. سرعت و کمال هر دو مزایا و معایب خود را دارند و رویکرد صحیح می‌تواند از موقعیتی به موقعیت دیگر متفاوت باشد ولی نکاتی هست که نیاز به بررسی بیشتری دارد.برخی معتقد هستند که انجام سریع‌ترکارها در زمان کوتاه‌تر باعث افزایش بهره‌وری و انجام تعداد کارهای بیشتر می‌شود و در سمت دیگر برخی معتقد هستند که انجام صحیح کارها در زمان مناسب باعث ارتقای کیفیت کار می‌شود ولی همواره ما با درخواست خروجی با کیفیت در سریع‌ترین زمان روبرو هستیم.

ویژگی‌های کمال

به حداقل رساندن خطاها: کاهش خطاها و ناهماهنگی‌ها در مسائل بازاریابی می تواند از اشتباهات پرهزینه و آسیب به چهره برند جلوگیری کند.

پختگی: افزایش کیفیت در موارد بازاریابی و انتقال پیام می‌تواند اعتماد را در مشتریان ایجاد کند و به طور بالقوه منجر به روابط بلندمدت با مشتری شود.

کنترل کیفیت: کنترل کیفیت لزوما به معنای افزایش کیفیت نیست و این موضوع در مسائل بازاریابی می‌تواند از ایجاد اشتباهات جلوگیری یا آنها را پیش‌بینی کند.

ویژگی‌های سرعت

ورود سریع به بازار: سرعت در هنگام لانچ محصول یا خدمت جدید بسیار مهم است، به ویژه در صنایع پرسرعت یا زمانی که با فرصت‌های محدود مواجه هستید.

تطبیق پذیری: پاسخ سریع به تغییرات بازار و بازخورد مشتریان، امکان تغییرات و بهینه‌سازی را در زمان کم فراهم می‌کند.

مقرون به صرفه: اجرای سریعتر، گاهی اوقات می تواند منجر به صرفه‌جویی در هزینه‌ها شود و از هزینه مجدد برای اقدامات یا اشتباهات بزرگ‌تر جلوگیری می‌کند.

ولی چرا ما به کمال اعتقاد داریم؟

شاید مهم ترین دلیل آن احساس رضایتی است که بعد از کامل بودن یا تکمیل شدن یک اثر داریم. دلیل بعدی که کمال را انتخاب می‌کنیم، این باور است که هر چه برای یک کار زمان بیشتری بگذاریم خروجی بهتری خواهیم داشت ولی گاهی اوقات کمال برای ما یک ایده‌آل دست‌نیافتنی می‌شود و انقدر در تکمیل کردن غرق می‌شویم که زمان را فراموش می‌کنیم.

اما سوال اصلی اینجاست که وقتی حس می‌کنیم عالی شده و به کمال رسیدیم، این عالی بر چه اساسی تعریف شده؟ آیا این عالی بر اساس میزان احساس رضایت خودمان تعریف شده؟ آیا ارزیابی می‌کنیم که در زمان رساندن کار به کمال، چقدر مخاطب یا مشتریانمان را از دست دادیم؟

سرعت کیفیت کار را کم می‌کند!

وقتی از سرعت صحبت می‌کنیم منظور این نیست که برای تکمیل سریع‌تر کار از کیفیت آن کم کنیم و مهمترین موضوع در اعتقاد داشتن به سرعت، ارزش‌گذاری روی زمان است و مشخص کردن زمان معین برای اجرای کار است که تکرار آن باعث افزایش کارایی و مهارت‌های ما می‌شود. شاید مهمترین مشکلی که با سرعت داریم ترس از اشتباه کردن است ولی لازم نیست اولین‌بار بی عیب و نقص باشیم، از اشتباه کردن نترسید، انتقاد و اشتباه هیچ‌کس را نمی‌کشد و و با تمرین و آموزش  بیشتر به رشد خود ادامه دهید.

این رو در نظر بگیرید که اگر نیاز مخاطب یا مشتریان خود به سرعت را برآورده نکنید، آنها را از دست خواهید داد و هر بار که می‌توانید سریع‌تر از رقبای خود به نتیجه برسید، جایگاه بهتری در بازار پیدا می‌کنید. به همین دلیل است که متخصصان هک رشد می‌گویند:

“Speed is better than Perfection”

برای مثال در ساخت محصولات دیجیتال کمال‌گرایی تیم‌ها و مدیران مسیر طراحی محصول را به سمتی می‌برد که زمان زیادی برای شناخت نیاز و رفتارهای مخاطب و طراحی فیچر برای پاسخ دادن به آنها صرف شود تا محصولی برای رفع تمامی نیازهای مخاطب طراحی و به بازار عرضه شود، این در حالی است که می‌توان در زمانی که محصول عملکرد اولیه صحیحی دارد آن را به بازار عرضه کرد و با دریافت بازخورد از مخاطب و ارزیابی مداوم، محصول را تکمیل‌تر و نسخه های جدید را به صورت آپدیت ارائه کرد.

در بازار امروز زمان رساندن محصول به بازار و اولین بودن در تبلیغات نقشی بسیار مهمی در موفقیت فروش و کسب سهم بازار دارد ولی در بخش تبلیغات نیز مشابه طراحی و تولید محصول زمان‌های زیادی به واسطه کمال‌گرایی و باورهای اشتباه از دست می‌دهیم. برای مثال به این باور داریم که جلسات حضوری نسبت به جلسات آنلاین موثرتر است و تمامی جلسات بریف، ارائه اولیه و ارائه خروجی را به صورت حضوری که هر کدام چند روز برای هماهنگی زمان می‌برد، برنامه‌ریزی می‌کنیم. باور داریم ایده‌ها می‌بایست تا مرز اجرا پرداخت شود، در حالی که می‌توان با اسکچ به صورت دستی یا هوش مصنوعی تکلیف تایید یا عدم تایید ایده را در زمان کمی مشخص کرد. به این زمان‌های از دست رفته، زمان بررسی و تصمیم‌گیری مدیران را اضافه کنید و در نهایت شاهد حضور محصولی از برند رقیب زودتر از محصول ما در بازار همراه با هزاران آه و افسوس هستیم.

در دنیای امروز، سرعت بسیار مهم‌تر و ارزشمندتر از کمال است. شما می‌توانید با تمرین و آموزش به کمال برسید اما برای افزایش تعداد آموزش‌ها و تمرین‌ها به سرعت نیاز دارید. تکنولوژی به ما کمک می‌کند تا میزان کامل کردن چیزی را افزایش بدهیم، پس:

برای رسیدن به اهدافتان در بازاریابی به سرعت اعتقاد داشته باشید و کمال به تدریج در کنار سرعت به وجود می‌آید.”

شما به سرعت اعتقاد دارید یا کمال؟


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *