بازاریابی از هر دری//برند آب معدنی نوا به روایت محمود محمدیان

بعضی مواقع آدم که می ره شهرستان با بعضی از برندها آشنا می شه که مختص همان شهرستان یا شهرستانهای همجوار است. اصطلاحا برندهایی که در یک حفره یا نیش از بازار در حال فعالیت هستند. در سفری که به مازندران داشتم با آب معدنی نوا آشنا شدم . دیدم قیمت این آب معدنی در مقایسه با رقبا بسیار پایین تر است. یعنی این شرکت با قیمت پایین تر می خواهد با رقبای ملی خود رقابت کند. شاید فکر می کند که تنها راه مقابله با برندهایی نظیر دماوند ، واتا و … پایین آوردن قیمت است.

به نظر شما برندهای شهرستانی فقط با رقابت قیمتی می توانند با برندهای ملی بجنگند یا راههای دیگری را هم دارند. شما چه برندهای خوب شهرستانی را می شناسید. بیاییم در کافه بازاریابی شرایطی فراهم کنیم که برندهای شهرستانی بتوانند بیشتر دیده شوند .

.

پاورقی مدیر عامل “نوا”: در حال حاضر این برند در ۲۲ استان کشور نمایندگی دارد و با توجه به عدم توان مالی زیاد در بحث تبلیغات به حرکت رو به جلو در کسب بازار اقدام مینماید. با توجه به این که آب بسته بندی شده کالاییست تعزیراتی که قیمت آنرا دولت تایین میکند، آب معدنی با ۳۵% سربارهزینه در ارتفاعات تولید و آب آشامیدنی در شهرها با ۱۰% هزینه بسته بندی میشود، آب معدنی با ۱۰% هزینه حمل ازمناطق صعب العبور تهیه و به دست مصرف کننده میرسد اما آشامیدنی هزینه حمل پایین دارد، تنها راه این است که کارخانه آب معدنی رو به بازار های محلی رقابتی داشته باشند.

.

پاورقی نویسنده: آیا برندهای شهرستانی موفق که استحقاق این را دارند ملی شوند – اما نشده اند  – می شناسید. در قسمت نظرات نام و تصویر محصولات این شرکتها را لطفا ارسال کنید.

.


42 thoughts on “بازاریابی از هر دری//برند آب معدنی نوا به روایت محمود محمدیان”

  1. ضمن عرض درود به جناب دکتر ! طی سالیانی که در فضای FMCG فعالیت می کردم ، شاهد برندهای بسیار خوبی در سطح شهرستان ها بودم که بعضا فعالیت های بازارپردازی بسیار زیبایی نیز به اجرا در آورده بودند !
    اول اینکه ، به نظرم رقابت بر بستر قیمت برای این برندها اصلا متناسب نیست ، زیرا که با کاهش در حاشیه سود محصولات ، این برندها فرصت های مالی بسیاری را برای بسط از درون را دست می دهند . به نظر من ، این برندها می بایست بر مساله ای که من آن را مزیت کلیدی آنها می دانم متمر کز شوند : شناخت بهینه از مصرف کننده محلی ! این مهم در بازاریابی حاشیه ای (Rural marketing) یکی از کلید های اصلی موفقیت است . مثال هایی از این دسته : در سفری که به استان اصفهان داشتم ، نکته جالبی در مورد بستنی های سنتی مصرفی آن منطقه (خوانسار) دیدم ! سرو بستنی سنتی به همراه مغز بادام شور و ترش ! شاید به مزاج خیلی از ما ها غریبه باشد ولی اگر دیده و یا شنیده باشید ، اسنک مورد علاقه مردمان عزیز اصفهان دوغ و گوشفیل است و این عزیزان تضاد در طعم ها را بسیار می پسندند ! در حالی که ما به طور عموم بستنی های خود را با مغز پسته می خوریم که طعمی ندارد و فقط بستنی را معطر به عطر پسته می کند !
    در سفر دیگری که به استان آذربایجان داشتم ، در حیطه محصولات خمیر های خوراکی (ماکارونی ، پاستا و لازانیا) با برندی به نام آسر ماکارون و ماکارونی شیار آشنا شدم ! جالب اینجا بود که این دو برند با تمرکز بالا بر نماد شناسی منطقه خود ، و درک مناسب از ویژگی های مشتریانشان و یا حتی تبلیغات محیطی سوار بر زبان جاری و ساری این منطقه حتی وزن بسته بندی متفاوتی را در بازار عرضه می کردند که متناسب با الگوی مصرف مردم این منطقه بود و تمامی نقاط تماسی مناسب شهر را با نماد های قوم عزیز آذری پر کرده بودند !و غیرت این منطقه هم که بر کسی پوشیده نیست ! یکی از نمونه های دیگر همین برند زشک است که در سفر به خراسان با آن آشنا شدم ! به شخصه همیشه فعالیت های تبلیغی و ترویجی زشک را تحسین کرده و همیشه از تماشای فعالیت های رسانه ای این برند لذت برده ام ! و خوشحالم که این برند امروز در عرصه ملی رقابت می کند ، بدور از حاشیه و بدور از بیماری جوایز عجیب و غریب رسانه ای امروزی !
    در کل و در نهایت کلام ، رقبای محلی ، رقبای بسیار خطرناک و جدی هستند ! حضور دایم در فضای بازار منطقه ، شناخت مناسب از رفتار و الگوهای خرید و مصرف مردم محلی ، بهره جویی از پتانسیل های اتنولوژیک ، هزینه های پایین توزیعی و …. از این رقبا ، یک چالشگر جدی منطقه ای می سازد ! به هیچ وجه آنها را دست کم نگیرید ، چون قلمرو کوچکی دارند که با چنگ و دندان از آن محافظت می کنند و به قول سان تزو برتری در زمین جنگ در دست آنهاست !

  2. سلام جناب دکتر
    من هم برندهایی رو در شهرستانها دیدم که هیچ جای دیگه ندیدم و البته محبوبیتاون برندها در اون منطقه یا شهرستان بسیار بالاست. مثلا یه زمانی سمت آذربایجان برند ارس برای نوشابه بود که خیلی محبوب بود الان نمیدونم چطوریه. یه برند دیگه ام تازگیا شنیدم به نام sms که هم نوشابه میزنه هم آب معدنی.
    به هر حال هر برندی میتونه شانس خودش رو برای سراسری شدن امتحان کنه اما به شرطی که برنامه ریزی درستی داشته باشه و در هر مرحله صبر کافی داشته باشه تا به فاکتورهای حداقلی مرحله بعد برسه.
    فکر میکنم برند نوا هم زمانی کارشو گسترش بده با افزایش هزینه ها مواجه بشه و مجبور به افزایش قیمت هاش بشه و از طرف دیگه شرایط رقابت در سطح ملی خصوصا فعالیت در تهران شرایط خاصی داره که نمیشه به راحتی باهاشون منطبق شد.

      1. جناب دکتر محمدیان
        در حال حاضر این برند در 22 استان کشور نمایندگی دارد و با توجه به عدم توان مالی زیاد در بحث تبلیغات به حرکت رو به جلو در کسب بازار اقدام مینماید.
        اما آیا در شرایط کشور عزیزمان ایران با سو مدیریتهای سیاسی و اقتصادی همین که مجموعه ای پنج سال مسمتر دارای تراز مثبت تجاریست خود نشان دهنده توان اجرایی مجموعه هاست.
        چراآب معدنی پلور بسته شد؟
        آب بسته بندی شده کالاییست تعزیراتی که قیمت آنرا دولت تایین میکند؟
        آب معدنی با 35% سربارهزینه در ارتفاعات تولید و آب آشامیدنی در شهرها و منازل مانند سورپرایز در غرب تهران با 10% هزینه بسته بندی میشود.
        آب معدنی با 10% هزینه حمل ازمناطق صعب العبور تهیه و به دست مصرف کننده میرسد اما آشامیدنی هزینه حمل پایین دارد
        تنها راه این است که کارخانه آب معدنی رو به بازار های محلی رقابتی داشته باشند.

  3. جناب دکتر محمدیان گرامی،
    با سلام و احترام،
    در خصوص موضوعی که اشاره فرمودید شاید اشاره به این موضوع خالی از لطف نباشه که در بسیاری از مواقع برندهای محلی بدلیل برخورداری از برخی مزایای رقابتی (البته در همان سطح محلی) نظیر شناخته شده تر بودن و برخورداری از عِرق محلی مشتریان بالقوه نسبت به خود و نیز برخورداری از فرصت بکارگیری شبکه توزیعی به مراتب سازمان یافته تر از برندهای کشوری می توانند از فرصت کسب سهم بازار بیشتری برخوردار باشند و در این صورت نیز حضور قوی در همان ناحیه می تونه به عنوان سکوی پرشی برای حضور در شهرهای همجوار و البته کلانشهرها و … محسوب بشه …
    با این حال اما احساس می کنم یکی از نقاط ضعف این قبیل برندهای محلی، عدم تمایل و یا ترس از هزینه کرد (البته به تعبیر دست اندرکاران بازاریابی؛ سرمایه گذاری) در حوزه تبلیغاته ( و در کنار اون عدم وجود و یا محدودیت در تعداد و ضعف عملکرد آژانس های تبلیغاتی در شهرستان ها با استانداردهای قیمتی متناسب با وسع و درک برندهای شهرستانی) و البته همین امر می تونه سبب کند شدن سرعت رشد این برندها در مناطقی بشه که در اونها از مزایای پیش گفته (عِرق محلی و شبکه توزیع تحت کنترل) برخوردار نیستند …
    در کنار این موارد البته خود محصول هم باید فی ذاته از قدرت رقابت با برندهای بزرگ کشوری برخوردار باشه، از این حیث که مصرف کنندگان امروزی بویژه در کلانشهرها و شهرهای بزرگ از حساسیت های بیشتری (و استانداردهای سطح بالاتری که اتفاقا از تصویرسازی و انتقال ویژگی ها و خصوصیات ضروریِ توسط برندهای برجسته ناشی میشه و می تونه یکی از موانع ورود تلویحی به کلانشهرها و شهرهای بزرگ محسوب بشه) در انتخاب محصولات برخوردارند و در صورتی که یک برند محلی نتونه این سطح از انتظارات رو برآورده کنه، نمیشه انتظار داشت در بازارهای فرامحلی به توفیقی دست پیدا کنه …

    با آرزوی سلامتی برای حضرتعالی و دیگر دست اندرکاران محترم کافه

  4. سلام جناب دکتر
    برندهای محلی اگرچه بعضا با محدودیتهای سرمایه گذاری مواجهند اما فرصتهای مغتنمی نیز برای کسب سهم بازارو افزایش فروش در بازارهای محلی دارند.
    یکی از امتیازات مهم، بهره گیری از احساسات قومی و محلی است که به شدت بر تصمیم گیری مردم ما تاثیر می گذارد. تبلیغات دهان به دهان نیز بدون تحمیل هزینه به شرکت، به معرفی محصولات آن کمک می کند.
    همچنین آشنایی بیشتر تولیدکنندگان محلی با علاقمندی ها و ترجیحات مردم بر ارائه محصول متناسب و حتی نحوه عرضه آن تاثیر مثبتی دارد.
    از نمونه های موفقی که می شناسم ، آدامس سازی ون کردستان است که به خوبی جای خود را میان مردم منطقه باز کرده است.

  5. درود بر تمامی کافه بازاریابی ها
    ازاینکه در جمع شما هستم بسیار خوشحالم!!!
    راستش در مورد آب معدنی نوا اینو میتونم بگم که این برند هم اکنون در بازار تهران هم در حال فروش هست ، اما استرتژیکی که برای فروش قرار داده فروش مقطعی می باشد و به رشد فکر نمیکند
    دلیل این موضوع هم اینست که شاید دست اندرکاران این مجموعه به فکر رسیدن به سود بالا در زمان کم هستن و تمام!!!

  6. با سلام خدمت استاد گرامی

    بنده میخواستم در باره آب معدنی” بیشه” صحبت کنم که چند سال پیش وارد بازار ایران شد. بیشه نام یکی از آبشارهای زیبای کشورمون هستش که در منطقه لرستان واقع است. این شرکت در ابتدا با تبلیغات تلویزیونی و حضور نسبتاً خوب در سطح کشور( حداقل تهران) به نظر میومد میتونه رقیب خوبی برای نامهای اشنا در این صنعت باشه اما متاسفانه به دلیل مشکلات در توزیع نتونست مثل ابتدا به حرکت خودش ادامه بده.
    به نظر بنده یکی از فاکتورهای مهم برای شرکتهای کوچک و یا شهرستانی به خصوص در حوزه FMCG داشتن یک کانال توزیع مناسب هستش. و هچنین با توجه به اینکه در کشور ما اکثر قیمتها از سوی دولت تعیین میشه پس شرکتهای بزرگ سعی میکنن از این سقف قیمتی بهره مند بشن و در عوض با بالا بردن حاشیه سود مغازه داران تلاش میکنن سهم بیشتری از قفسه رو به خودشون اختصاص بدن .(چیزی که بنفع مصرف کننده نهایی نیست)

  7. با سلام
    دوغ هموطن!! تو دماوند و فیروزکوه دیدم. مزه خوبیم داشت. قیمتشم کمی از رقبا پایین تر بود و به نظر میومد که سهم فضای خوبی تو خرده فروش ها بدست اورده چون چند مغازه که رفتم این برند در دید من بود.

  8. سلام به اهالی کافه
    دستمال کاغذی اولدوز یکی از بهترین محصولاتی بود که از بابت کیفیت تا الان به شخصه نظیرشو ندیدم ولی متاسفانه 1سال پیش خبر ورشکستگی شو شنیدم ولی بیشتر فکر کنم مکانهای توریستی هستند که با وجود مزایای فراوان ناشناخته اند مثل باری در ارومیه
    احساسات مردم بومی و بهره بردن از تبلیعات دهان به دهان (بدون آگاهی از این مسئله) وهزینه پائین تر توزیع…عوامل در دسترس این برندها هستند اما به نظر میاد صاحبان این کالاها قدرموقعیت ها رو نمی دونند و به مرور ضعیف تر میشند

  9. چند ماه پیش من هم برای بازدید محلی و بازاریابی به استان لرستان رفته بودم تا دلیل پایین آمدن فروش استان لرستان را پیدا کنم و حتی با چند بنکدارجدید مذاکره کنم. البته من در صنعت شیرآلات بهداشتی و ساختمانی با یک برند معروف فعالیت میکنم. وقتی به این استان مراجعه کردم با برند شیرآلات اورس گهر که در همان استان لرستان نزدیک دریاچه گهر فعالیت میکرد و 99 درصد فروشگاه های لوازم ساختمانی این برند شیرآلات را به فروش میرساندند اشنا شدم که دلیل اصلی پایین آمدن فروش شرکت ما و شرکتهای دیگر همین برند منطقه ای بود. در گلپایگان هم شیرآلات گلپایگان و در جنوب هم طاها شیر. بماند که جنس ما بخاطر مرغوبیتش در هرکجای ایران مشتری خودش را دارد ولی اینکه همان برندهای محلی بازار لوازم ساختمانی همان منطقه خودشان را قبضه کرده اند در فروش استانی ما تاثیر بسیار گذاشته اند.

    1. جناب راحمی، ممنون میشم تا برند خود را معرفی کنید و مطلبی جداگانه از تاریخچه و اهداف برند شرکتتان برای کافه بازاریابی ارسال کنید. کافه بازاریابی مکانیست دوستانه برای همین منظور. شما می توانید مطلب خود را به Info@kafemarketing.com ارسال کنید.

  10. دوستان با کلیک راست و view image تصاویر کامل را بازدید فرمایید
    کارخانه آب معدنی نوا یکی از بزرگترین کارخانجات آب معدنی کشوردر دامنه قله دماوند و در ارتفاع 3800 متری از سطح دریا در استان مازندران جاده هراز با ظرفیت بیست کامیون ده چرخ تولید در روز میباشد.
    وبا چهارخط تولید کاملا پیشرفته با بالاترین کیفیت نسبت به تولید اقدام مینماید
    مجموعه نوا با بیش از بیست دستگاه ماشین کامیونت پخش و 5000 متر انبار توزیع مویرگی محصول خود را در مازندران به عهده دارد.
    نوا در مازندران بالاتر از دماوند و واتا و …. گاها بفروش میرسد و جز سه برند اصلی در مازندران است.
    و ما در مجموعه نوا این برند را ملی خواهیم کرد انشالله ………

  11. ممنون آقای نوایی از بیان حرفه ای حضرتعالی لذت بردم . قصد ما این است که برندهایی نظیر شما بتوانند در کشور موفق شوند. در خط آخر مطلب خود به این موضوع اشاره کرده ام. قطعا وجود مردان بزرگی نظیر جنابعالی می تواند برخورد و رفتار حرفه ای را در این کشور اعتلا بخشد امیدوارم که رفته رفته کافه بازاریابی بتواند گفتار حرفه ای را از شما فرا گیرد. به دلیل این همه تیزبینی و محبت مطلب شما در صحن علنی قرار خواهد گرفت.
    قبل از این که برندهای ما حرفه ای شوند ، همه ما باید حرفه ای شویم. از کوزه همان برون تراود که در اوست. با ما همراه باشید و به کافه سر بزنید. کافه شما و شرکتتان را دوست دارد

  12. جناب محمدیان
    با سلام مجدد هرزمانی به شمال تشریف آوردید علاقه مند تبادل افکار با جنابعالی هستیم
    در راه تولید در مسیر پر تلاطم و ناامن اقتصادی این کشور
    زخمه ها بس بر دل و برپای داریم…..
    جنابعالی را در مجموعه نوا با آغوش باز پذیراییم.
    نوایی مدیرعامل آب معدنی دماوند نوایی
    09111215501

  13. مدیریت محترم عامل جناب آقای نوایی کافه در خدمت بزرگ مردانی نظیر شماست . آب معدنی شما را از شمال تهیه کردم آرزوی توفیق دارم . به دوستان کافه سپرده ام تا مطلب در متن اصلی قرار گیرد. ممنون از اول نگاهم به شرکت شما مثبت بود.

  14. سلام به همگی .ممنون از فضای ایجادشده و نظرات متفاوت و مفیدتان .میخواهم نظرتون را از با بت برندآبمعدنی”جرعه” بپرسم.در درجه اول حس تون ؟وبعد اینکه چه جوری میشه این برند را در سطح ملی نگهش داشت؟

  15. با سلام مایل بودم در مورد برند آب معدنی بیشه که متعلق به شرکت رباط زاگرس در لرستان هست مطلبی عنوان کنم. من از نزدیک این کارخانه رو دیدم و در منطقه ای بکر قرار داره و آب این ناحیه دارای نیترات صفر و خوش طعم هستش. جالبه که شیرینگ بسته بندی و کیفیت بطری و پریفرم این محصول با کارخانه های بزرگتر قابل رقابته و تمامی دستگاهها اروپایی هستن ، به نظر من تمام شرایط برای حمایت و بیشتر مطرح شدن رو داره. با تشکر

  16. مطالب بسیار زیبا بود و با اینکه من مدرک کارشناسی ارشد عمران محیط زیست دار، لحظه ای درگیر داستان نیتراتی که روش تاکید می شد در تبلیغات شدم و این مسذله نشون می ده که چطور ترس از بیماری و علاقه به سلامتی می تونه بطور لحظه ای آدم رو درگیر کنه و همین مسئله شاید در لحظه ای که برای خرید مراجعه می کنیم موثر باشه و از این بابت تبریک می گم به شما
    اما همین طور که خودتون هم از بنده بیشتر اطلاع دارید، مسئله نیترات در آب های معدنی (که از ارتفاع برداشت میشوند) عامل تایین کننده ای نیست جون نیترات بیشتر به علت مخلوط شدن آب با فاضلاب وارد آب شهر میشه و معمولا هم در آبی مه از چاه برداشت میشه مسئله است. مثل آب اراک، مثل آب تهران خودمون که در برداشت ها از خیابان انقلاب به پایین کیفیت آب افت میکرد و… اما زیبایی تبلیغات در کل همینه که میتونه ذهن رو واسه لحظاتی ( اگه شیطنت آمیز بیان کنم) گول بیزنه.
    استفاده از کودکان در تبلیغ، استفاده از مسئله سلامت و… همه نکاتی هستن که بهشون پرداختین.
    امیدوارم موفق باشین
    با تشکر

  17. با سلام خدمت دوستان بزرگوار
    بنده یک برند که مربوط به شهرم (کردستان – مریوان) هست میخوام معرفی کنم که در سطح محلی استانی و کشوری موفق بوده که برای شناساندن خود در سرتا سر ایران به فعالیت های دیگر از جمله تیم فوتبال ، فعالیت های اقتصادی(واردات و صادرات) ، گردشگری و …رو آورد که متاسفانه بخاطرمرزی بودن شهرستان و سیاسی کاری و سیاست بازی دیگر شاهد رشد آن نبودیم که هم به مردم خساراتی وارد شد هم به مدیران و کارکنان آنها . که اکثر بازرگانان و بازاریابان منطقه غرب ایران رو با $خورشید زریوار$ میشناختند
    که همچین برندی خود باعث افزایش جنب و جوش و انگیزه مردم شده بود که حتی نسبت به این نام تجاری غیرت و تعصب پیدا کرده بودن
    که صاحبان این شرکت خورشید زریوار اقدام به احداث کارخانه ایستک نمودند که تنها کردستان و گیلان در رابطه با ایستک فعالیت میکنند که بنا به گفته صاحبان شرکت خورشید زریوار به 40 کشور ایستک صادر میکنند

    1. آقای بارنامه سلام افرادی مانند شما خیلی بیش از این باید برای استان خود که با مشکلاتی نیز مواجه است تلاش کنند. ای کاش شما بتوانید مطالبی را در مورد صنایه کردستان و جاذبه های گردشگری آن برای صحن علنی کافه بفرستید. دوست ندارم استانهای کم برخوردار در کافه هم کم برخوردار باشند

  18. با سلام خدمت دوستان
    لبنیات آشنا در استان خراسان شمالی شهرستان بجنورد یکی از برندهای محلی لبنیات در استان است که به علل مختلفی از قبیل نداشتن پشتوانه مالی قوی جهت تبلیغات و ضعف در سیستم توزیع متاسفانه بعد از ۶ سال فعالیت هنوز دامنه فعالیتش به همین استان محدود میشود.

  19. با سلام. بازار فروش در تهران هیچ نیازی به برند سازی ندارد بلکه فقط به قیمت بستگی دارد محصولی که قیمت مناسبی داشته باشد در تهران به چشم خواهد امد.با تشکر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *