“داب اسمش” و دوران جدید مشارکت با برندها // برندهای چابک پیروزند و حالا “آپ ایکس وان” داب اسمشی می شود

گمان می کنم به سبک ژورنالیستها باید نوشت داب اسمش و دوران جدید مشارکتهای مردمی. داب اسمش اتفاق تازه این روزهای شبکه های اجتماعی به است. اتفاقی که به نظر می رسد بعد عکس سلفی، دوره جدیدی از رفتارهای مشارکتی مردم با برندها را نیز در پی دارد.

حدود دو سالی می شود که سلفی گرفتن با محصولات مختلف در پوزیشن های مختلف و ارسال آن برای پیچِ برندهای مختلف در قالب مسابقه، تنها شیوه مشارکت بصری مردم با برندها بود که رفته رفته جذابیت خود را از دست داد. مسابقات سلفی بگیر، جایزه ببر اتفاقی بود که بیش از همه صدای صاحب نظران حوزه دیجیتال مارکتینگ را در این اواخر در آورده بود. چرا که اعتقاد بر این بود که کمی بی مزه شده است. اما با داب اسمش وارد دوران تازه شده ایم.

اما داب اسمش چیست”داب اسمش (DubSmash) نام اپلیکیشنی است برای گوشی های اپل و اندروید که کاربران با استفاده از آن می توانند تصویر خود را بر روی صدای دیگران بگذارند. برای نمونه می توانید دیالوگی را از یک فیلم سینمایی یا بخشی از یک ترانه را انتخاب کنید و به اصلاح با آن لب بزنید. این کار را با صدای شخصیت های معروف و غیرمعروف هم می توان انجام داد.

این پدیده جدید شبکه های اجتماعی برای برندهای چابک می تواند بهترین سوژه کار باشد. تجربه رفتار مردم ایران در قبال رسانه ها نشان داده که در این گونه رویدادها به خوبی مشارکت می کنند. تجربه نشان داده که اساسا مردم ایران علاقه زیادی به ارسال عکس و فیلم برای مسابقات گوناگون دارند. تا جایی که سلفی و جایزه نزدیکی عجیبی با هم پیدا کرده اند و پیج اینستاگرام اکثر برندها را که باز می کنی عکس های سلفی به همراه جایزه را می بینید.

AAP_INSTA

اما برندهای چابک از اپیدمی ها به نفع خود به خوبی استفاده می کنند. این بهره گیری از اپیدمی ها مختص برندهای ایرانی نیست و برندهای معتبر خارجی نیز چنین می کند. تا اینجا مهمترین برندی که توانسته از این موج (یعنی داب اسمش) به خوبی استفاده کند آسان پرداخت است. داستان بر می گردد به آگهی آخر این برند که به صورت موزیکال توسط مشاور این برند (آژانس تبلیغاتی بادکوبه ) تهیه شده بود و نزد عموم، کلام آن نیز به یاد مانده بود. “آپ ایکس وان” نوید بردن یک خودرو بی.ام.و را در آگهی تکرار می کرد. موسیقی نامتعارف این آگهی سوژه برخی از دوستان برای ساخت کلیپ به سبک داب اسمش آن هم به صورت خوش جوش شد. اما این برند با هوشمندی و با مشاوره و راهبری این آژانس از این نشانه های علاقه مندی استفاده کرده و حالا کنترل این موج را بدست رفته است. وقتی سری به پیج آسان پرداخت می زنید می بینید خبری از مسابقه سلفی نیست و حالا مردم برای این پیج کلیپ های خود را که از موسیقی آگهی تلویزیونی این برند استفاده شده ارسال می کنند. (با هم بخش هایی را ببینیم)

.

برندهای چابک مهترین پیامی که برای مخاطب دارند زنده بودن و پویا بودن است. برای نشان دادن اینکه یک برند زنده و پویا است گاهی نیاز به صرف هزینه زیاد نیست. گاهی احیای یک برند با یک همچنین خلاقیتی اتفاق می افتد. باید به دست اندرکاران این پروژه دستمریزاد گفت. به نظر می رسد ذهن مدیران به مرور بخشی از تصمیمات را به حوزه دیجیتال مارکتیگ اختصاص می دهد. نفوذ شبکه های اجتماعی در زندگی مردم انکار ناپذیر است و فکر کردن به آناجتناب ناپذیر.

حالا باید منتظر بود و دید سایر برندهای ایرانی در مورد داب اسمش چه عکس العملی نشان می دهند. به نظر شما این موضوع فراگیر می شود؟ آیا اطرافیان شما و یا خود شما هم کلیپ های داب اسمش تولید کرده اید؟


13 thoughts on ““داب اسمش” و دوران جدید مشارکت با برندها // برندهای چابک پیروزند و حالا “آپ ایکس وان” داب اسمشی می شود”

  1. سلام جناب محمدیان
    ممنونم که این بحث بجا رو مطرح کردید
    روزی نیست که از طریق شبکه های اجتماعی برای من داب اسمش(البته طنز و نه تجاری) نیاااد !! مهمترین کاربرد شبکه های اجتماعی در حال حاضر وارد کردن مشتری ( وحتی غیر مشتری) در بازی شرکته!! امیدوارم به خوبی از این پتانسیل استفاده بشه، برنامه ماه عسل (فکر کنم دو سال قبل و روی موسیقی زیبای مرحوم مرتضی پاشایی) یه همچین چیزی رو تولید کرده بود که من دوسش داشتم…
    در خصوص اینکه خودم یا دوستانم داب اسمش تولید کرده ایم یا نه، حقیقتش بهش فکر کردم ولی نه تولید نکردم 🙂

  2. جناب آقای محمدیان
    با تشکر از شما و زحمات دوستان خوب ما درکافه
    موضوع فوق العاده رو مطرح کردین، به نوبه خودم فکر می کنم که با توجه به روحیه شوخ طبعی ایرانیان که گاها باعث بروز مشکلات نیز می شه این موضوع می تونه توی ایران فوق العاده جالب و هیجان انگیز باشه، شرکت های خلاق و به قول خودتون برندهای چابک می توننن به صورت کاملا تخصصی و حرفه ای از این موقعیت استفاده کنند.
    ترکیب صدا و تصویر که خیلی سال پیش جعبه جادویی نامیده می شد و دنیا رو عوض کرد قطعا تاثیر بیشتر و چند برابری رو خواهد داشت این نوع موضع ها در ایران بسیار زود فراگیر می شن، به همین دلیل شرکت هایی موفق می شوند که از همین ابتدا برنامه کامل و جامع یی رو داشته باشند که بتونن بر روی بستر پلت فورم های آن لاین اجرای کنن. مطمئنا یادآوری نام های تجاری، ایجاد ارتباط عمیق ذهنی با نام تجاری، یادآوری یک خاطره خوب به همراه نام تجاری، و یا ایجاد یک کمپین با مسئولیت اجتماعی با موضوعی خاص و موسیقی مناسب حتی موضوعی تلخ و غیر شیرین مانند زلزه و یا دیگر آسیب های اجتماعی می تواند صد چندان تاثیر گذار تر و عمیق تر باشد چیزی که ما کمتر توی ایران شاهد آن هستیم یعنی خیلی از برنامه ها بر روی سطح حرکت می کند و کمتر به عمق مطالب می رن که مطمئنا تاثیر بیشتری خواهد داشت.

    با سپاس

  3. با عرض سلام خدمت اهالی محترم کافه
    درمورد پدیده داب اسمش سرچ و مطالعه ای اندکی داشتم که مایل بودم این نکات هرچند ناچیز را شما به اشتراک بگذارم.
    ۱)این پدیده بعد از راه اندازی سه باره آن تا کنون بالغ بر۵۰میلیون کاربر در سرار دنیا دارد. کاربران می توانند بر روی دامنه بسیاری از صداها تصاویر مورد نظر خود را خلق کنند.وجود فیلترهای گوناگون برای افزایش جذابیت ویدئوهاهم از قابلیت های دیگر داب اسمش می باشد

    ۲)بنظر من یکی از نکات مهم در فراگیر شدن این app سادگی و کاربرپسند بودن آن می باشد وجود رابط کاربری ساده در این نرم افزار منجر به سرعت بخشیدن و راحت تر شدن کار با آن می گردد و میتواند طیف زیاد از گروه های سنی را هدف قرار دهد. طبق گزارشی از بی بی سی در یک تحقیق درصد قابل توجهی از ویدئوهای آپ شده در اینستا توسط افرادی با سنین پایین (کودکان )گذاشته شده بودند.

    ۳)نکته دوم سلبریتی پسند بودن آن است. شخصیت های معروف بسیاری هستند که به این جمع پیوسته اند. برای مثال از لوییس همیلتون راننده فرمول۱ گرفته تا هنرمندان و خوانندگان هالیوودی و حتی بالیودی از این دست می باشند.

    ۴)در مورد کاربرد آن در مارکتینگ هم میشه این نکته رو بیان کرد که بدلیل هیجان و تحرک بالای اون می تواند ویروسی عمل کرده و همانطور که در توضیحات بالا ذکر شد برای برندهای چابک مثمر ثمر واقع شود.

    ۵)در مورد بحث فراگیر شدن اون هم باید عرض کنم نکته مهم در مورد حفظ حقوق مالکیت معنوی در آثار صوتی می باشد که ممکن است گریبان گیر این app شود. کپی کردن اثار بدون اجازه مولف و رد وبدل کردن آن در محافل خصوصی دوستانه منافاتی با قانون کپی رایت ندارد ولی پخش آنها در انجمن های عمومی مانند فیس بوک و اینستا (با تعداد بسیاری زیادی از افراد به ظاهر دوست )غیر قانونی می باشد.

    ۶)نکته دیگر این که این نرم افزار همانند یک شبکه اجتماعی کار نمیکند و محتوای آن بسیار انعطاف پذیر و اشتراک پذیرتر می باشد. این برنامه یک پلت فرم اجتماعی محصوب نمیشود و نمیتوان از آن انتظار داشت که بتوان به تنهایی با شبکه های اجتماعی رقابت کند. بلکه باید به نوعی موازی با آن ها دنبال شود.

    در مورد سوال دوم که فرموده بودید آیا خودتان هم در فرایند ساخت ……..قرار گفته بودید هم باید عرض کنم چند وقت پیش دوستان پیشنهاد این کار رو برای یک کلیپ دادند ولی من قبول نکردم چون حقیقتش خوشم نیومد.شاید اگردوستی چنین کلیپ های برام بفرسته نگاه کنم ولی میلی به ساخت آن حداقل در این زمان ندارم. در دوران کارشناسیمم یادمه برای یه کلیپ معروف از خواننده ای اون ور آبی بچه های دانشگاه سابقم یک کلیپ ساده درست کرده بودند که البته اون با نرم افزار ساخته نشده بود.
    با تشکر
    محمدرضا دانشوردیلمی

    1. اقای دیلمی مطالبتان مکمل خوبی بود برای یادداشت اصلی
      در واقع اضلا خودش می تواند مستقلا در سایت درج شود
      قلم خوبی دارید
      در مورد انتشار اینوع کلیپها با شما هم سلیقه هستم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *