کره شکلی، مربای موسوی و …// براستی راز بقای برندهایی که تبلیغات نمی‌کنند چیست؟

در دنیایی زندگی می‌کنیم که بازاریابی و تبلیغات در موفقیت کسب‌وکارها نقش حیاتی بازی می‌کنه. دامنه فعالیت‌های ترفیعی و تبلیغاتی در تمام ابعاد و لایه‌های زندگی ما گسترده شده و روزی نیست که با نوشته و تصویری مواجه نشیم که ما رو دعوت به استفاده یا خرید محصولی جدید می‌کنه.

مردان بزرگ دنیا مثل فرانکلین روزولت، چرچیل و اوگیلوی عقیده دارند که تمام آنچه از اطلاعات و دانش در اختیار انسان امروزی هست به‌واسطه تبلیغات ایجاد شده و تمدن بشری پیشرفتش رو بیشتر از آونچه که به چشم می‌آد به این رشته وام‌دار هست. حتی اقتصاددان‌ها هم نه تنها به ضرورت فعالیت‌های بازاریابی تاکید می‌کنن که باور دارند اگر تقاضایی برای محصولات و خدمات یک جامعه مثل خانه، غذا، پوشاک و … هست، به خاطر پیام یا آگهی تبلیغاتی ایجاد شده و به همین دلیل نمی‌شه تاثیر این فعالیت‌ها رو روی تلاش سازمان‌ها و افراد برای تولید و بهره‌وری بیشتر نادیده گرفت.

در حالی که صحبت از اهمیت تبلیغات بی‌پایان به نظر می‌رسه در همین دنیای اشباع شده از تبلیغ، برندها و محصولاتی وجود دارند که بدون فعالیت بازاریابی خاصی به حیات‌شون ادامه می‌دن و اتفاقا موفق هم هستند! دو نمونه ایرانی از این برند‌ها که بحث امروز ما رو به خودش اختصاص داده لبنیات شکلی و مربای موسوی هست!

لبنیات شکلی که نامش رو از یکی از محله‌های شهر تبریز گرفته، یکی از باسابقه‌ترین برندهای تولید مواد غذایی در ایرانه که علاوه بر کره، محصولاتی از قبیل عسل، پنیر چدار و روغن حیوانی و حتی خوراکی جدیدی به اسم “کرم عسل” هم تولید می‌کنه! این برند در سال گذشته و فکر می‌کنم برای اولین بار کمپین تبلیغاتی رو در قالب چند بنر محیطی و استرابرد و تبلیغات روزنامه‌ای به کمک آژانس تبلیغاتی داروگ اجرا کرد، که البته این تبلیغات عمر کوتاهی داشت و بعد از مدتی دیگه اثری از اون دیده نشد!

با وجود سرمایه‌گذاری ناچیز روی تبلیغات، این برند فروش بسیار موفقی داره و به‌خصوص محصول کره اون در فروشگاه‌های بزرگی مثل هاپیراستار و پالادیوم سهم زیادی از قفسه رو در کنار رقبایی چون کاله و میهن به خودش اختصاص داده!! اخیرا با این‌که شکلی امکانات جدیدی مثل آشپزخانه، باشگاه مشتریان و بروشور آنلاین رو به وب‌سایتش اضافه کرده – که البته هنوز در دسترس نیستند- باز هم به نظر می‌رسه که این برند بقای خودش رو مرهون فروش و سهم بازاری هست که بدون تبلیغات به‌دست اوورده!

.

راز بقای برندهایی که تبلیغات نمی‌کنند چیست؟

در مورد صنایع غذایی موسوی هم روند مشابهی رو شاهد هستیم. این شرکت که از سال ۵۷ در حوزه تولید و بسته‌بندی انواع مرباجات و عسل فعالیت می‌کنه یکی از قدیمی‌ترین و پرفروش‌ترین برندهای مواد غذایی در ایرانه. وب‌سایت این شرکت که محتوای بسیار مختصری داره  تنها تاکیدش روی دو ویژگی کیفیت و بسته‌بندی زیبای محصولات بوده. همون‌طور که می‌بینید این برند هم بدون نیاز به تبلیغات جای خودش رو در سفره صبحانه ما ایرانی‌ها به خوبی حفظ کرده!

.

راز بقای برندهایی که تبلیغات نمی‌کنند چیست؟

.

می‌دونیم که در دنیای کسب‌وکار امروز هرگز نباید مشتری‌‌ رو دست کم گرفت و این‌طور فکر کرد که اون همیشه یک برند رو انتخاب می‌کنه، پس به‌راستی راز موفقیت این برند‌ها چیه؟ آیا می‌شه گفت که عمل بر اساس “فلسفه فروش” و تکیه بر این شعار که “محصول تولید شده خودش، خودش رو می‌فروشه” عامل بقای این برندهاست؟. آیا تولید محصولاتی مثل لبنیات یا مربا که درگیری ذهنی پائینی در خرید دارن و سرعت مصرفشون هم بالاست، شرکت رو از تبلیغات بی‌نیاز می‌کنه؟. بسته‌بندی زیبا و کیفیت و کانال‌های توزیع مناسب چطور؟ آیا این‌ها می‌تونن جایگزین تبلیغات برای برندهایی مثل شکلی و موسوی بشن؟. شما دوستان خوب کافه بازاریابی در مورد این پرسش‌ها چی فکر می‌کنید؟

.


99 thoughts on “کره شکلی، مربای موسوی و …// براستی راز بقای برندهایی که تبلیغات نمی‌کنند چیست؟”

  1. سلام
    مطمئنا مصرفی بودن , کانال خوب توزیع و بسته بندی مناسب در فروش آنها بی تاثیر نبوده…..ولی تبلیغات و بازاریابی می تواند برای همچین کالاهایی بعنوان یک کاتالیزور خوب عمل کند.

  2. خانم کریم پور همین الان که دارم مطلب شما رو میخونم کره شکلی قبل از مسابقه والیبال حدود ۱۵ ثانیه کل صفحه رو با فونت درشت گرفت و مجری اون رو تبلیغ کرد 🙂

    1. جناب شکرایی و سایر دوستان در جریان باشید که حجم مطالب در نوبت کافه بازاریابی زیاد است
      خانم کریم پور نیز این مطلب را پیش از این و حدود یک یا دو ماه پیش ارسال کرده بودند.
      این اتفاق در زمانی بود که این برندها تبلیغ ان چنانی نداشتند
      با این حال منتظر نظر دوستان هستیم

        1. جناب سپهری
          در زمانی که این مطلب را برای انتشار اماده می کردیم لحظه ای به ناگاه مطلب در سایت به نمایش در امد که از شانس ما 🙂 اقای آزرم در همان لحظه مطلب را دیدند و نظر نوشتند با این حال تصمیم بر این شد که تاریخ نمایش مطلب برای امروز باشد که البته تاریخ نظر اقای آزرم را نمی شد اصلاح کرد. (البته از این دست کارها چندبار در کافه اتفاق افتاده که حتما ما باید دقتمان را بالا تر ببریم درود بر تیزبینی شما 🙂

        1. دوست عزیز کزه شکلی قدیم همچنان هست این جدیده یک نوع دیگه کره هست که نوشته شکلی سنتی..ولی اون کره قدیم کره ولاسیک شکلی هست و با هم تفاوت دارن

    2. سلام آقای شکرانی ..
      سپاس از ابراز نظرتون ..
      همون‌طور که جناب محمدیان فرمودن این مطلب در فروردین ماه برای کافه ارسال شده بود، اما الان در صحن علنی قرار گرفت.
      هم‌زمانی انتشار این مطلب با تبلیغات شکلی هم چالبه!!
      در مورد موفقیت برند موسوی چی فکر می‌کنین؟

  3. سلام خانم کریم پور گرامی
    حقیقتش رو بخواید شهر های دیگر را نمی دانم اما در این منطقه که بنده حضور دارم از این نوع محصولات به جز کره سایر محصولات چندان شناخته شده نیست
    بحث کره اون هم بیشترین اثر گذاریش به خاطر طرح بدون تغییر و ثابتش که یک جنبه نوستالژیک ناخود آگاه در ذهن ایجاد کرده می باشد. البته در زمینه تولید کره حیوانی هم رقیب های آن چنانی پیدا نشده اند که خطر بزرگی را برای این برند ایجاد کند و تقریباً کار کم دردسری را تجربه کرده است
    با سپاس

    1. سلام خدمت آقای تاج نسانی عزیز
      سپاس از مشارکت شما در این بحث .. کاملا درست می فرمائید، من هم وقتی کره شکلی رو می‌بینم کاملا حس یک برند قدیمی و نوستالژیک رو ازش دریافت می‌کنم.
      تا جایی که اطلاع دارم این برند به خاطر حضور رقبایی مثل میهن که تبلیغات خوبی برای محصول کره‌اش داشته، کمی احساس خطر کرده و دست به تبلیغ زده.
      نظرتون در مورد این اقدام شرکت چیه؟‌

      1. درود مجدد
        قطعاً همینطور هست که فرمودین
        مدت ها بود این برند در زمینه تولید کره حیوانی بی رقیب بود و یکی دوبار هم شرکت هایی در راستای تولید کره گیاهی اقدام نمودند به دلایل مختلف شکست خوردند. بنابراین کار زیاد سختی پیش روی این برند نبود. اما امروز که شرکت هایی نظیر میهن وارد عرصه رقابت نام تجاری و نوع کالا شده اند دیگر مجالی برای خالی کردن عرصه نیست و بدون تبلیغات و اجرای تکنیک های بازاریابی این برند محکوم به شکست خواهد بود.

  4. با سلام
    من خودم یکی از مصرف کنندگان هر دو کالا هستم در مورد کره باید بگویم که برند شکلی واقعا قدیمی ترین برند در زمینه تولید کره در ایران بوده و خوب همیشه هم کیفیتش را در یک سطح نگه داشته و چون کالای مصرفی و نیاز روزمره بوده توانسته که خودش خودش را بفروشد و یکه تاز بازار شده.در زمینه مربای موسوی اولین چیزی که در این صنعت توجه من را جلب کرد این بود که مربا در طعم های بسیار زیادی را ارائه می داد و در بازار مرباهایی مانند طعم آن وجود نداشت.و اینکه من از بسته بندی این مربا خیلی به شخصه خوشم میاد چون جاگیر نیست و در حجم کوچک مناسب سفر و حمل است و برای پیک نیک ها اکثرا افراد این مربا را ترجیح می دهند،من در زمینه بسته بندی نوآورانه برند موسوی را تحسین می کنم چون تا قبل از این برند مربا فقط در قوطی های شیشه ای که درشان به سختی باز میشد ارائه میشد اما این بسته بندی هم کاربردی تر و هم قابل حمل و آسان است.

    1. خانم بهرامی فر عزیز … سلام عرض می‌کنم.
      ممنونم از نظر ارزشمندتون. به نکات خیلی خوبی اشاره کردین..
      به نظر شما صرف تکیه به بسته‌بندی متفاوت،‌ برای داشتن فروش خوب کافیه و موسوی رو از رقبا در امان نگه می‌داره؟؟
      اگه رقبا هم دست به اقدام مشابهی بزنن، موسوی چه ابزاری برای متمایز کردن خودش داره؟

      1. خواهش میکنم خانم کریم پور عزیز
        مطمئنا همین بسته بندی آن را در مقابل رقیبان در امان نگه نمی داردم بلکه کیفیت و طعم آن هم کمک بسیاری را می کند.و اینکه مردم به نام برند در زمینه مربا فکرنمی کنم توجه خاصی بکنند یعنی با به وجود آمدن یه رقیب مشابه(کسی که مربا را با طعمی مشابه و در بسته بندی مشابه)عرضه کند،موسوی می تواند سهم بازار خودش را از دست بدهد.اما من تا کنون هنوز چنین حمله ای را از رقبا ندیدم.اگر احیانا همچین اقدامی صورت گرفت موسوی می تواند با تبلیغات بیشتر و عرضه محصولاتش به شهرستان های بیشتر حجم بازار از دست ررفته خود را به دست بیاورد چون کالا کالای استراتژیک و با ارزش نیست که فروشش خیلی سخت باشد.

        1. سلام مجدد خانم بهرامی مهر ..
          مرسی از پاسختون.. نکات خیلی دقیقی رو اشاره کردین.
          من فکر می‌کنم همون‌طور که فروش چنین محصولی خیلی سخت نیست، تقلید ازش هم چندان مشکل نباشه. تکنولوژی‌های امروزه هم به آسون‌تر شدن این کار کمک می‌کنه و این چیزیه که موسوی باید حواسش بهش باشه.
          البته در مورد مواد غذای کیفیت نقش کلیدی بازی می‌کنه .. همون قدر که این محصوات درگیری پائینی در خرید دارن، به همون اندازه هم اگه کیفیت پائین داشته باشن خیلی زود از سبد خرید کنار گذاشته می‌شن.
          خانم بهرامی‌مهر به نظر شما حتی اگه اقدامی هم از سمت رقبا صورت نگیره باز هم برندهایی مثل موسوی می‌تونن تا درازمدت استراتژی بدون تبلیغ خودشون رو ادامه بدن؟‌

  5. با سلام و روز بخیر
    من فکر می کنم میزان وفاداری در محصولات غذایی با توجه به حساسیتی که در مورد سلامت برای مردم وجود دارد بیشتر از سایر محصولات مصرفی باشد
    اما الان که شکلی را به عنوان یکی از اسپانسرهای پخش مسابقات جهانی والیبال شبکه ۳ دیدم ،این نظر را بتواند تقویت کند، که شکلی هم به این نتیجه رسیده است ، صرف فروش ،پاسخگوی رشد و یا حفظ جایگاه در بازار نیست.

    1. سلام و درود به شما
      خیلی ممنونم از مشارکت شما
      کاملا درست می‌فرمائید .. به نظر میاد خود مسئولین شرکت هم متوجه اهمیت تبلیغات در این مرحله شدن و دست به کار شدن..
      در مورد مربای موسوی چی فکر می‌کنین ؟؟
      واقعا چه عاملی موجب موفقیت برندهای این‌ چنینیه؟؟

  6. در مورد این دو برند باید عرض کنم قدمت + کیفیت باعث شده نیاز چندانی به تبلیغات نداشته باشند! اگر هم اخیراً شاهد تبلیغاتی از هر کدوم هستیم فقط یک جور نمایش قدرت است. وقتی محصولی داشته باشید که بهترین کیفیت را برای مدت طولانی حفظ کرده، صرف هزینه برای تبلیغات فقط برای یادآوری پیشکسوتی برند خواهد بود!!!

    1. سلام خدمت شما دوست عزیز
      ممنون که با بحث همراه هستین. قطعا چرخه عمر این محصولات نشون میده که باید چه استراتژی در تبلیغاتشون داشته باشن.
      به نظر شما اگه شکلی بخواد محصول جدیدش یعنی کرم عسل رو خوب بفروشه بازم می‌تونه به استراتژی بدون تبلیغ ادامه بده؟‌

    1. سلام به شما و ممنون از ابراز نظرتون.
      همون‌طور که می‌دونین برندهای خوراکی باکیفیت در بازار ما کم نیستن و اتفاقا تبلیغات هم داشتن .. مثل مربای یک و یک و بدر …
      به نظرم عاملی بیشتر از کیفیت در موفقیت برندی مثل موسوی یا شکلی دخیل هست.
      سپاس از شما.

  7. سلام، من شخصا از حضور برند موسوی اطلاع نداشتم و تاکنون در فروشگاهی این نوع محصولات را ندیده ام. حالا بگذریم.
    من معتقدم روش مشهور شدن یا به عبارتی برند شدن یک برند با برندی دیگر متفاوت است و نداشتن تبلیغات دلیلی بر برند نشدن نیست (راه های مختلفی وجود داره). جک ترویت در کتابش ( Differentiate or Die) توضیح داده که جهت ایجاد مزیت رقابتی استراتژی های مختلفی وجود دارد که اول بودن در صنعت یکی از آن ها است. این طور استنباط می کنم که چون قدمت برند های مذکور بالاست و در صنعت خودشون جز اولین ها بودند توانستند جای خود را در ذهن و سبد محصول افراد باز کنند (البته محصولات موسوی در ذهن من جایی ندارد). براساس کفته ی شما، کانال توزیع مناسب و با قدرت می تواند دلایل موفقیت بدون تبلیغات باشد.

    1. سلام به جناب قاسمی عزیز ..
      ممنونم از ابراز نظر شما
      مسلما کره شکلی در بازار خودش رهبر هست و شبکه توزیع خیلی خوبی هم داره که سهم قفسه اونو واقعا بالا برده..
      اما آقای قاسمی صرف نظر از کانال توزیع و رهبر بودن از دیدگاه رفتار مصرف‌کننده به موضوع نگاه کنیم..
      به نظرتون چه فاکتورهایی موقع خرید محصولاتی مثل کره در انتخاب مصرف‌کننده‌ها موثر هستن؟
      ممنون میشم در این مورد بیشتر توضیح بدین.

  8. با سلام
    بنظر من طعم و کیفیت در محصولات غذایی حرف اول را میزند. خیلی شده ما برندهای مختلف کره را انتخاب کرده باشیم ولی وقتی یکبار کره ی پاک یا شکلی را استفاده کنیم مطمعنا مشتری دائمی محصولات این شرکتها میشویم و دیگر حتی حاضر نیستیم از برندهای خیلی معروف تر استفاده کنیم.چرا؟
    چون طعم و کیفیت آن محصول برای ما مهم تر از برند است. ما نمیخواهیم از برند کاله یا برند میهن فقط به خاطر اسمشان از همه ی محصولاتشان استفاده کنیم. شاید یک برند درارائه یک محصول بسیار قوی باشد ولی در محصولات دیگر اینطور نباشد. مثلا ماست سون کاله یا بستنی سالار میهن ، شیر بطری پاژن بسیار محصولات موفقی هستند ولی شاید دیگر محصولات این شرکتها بسیار موفق نباشد.
    جدیدا شرکت عالی فرد ( تولید کننده ی آب میوه سن ایچ) پروژه برند شریستا را راه اندازی کرده است . برند سن ایچ در محصولات آب میوه های طبیعی بدون شکر افزوده بسیار جا افتاده ومسلماً فروش محصولات آب میوه ی معمولی سن ایچ برعکس بسیار افت کرده است. شرکت عالی فرد چرا باید سرمایه گذاری میلیاردی برای برند جدید شریستا بگذارد؟

    1. سلام به جناب راحمی عزیز
      از مشارکت شما در این بحث سپاسگزارم.
      در مورد اینکه شکلی واقعا برند جاافتاده و مطرحی در صنعت غذا هست باهاتون موافقم و خود من هم اغلب از این برند استفاده می‌کنم.. البته اینم بگم که کره کاله هم بسته‌بندی خیلی جالب توجهی داره .. در مورد کره میهن من هم مثل شما نظر خاصی ندارم.
      در مورد شریستا، نکات جالبی رو فرمودین .. مسلما سن‌ایچ آگاهی از برند خیلی بالای رو بین مخاطبانش داره و حذف تصویر اون به این سادگیا امکان‌پذیر نیست ..
      شاید کمک به تولد یه برند موفق دیگه (که قطعا منفعت مالی برای شرکت در پی داره) دلیل عالی فرد برای ورود به پروژه شریستا بوده . باید بگم شریستا نام متفاوت و جذابی هم داره، اما بعید می‌دونم بتونه به سادگی جای سن‌ایچو بگیره.
      سپاس از شما

  9. سلام وخدا قوت خانم کریم پور
    با اجازتون به عنوان مشتری دوست دارم نظر بدهم … برند شکلی بیشتر به خاطر قدمت و اشناییتش بین مشتریان با تجربه و دنیا دیده نیازی به تبلیغ نداره چون پدر بزرگ من اولین خریدش از سوپر مارکت این برنده اما خود من به شخصه بوی کره شکلی و طعمش که به نظرم بویه دارو و مزه انرا میدهد را اصلا دوست ندارم نمیدونم چند نفر از دوستان کافه ای در مورد بامزه با موافقند ؟؟؟حتی با وجود اینکه تبلیغ اخیرش که یک کوهنورد بر بالای کوهها بود خیلی خوب یادمه اما تجربه بد من از مزه اش هیچ وقت خرید دوباره من رو تضمین نمیکنه حتی با وجود تبلیغات و بسته بندی مناسب …به نظرم برندهای مهین و کاله در مورد طعم کره به ذائقه نسل جوان بیشتر توجه میکنند ….موفق باشید

    1. سلام خدمت شما جناب تیموری
      ممنونم از نظر متفاوتی که ابراز کردین .. مسلما شکلی چه با تبلیغ و چه بدون اون نتونسته در جلب نظر شما موفق باشه. البته خیلی از هموطنان ما این برند رو می‌خرن و ازش راضی هم هستن ..
      خیلی جالبه که تبلیغات این برند توی ذهن شما مونده .. چون این تبلیغات تقریبا کوتاه‌مدت بودن.
      در مورد جوان پسند بودن طعم کره‌های میهن و کاله با شما موافقم. بسته‌بندی کره کاله همیشه نظر خود منو موقع خرید جلب می‌کنه..
      دوست دارم نظرتون رو در مورد مربای موسوی هم بدونم .. ممنون میشم باز هم با این بحث همراه باشید.

      1. سلام مجددو تشکر خانم کریم پور والا من مربای سنتی دستپخت مادر خونه رو واقعا ترجیح میدهم مگر اینکه واقعا نشه انرا در خانه تهیه کرد اتفاقا جالبه که تمرکز این صنعت مربای موسوی بیشتر رویه مرباهایی بوده که واقعا نو و جدید هستند مثله مربای بلوبری که واقعا خوشمزه است و به عنوان یک مشتری با نظر خانم بهرامی مهر در خصوص راحتی جابه جایی و نوع بسته بندی سبکش موافقم اما به نظرم شبیه بسته بندی پنیرهای مرسوم تو بازاره تکراری کاشکی کمی متفاوت تر عمل میکرد تو نگاه اول برای مشتری دست اول قابله شناسایی نیست به خصوص تو سوپر مارکتهای کوچیک ایرانی که همه چیز رو همه مگر هایپر مارکتهاو فروشگا ههای زنجیره ای ….تشکر…

        1. سلام مجدد به آقای تیموری
          ممنونم از پاسختون. واقعا نکته خیلی خوبی رو اشاره کردین. این بسته‌بندی‌های تکراری پنیر واقعا چشم من یکیو خسته کرده!!
          به نظرم در مورد محصول پرمصرفی مثل پنیر کمی خلاقیت می‌تونه واقعا تفاوت ایجاد کنه. البته در مورد موسوی چون تنها برند مربایی هست که در حال حاضر مربا رو به این شکل عرضه می‌کنه، کمی شرایط فرق می‌کنه.
          ا

  10. با سلام
    ممنونم از مطلب خوبتون
    من هم مدتهاست این مسئله فکرم را درگیر کرده که چرا محصولاتی مانند کره شکلی، شامپو خمره ای داروگر و …
    بدون نیاز به تبلبغ در این سطح از فروش قرار دارند و یکه تاز بازار هستند

    به نظر من این محصولات خود تبدیل به یک برند شده اند و هرگونه تغییر در شکل، کیفیت، طراحی محصول منجر به ریزش مشتریان گشته و سرانجام مطلوبی ندارد. جامعه ایرانی در هنگام خرید کمتر به دنبال تغییر هستند و محصولی را در سبد خرید قرار میدهند که بارها آن را خریده اند و آن محصول برای آنها تبدیل به یک خاطره یا به نوعی عادت گشته است. پس در این نوع محصولات ذهن متر خریداری را به این سمت میبرد که شاید این محصول همان محصول قبلی است اما با طراحی و بسته بندی جدید

    تا آنجا که ذهنم یاری میکند این اتفاق برای سس مایونز مهرام افتاد که آن اوایل که سس، مترادف مهرام بود، مهرام بسته بندی سس را تغییر داد و آن را سبز کرد و خیلی از افراد سس با بسته بندی سبز مهرام را نمی پذیرفتند

    به نظر من اجرای برنامه های ترفیعی اینگونه محصولات که خود، خود را میفروشند اثربخشی زیادی نداشته و اگر این هزینه را صرف محصولی دیگر یا برندی دیگر بکنند بسیار بهتر و موثر تر است.

    1. سلام آقای فخر … بسیار ممنونم از تحلی کاملی که داشتین.
      درست می‌فرمائین، ما ایرانی ها در خرید چندان ریسک‌پذیر نیستیم،‌ مخصوصا که هرم جمعیتی ما هم در حال حاضر چندان جوان نیست و همین مسئله قدرت پذیرش تغییر رو از ما میگیره.
      اتفاقی که در مورد تغییر بسته‌بندی فرمودین در مورذد شامپو صحت هم افتاده بود. ولی در تبلیغات تلوزیونی این برند شاهد بودیم که با تاکید بر این نکته که این “همون شامپو صحته، فقط بسته‌بندیش عوض شده”‌تلاش شد که این اصیل بودن محصول در ذهن مخاطب جا بیفته.
      فکر می‌کنم شکلی باید برای سایر محصولاتش مثل عسل و کرم عسل دست به تبلیغات بزنه، چون این محصولات هم جدید هستن و هم کسی اونها رو با نام شکلی نمی‌شناسه.
      ممنونم از مشارکت شما.

  11. با سلام خدمت اساتید محترم
    به نظر من چون هنوز در برخی از انواع محصولات مثل همین کره و مربا مخصوصا تو بیشتر مناطق ایران بحث فرهنگ برندینگ نزد مخاطب نهایی جا نیفتاده , در واقع سهم بازار را رابطه شما با فروشنده نهایی و شرکت های پخش و تامین نظر انها تایین می کند, البته این تا زمانی میتواند باشد که شرکت های رقیب مخصوصا انهایی که یا سرمایه گذاری سنگین وارد میشوند با تبلیغات وصیع و اثر گذار موجب فرهنگ سازی نزد مخاطب نهایی نشوند , که اگر اینگونه شرکت ها به خوبی شرایط را مد نظر نداشته باشند و لحظه ای درنگ کنند کما اینکه سهم بازار را از دست میدهند و بازگشت مجدد مشکل خواهد بود چرا که دیگر برند با فرهنگ سازی و نفوذ بر ذهن مخاطب جایگاه انها را میگیرد, این اتفاق برای بسیاری از محصولاتی که به فروش بالا و سهم بازار بالای خود می بالیدن و متوجه نفوذ دیگر رقبا نبودن افتاد و یا انها مجبور به حضور در زمینه تبلیغات شدند و یا اینکه سهم بازار خود را از دست دادند, به نظرم مثال در این زمینه میتواند بازار ماکارونی در ایران طی یک دهه اخیر باشد.

    1. سلام خدمت آقای بیات گرامی
      خیلی ممنونم از نظر متفاوتی که بیان کردین.
      درست می‌فرمائین، شاید تولیدکننده های ما به فروش محصولات تند گردشی مثل کره و مربا بیش از حد اعتماد دارن و این باعث شده رقبا رو نادیده بگیرن و کاری هم به کار تبلیغات نداشته باشن.
      این واقعا یکی از آسیب‌های شرکت‌های ما هست و شاید یه جورایی دست کم گرفتن مشتری هم باشه.
      البته شکلی و موسوی در سال‌های اخیر چیزی از کیفیتشون کم نشده و خدا رو شکر همیشه پیشتاز بودن، اما باید توجه داشت که یک حرکت خلاقانه از سمت رقبا می‌تونه جایگاه این برندها رو هم تحت‌تاثیر قرار بده. مخصوصا توی دنیای تجارت امروزی که همه چیز دستخوش تغییره.

  12. با تشکر از یاسمن عزیزم که من واقعا قلمش رو تحسین می کنم
    اولین چیزی که در طول خوندن مطلب به ذهنم می رسید جملات کتاب چکش بصری بود، در مورد اینکه اولین ها در هر صنعتی که باشند، کارشون راحت تر از رقبایی است که بعدا وارد می شوند چرا که با گذشت زمان محصول اون ها در ذهن مصرف کننده به یک چکش بصری تبدیل شده و البته با تاکید بر این چکش می تونند به موفقیت های خوبی هم دست پیدا کنند. شکلی هم به یک چکش قوی برای محصول کره در ذهن ایرانی ها تبدیل شده بطوریکه توصیف ما از کره، در واقع همون بسته بندی شکلی خواهد بود و این چکش قوی در کنار نبود رقیبی سر سخت و سیستم توزیع متناسب با کالاهای تند مصرف، تا به امروز برای موفقیت این محصول تضمین مناسبی رو فراهم آورده.
    و اما داستان برند موسوی که به نظرم برمیگرده به خلاقیت در بسته بندی و خلاف انتظار عمل کردن (تا قبل از موسوی اغلب بسته بندی های شیشه ای رایج بود که به شخصه من هیچ موقع نمی تونستم بازشون کنم 🙂 . گاهی برندها از معجزه بسته بندی غافل می شوند و تلاش می کنند تا مشابه سایر رقبا عمل کنند و به موفقیت برسند اما می بینیم که موسوی چطور با یک خلاقیت راه خودش رو هموار کرده.

    1. سلام الهام عزیز ..
      از لطفی که به من داری ممنونم. من به شخصه همیشه از دانش و بیان خوبت استفاده کردم.
      تشبیه چکش بصری برام خیلی جالب بود که واقعا هم در مورد شکلی صدق می‌کنه. فکر می‌کنم حق مطلب رو ادا کردی.
      به نظر میاد هر دوی این برندها یه جورایی رهبر بازار هستن و این موضوع باعث شده نیاز چندانی به تبلیغ نداشته باشن. البته به غیر از مدت اخیر که شکلی دست به تبلیغ زده تا یه جورایی وجودش رو به مخاطب یادآوری کنه.
      ممنونم که با این مطلب همراه بودی.

  13. سلام خانم کریمپور
    مطلب بسیار جالب توجهی بود. موضوعی که باید بیش از اینها بهش پرداخته بشه. به شخصه فکر میکنم عامل موفقیت این دو برند سیستم توزیع قوی اونهاست. هوشمندی در توزیع و تمرکز بر روی اون تونسته این برندها رو به اینجا برسونه. وقتی کره در بازار کم میشه ولی همچنان شکلی تلاش میکنه کره رو به بازار تزریق کنه بایدم مشتری به این محصول اعتماد کنه. از طرف دیگه شکلی بسیار قدیمیه و فکر میکنم مخاطبین مزه کره رو معادل مزه ی کره شکلی بدونن و کره های دیگه رو زیاد نپسندن.
    برند موسوی هم با توزیع قوی در شهرستانها تونست حجم بالایی از بازار رو بگیره خصوصا اینکه محصولاتش کیفیت بالایی هم دارند. اما بازهم سیستم توزیع قوی توانسته به این شرکت کمک کنه تا مشتریان زیادی داشته باشه.
    در هر حال عواملی مثل کیفیت و توزیع و خیلی موارد دیگر مکمل هم هستند. وقتی سیستم توزیع خوب باشه و مشتری برای بار اول بخره و کیفیت پایین باشه، خیلی سریع اون برند حذف خواهد شد

    1. سلام خدمت آقای داورنیا
      ممنونم از ابراز نظرتون ..
      در مورد تاثیر سیستم توزیع روی موفقیت این برندها با شما هم نظر هستم. در مورد موسوی البته فکر می‌کنم موضوع بسته‌بندی هم اهمیت زیادی داره.
      به این فکر می‌کنم که اگه رقبا هم بتونن از موسوی در بسته‌بندی و تنوع طعم تقلید کنن، باز هم این برند از تبلیغات بی‌نیاز خواهد یود یا خیر؟‌

  14. با سلام خدمت خانوم کریم پور و همه دوستان کافه بازاریابی
    به عنوان یکی از اعضای تیم بازاریابی شرکت شکلی، از دوست خوبم، خانوم کریم پور برای مطرح کردن این بحث و توجه به این برندهای قدیمی صنعت موادغذایی سپاسگزارم. و همین طور همه دوستانی که لطف کردند و با نظرات ارزشمندشون بحث رو همراهی کردند.
    شرکت مواد غذایی شکلی به عنوان اولین شرکت بسته بندی کننده کره پاستوریزه فعالیت خودش رو شروع کرد. و در طی این سال ها توانست با توجه به عواملی مانند؛ ایجاد سیستم توزیع مناسب، عرضه محصولی با کیفیت و تعهد به تداوم حضور در بازار، جایگاه خودش را به برند اول این محصول تثبیت کند. به مرور محصولات دیگری نیز به سبد محصولات این شرکت اضافه شده، که همواره کیفیت و رعایت فاکتورهای سلامتی آن محصولات، به عنوان مهم ترین ویژگی های آن ها مدنظر شرکت بوده است. در سالهای اخیر با افزایش برند محور شدن مصرف کنندگان و افزایش رقابت در صنعت مواد غذایی، شرکت تصمیم گرفت در راستای وفاداری هرچه بیشتر مصرف کنندگان خود، ایجاد شناخت بیشتر در جامعه و خصوصا نسل جوان، اصلاح برخی از مفاهیم مرتبط با positioning برند شکلی به عنوان برند مواد غذایی و ترویج شعار شرکت بر مبنای اهمیت سالم بودن محصولات تولیدی و ترویج سلامتی و نشاط در جامعه، اقدام به برنامه ریزی و اجرای برخی از فعالیتهای تبلیغاتی نماید. که اولین مرحله از آن در پاییز و زمستان سال گذشته اجرا شد. در حال حاضر نیز در ادامه همان فعالیت ها و با توجه به اهداف مطرح شده شاهد حضور شرکت شکلی در برنامه مربوط به بخش مسابقات تیم ملی والیبال و حمایت از تماشاگران آن هستید. به امید صعود تیم ملی والیبال کشورمون؛

    موفق باشید

    1. سرکار خانم حسین آبادی
      امکانش هست در مورد سهم بازار برندهای مختلف کره اطلاعاتی رو در اختیارمون قرار بدید؟ خیلی علاقمندم در این مورد اطلاعاتی داشته باشم مخصوصا از روندی که توی سالهای اخیر طی شده.

      1. جناب آقای شهسواری
        از نظرات ارزشمندتون سپاسگزارم. بطور کلی در مورد بازار کره باید خدمتتون عرض کنم که با توجه به منطقه و نحوه عرضه آن اختلاف قابل توجهی در سهم بازار برندهای مختلف قابل مشاهده است. که رقابت اصلی بین برندهای شناخته شده این بازار یعنی شکلی، پاک، کاله و میهن با درصدهای مختلف است.

    2. سلام خدمت سرکار خانم حسین آبادی عزیز
      خیلی سپاسگزارم که با بیان نظر ارزشمندتون این بحث رو همراهی کردین و البته از تاخیر در پاسخگویی عذرخواهی می‌کنم.
      فعالیت‌های اخیر شرکت شکلی بسیار قابل توجه بوده … استفاده از المان‌های مرتبط با سلامتی هم کاملا در تبلیغاتی که سال گذشته از شکلی دیدیم مشهود بود.. منظورم اون طرح کوهنورد هستش… که این نشون میده این شرکت با توجه به پیام اصلی برندش جهت‌گیری صحیحی رو در تبلیغات داشته.
      هدف قراردادن بازی‌های والیبال هم واقعا کار هوشمندانه‌ای بوده.
      البته از این حقیقت نگذریم که چنین برند باسابقه‌ای برای تثبیت جایگاه خودش مقابل رقبا واقعا هم به این دست پیام‌های یادآوری کننده نیاز داشت.
      خانم حسین آبادی، اخیرا با کمپین آنلاین شکلی هم روبرو شدم که به شکل پیامک در وایبر بود، ممنون میشم در مورد این کمپین برامون بیشتر توضیح بدید.

      1. سرکار خانم کریم پور سلام
        ممنون از لطف شما. یکی از بخشهای کمپینی که در حال حاضر شاهد آن هستید و قبلا در موردش صحبت شد، استفاده از شبکه های اجتماعی و رسانه های آنلاین با هدف ایجاد تعامل و ارتباط متقابل بین شرکت و مصرف کنندگان است. که در حال حاضر توانسته با ایجاد صفحه اینستاگرام شرکت شکلی و آگاهی رسانی بابت آن، با گذشت ۱۳ روز از ایجاد این صفحه، تعداد قابل توجهی follower در این شبکه اجتماعی داشته باشد.

        آدرس صفحه اینستاگرام شرکت شکلی:
        instagram.com/shakellico

        1. سلام مجدد خانم حسین آبادی
          بله اتفاقا من هم اخیرا صفحه اینستاگرام شکلی رو دیدم و تعداد فالوئرها و نوع پست‌ها برام خیلی جالب بود.
          به نظرم والیبال بهانه خوبی برای promote شدن برند شکلی بوده .. بهتون تبریک می‌گم.
          قصد دارم در یه مطلب دیگه بیشتر به برند شکلی و فعالیت‌های تبلیغاتی که داشته بپردازم. قطعا به مشورت شما که از دست‌اندرکاران این شرکت هستید نیاز خواهم داشت.
          ممنون.

          1. خانم کریم پور ایده معرفی پیج های اینستاگرام برندها را در ذهن داشتم ه دنبال کتم پیشنهاد می کنم برای اولین پروژه (البته فارغ از گرجی که در یک یادداشت به ان پرداختم) از شکلی می توانید شروع کنید ایده خوبی است.

  15. سلام
    خانم کریم پور گرامی، بدلیل موضوع نوشته شما که تا حد زیادی مرتبط با فیلد کاری بنده هست، از حالا بدلیل طولانی شدن کامنتم عذرخواهی میکنم!
    سه مورد از مهم ترین فاکتورهایی که توی FMCG تعیین کننده هست، توسعه توزیع سطحی (NHD)، توسعه عمقی (WHD) و عدم موجودی (OOS) هستند. فکر میکنم همه مون اذعان داشته باشیم که این دو برندی که شما ازشون نام بردید به لحاظ توزیع سطحی بسیار قوی عمل کرده اند (فکر میکنم شرکت پخش شکلی، صفاپخش باشه) و درصد کمی از فروشگاهها هستند که این محصولات رو عرضه نکنند یا با عدم موجودی مواجه بشن. کمتر پیش اومده که کسی خریدار این برندها باشه و توی پیدا کردنشون به مشکل بربخوره. اما این موضوع تا زمانی برای یک برند نقطه قوت محسوب میشه که از طرف رقبای جدی مورد تهدید قرار نگیره! این روزها شاهد تبلیغات گسترده شکلی هستیم که دلیل روشنی داره و اون احساس خطر کردن این شرکت از سوی پاک و میهن هست. وقتی توازن خرید فروشگاه (مثلا ۸۰% شکلی و ۲۰% سایر برندها) به دلایل محتلف (مثل تخفیف و اشانتیون بیشتر سایر برندها) بهم میخوره، برندی که در حال از دست دادن سهم بازار هست مجبور میشه اقداماتی رو انجام بده (که البته این اقدامات خیلی گسترده اند و از حوصله این کامنت خارج هستند). من فکر میکنم در این زمینه، شکلی ترجیح داده که آگاهی و ذهنیت برند خودش رو بهبود ببخشه تا مصرف کننده رو مستقیما به سمت برند شکلی ببره. شاید اگه قبلا مصرف کننده، برای خرید از فروشگاه، خواستاره “کره” بود، حالا خواستار “کره شکلی” باشه! این مورد بسیار مهمی هه که فروشگاه رو مجبور میکنه سهم برند شکلی رو توی فروشگاهش حفظ کنه و به مشوق های برندهای دیگه توجه نکنه!

    1. جناب آقای شهسواری عزیز،
      از کامنت آموزنده‌تون واقعا ممنونم.
      استفاده از نظر افراد باتجربه‌ای مثل شما غنیمته.
      کاملا درست می‌فرمائید. نقطه قوت این برندها سیستم توزیع خیلی خوبشون هست.
      شکلی با شروع تبلیغاتش تلاش کرده آگاهی از برندش رو تقویت کنه که اقدام خیلی خوبیه.
      البته این چیزیه که در مورد موسوی من کانلا بهش شک دارم .. و فکر می‌کنم افراد این مربا رو نه به خاطر برندش که به خاطر بسته‌بندی و طعمای متفاوتش می خرن.
      این می‌تونه برای آینده این برند تاحدودی خطرناک باشه.

      1. فکر میکنم توی کافه بنده جزو کم تجربه ترین ها باشم، ممنون از لطف شما.
        در مورد موسوی کاملا با شما خم عقیده ام، ضمن اینکه آخرین باری که مربی موسوی خریدم احساس کردم به شکل عجیبی افت کیفیت داشت! شاید من اشتباه کرده باشم البته. به هر حال هر برند باید بدبدونه که دیر یا زود رقیب ها حتما به سراغشون میان.
        شاید وضعیت شکلی به نوعی هشدار دهنده به موسوی هم باشه.

  16. سلام.
    در مورد شکلی، فکر می کنم عدم تناسب تولید کره با میزان مصرف آن، عرضه کنندگان این محصول را از تبلیغات بی نیاز کرده است.
    در مورد موسوی، مطلع هستم که سال هاست، در بسیاری از امور تبلیغات و استراتژی بازاریابی این شرکت، یک شرکت تبلیغاتی خوب دخیل است و فکر می کنم رفتار این برند از روی آگاهی است. البته این برند در مقاطعی تبلیغ هم کرده است.

  17. با سلام به همه عزیزان
    درمورد موسوی باید عرض کنم این برند کاملا تخصصی تنها برروی تولید مربا تمرکز نموده است درحالیکه سایر برندهای موجود در بازار نظیر بدر ، مهرام ، اروم آدا و غیره علاوه بر مربا سبد بزرگ دیگری را نیز در گروههای دیگر بهمراه دارند و این امر را شاید بتوان یکی از علل موفقیت موسوی دانست درحالیکه این امر علاوه بر آنکه یک فرصت برای این برند محسوب میگردد به نوبه خود می تواند یک تهدید بزرگ نیز باشد
    همچنین در خصوص بسته بندی منحصر بفرد موسوی بعنوان یک مزیت ، بنظر بنده با توجه به افزایش آگاهی و عزم عمومی بمنظور حفاظت هرچه بیشتر از محیط زیست همواره موضوع عدم بازگشت پذیری ظروف پلاستیکی به طبیعت یکی از مشکلات و ایرادات این نوع از بسته بندی ها بوده است که می تواند در آینده نزدیک بعنوان یک تهدید دیگر برای موسوی باشد
    در خصوص بازار کره شاید ید نباشد که بدانید ۱۰۰% کره مصرفی در کشور وارداتی است و از مبادی مختلفی وارد بازار می شود بهمین دلیل در طول چند سال گذشته بدلیل مسائل تحریم و یا سیاستهای وزارت بازرگانی در مقاطع کوتاهی واردات با مشکل مواجه گردید که این امر موضوع عرضه و تقاضا را در بازار داخل از توازن خارج نمود ولیکن در سایر مقاطع بدلیل تعداد واردکنندگان مختلف و همچنین برندهای متعدد موجود در بازار همواره میزان عرضه بیش از تقاضا در بازار بوده است که شاهد این امر عدم افزایش قیمت مصرف کننده در طول یک سال و نیم گذشته می باشد . این عدم افزایش درحالی رخ داده است که حداقل ۳ الی ۵ درصد هزینه های شرکتهای بسته بندی بدلیل افزایش مالیات بر ارزش افزوده و هزینه های حقوق و دستمزد و غیره افزایش یافته است ولیکن بدلیل عدم کشش بازار که از میزان عرضه بالا نشات میگیرد اجازه افزایش قیمت را به شرکتهای مختلف نداده اشت .
    موضوع مهم در خصوص بازار کره در شرایط کنونی ، ورود انواع کره های تقلبی به بازار بمنظور کاهش قیمت تمام شده و به تبع آن کاهش قیمت فروش و افزایش مارژین مغازه داران می باشد که بعنوان ابزاری جهت حفظ ثبات برخی از برندها در بازار استفاده میگردد در حالیکه برندهای معتبر موجود در این بازار بدلیل اعتباری که برای شعور و آگاهی مصرف کنندگان قائل هستند با فاصله گرفتن از این موضوع و الزام خود به رعایت اصول بهداشتی و کیفیتی با تداوم کیفیت محصولات تولیدی خود همچنان درحال فعالیت می باشند
    از اینکه مطالب مقداری طولانی شد از همه دوستان پوزش می خواهم

  18. سلام دوستان
    در مورد شکلی:
    شکلی تبلیغات دارد اما از نوع BTL ، ما برایشان تبلیغات بسیاری در مترو تهران( دستگیره های تبلیغاتی) و در هایپرمارکت ها داشته ایم اما راز اصلی شکلی در این است که بزرگترین تامین کننده کره ایران می باشد، در نگاه اول اغلب مردم و حتی بازاریابان شرکت پاک را به عنوان بزرگترین تولید کننده کره می شناسند اما پاک، دامداران و غیره بیشتر کره ی تولیدی شان را از طریق شکلی تامین می کنند.

    در مورد موسوی:
    به نظرم شبکه توزیع مویرگی سراسری بسیار خوب، بسته بندی زیبا و منحصر به فرد ، کیفیت عالی و نیز قیمت مناسب و به تبع آن WOM ایجاد شده ، موجب بقای آن است.

    1. سلام خدمت آقای امینی
      از تاخیر در پاسخگویی عذرخواهی می‌کنم.
      در مورد مربای موسوی کاملا درست می‌فرمائید … جالبه که با وجود برندهای متنوع مربا در بازار هنوز رقیبی برای این برند پیدا نشده!!
      جالبه که من تا الان تبلیغات شکلی رو در مترو ندیده‌ بودم .. ممنون میشم بفرمائید این تبلیغات برای کدوم آژانس هست؟

  19. با سلام خدمت تمامی دوستان
    خیلی خوشحالم از اینکه چندروزی است بصورت اتفاقی با کافه بازاریابی آشنا شدم و بسیار سپاسگزارم از اینکه با مطالعه نظرات و مقالات مندرج در این سایت روز به روز بر اطلاعات اندکم در زمینه بازاریابی و فروش افزوده می شود .

    بحث بسیار جالبی است . چرا کره شکلی و مربای موسوی با وجود تبلیغات کم، موفق هستند؟ قبل از هرصحبتی چون خودم هرگز هیچ نوع مربایی مصرف نمیکنم پس با نهایت احترام به مدیران و صاحبان برند ارزشمند موسوی ، صحبت را فقط در مورد کره شکلی اما از نگاهی دیگر ادامه می دهم:

    بنده بر حسب اعتقادم (که همیشه خود را یک یادگیرنده می دانم و دیگر هیچ) سعی در ارتباط با عزیزانی دارم که بتوانم لحظه به لحظه از آنها یاد بگیرم بنابراین با مدیران برندهای زیادی در کشور ارتباط داشتم وبر اساس آن هم عادت کرده ام به شنیدن آه و ناله ها و تراژدی های غم انگیز بازار خراب و مخصوصاً گله و شکایت از انواع و اقسام اقدامات رقبا….از زبان مدیران محترم !

    حدود ۲ ماه قبل هم جلسه ای با یکی از مدیران مناطق شرکت صفاپخش (توزیع کننده کره شکلی) داشتم که به مورد خاصی برخورد کردم. نوع گفتمان و نحوه شوخی و خنده این مدیرعزیز خیلی برایم عجیب بود. چقدر ریلکس و با آرامش!! چیزی که برای اولین بار در این صنف می دیدم.

    بی اختیار افکارم رفت به سوی تفاوت شهروندان در کشورهای پیشرفته و دارای امنیت اجتماعی در مقایسه با کشورهایی که در حال جنگ و انواع ناآرامی ها هستند.
    ببینید برای یک شهروند کشور مثلاً سوئیس یا هلند : زمانی که صبح از خواب بیدار میشود شاید غالب تفکرش بر نوع تفریح آخر هفته اش باشد که در کدام دریاچه به ماهیگیری بود!
    ولی یک شهروند سوریه یا یمن : صبح که از خواب بلند میشود(البته اگر شب را خوابیده باشد!) قطعاً نگرانی اصلی اش این است که تاشب خود یا خانواده اش زنده می مانند یا نه …

    تفاوت بین برندی مثل کره شکلی با بسیاری از برندهای دیگر از زمین تا آسمان است. مگر شکلی چند رقیب در بازار دارد؟ شاید به تعداد انگشتان یک دست هم نرسد. ولی اگر بخواهیم برای خرید یک جاروبرقی به بازار برویم حداقل با ۴۰ برند مختلف طرف هستیم. کسانی که در ارتباط با شاخه کاری لوازم خانگی کار کرده اند متوجه صحبتهای بنده هستند. بیشترین استرس و فشار کاری در این شرکتها بر روی رقبا زوم شده که بسیار فرسایشی است و بالاترین هزینه ها را در این شرکتها بخش تبلیغات در اختیار دارد ( و اگر ندارد باید داشته باشد) هرچند بهیچوجه نمی توان به بازده آن هم امیدوار بود.همینطور در بحث شوینده بهداشتی و …
    یعنی می توان برند شکلی را مشابه شهروند کشور سوئیس درنظر گرفت و برندهای مختلف در شاخه بسیار فرسایشی لوازم خانگی و شوینده بهداشتی و … را مشابه شهروند کشور سوریه.

    شاید خنده دار به نظر برسد. ولی خودم با مقایسه بین دوستان در شرکتهای مختلف به وضوح شاهد این بودم عزیزی که در برند … جزو مدیران بود موهایش بسرعت سفیدتر و چهره اش شکسته تر شد. ولی دوست دیگری که در برند … (مشابه شکلی) مدیر بود هزارماشاالله هر روز بهتر از دیروز (صا ایران !!)
    با سپاس

    1. سلام خدمت جناب جاوید عزیز
      ممنونم از مشارکت پربارتون در بحث و خوشحالم که این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته ..
      مقایسه خیلی جالبی انجام دادین … واقعا هم شکلی با سهم قفسه فوق‌العاده‌ای که توی سوپرمارکت های بزرگ و کوچیک داره جایی برای رقابت باقی نذاشته و شخصا تا به حال نشده که برای تهیه این برند به مشکل بخورم. که البته این موضوع یکی از مهم ‌ترین دلایل بقای این برند با وجود تبلیغات اندک هستش.
      آقای جاوید مشخصه که شما هم باتجربه هستید و هم قلم قوی دارید .. خیلی خوشحال می‌شم که نظرتون رو درمورد اقدام اخیر شکلی به تبلیغ به شکل اسپانسرینگ و تبلیغات محیطی بدونم.

      1. با سلام خدمت سرکار خانم کریم پور
        از اظهار لطف شما بسیار سپاسگزارم.
        البته بنده نه تجربه چندان بالایی دارم و دارای قلم . بلکه نهایتاً خود را یک علاقمند و دانش آموز در شاخه مارکتینگ میدانم و دیگر هیچ.
        و چون در شاخه تبلیغات دارای هیچ تخصصی نمی باشم هرگز به خود اجازه حتی اظهارنظر درباره این شاخه بسیارپیچیده را نمی دهم. اگر به نوشته های بنده در قسمت تبلیغات تاژ نگاهی بیندازید می بینید که بهیچوجه بطور مستقیم از کیفیت تبلیغ تاژ در سریال پایتخت صحبتی نکرده و بیشتر به انتقاد از سیستم بازاریابی تاژ پرداخته ام.
        با سپاس

  20. البته مربای موسوی در سال ۸۸ اقدام به تولید آگهی تلویزیونی موزیکال کرد که به دلایلی که در اوایل همین جمله وجود داره بعد از یک نصفه روز جلوی پخشش گرفته شد و از اون موقع عطای تبلیغات رو به لقایش بخشیدند…

  21. سلام به دوستان خوب ما در کافه
    با سپاس از مطلب جالبی که برای بحث و بررسی گذاشتین از روز اول تا به الان، تمامی کامنت ها و جواب ها رو خوندم و دیدم از حضور مستمر در بازار و دیدگاه های مختلف موضوعات جالب و زیبایی ارائه شد. من هم یکی از همکاران خیلی کوچک تیم بازاریابی شکلی مطلبی رو می نویسم امیدوارم که به اندازه موضوعات مطرح شده دوستان جالب ، جذاب و در نهایت مفید باشه.
    این که یک شرکت چگونه سال های سال فعالیت می کنه و همچنان در بازار (ایران) حضور فعالی رو داره جای بحث و بررسی داره، تو این مدت داشتم بررسی می کردم که آیا می توان مورد یابی کرد، می توان لینک مفیدی که اطلاعات کامل تری رو به من بده پیدا کرد ولی من چیزی پیدا نکردم.
    مطمئنا حضور بدون رقیب یکی از دلایل مهم فعالیت شرکت ها در بازار بوده و هست و این که در تمام مدت زمان فعالیت خود هیچ گونه احساس خطری از کسی را متوجه خود نمی دانند می تونه مهمترین دلیل موفقیت باشه.
    این امر به نوعی در بازار خودرو نیز حاکم است جدا از هر گونه بحث فنی و تخصصی در مورد کیفیت تولید محصولات ایرانی تقریبا ۹۰درصد سهم بازار ایران در خورد سازی در ۲ یا ۳ شرکت خلاصه می شه که سال های سال با تمام مشکلات و کم کردن نیروهای کاری و قراردادهای پیمانی و …. همچنان در حال فعالیت بوده و هنوز هم همان محصولات را تولید می کنند. اما بازار این قسمت به دلیل نداشتن رقبای جدی و تاثیر گذار در صنعت خودرو همچنان به دست این چند شرکت باقی مانده است.
    در این بخش می توان حلوا شکری عقاب را نیز به نوعی جای داد شرکتی که سال های متمادی فقط در حال تولید و فروش محصول حلوا بود اکنون بر پایه مواد اولیه اصلی شرکت یعنی کنجد و ارده محصولات جدیدی مانند سسس کنجد و انواع کرم کنجد با طعم های مختلف رو تولید کرده که سس کنجد آن محصولی خوشمزه است. یعنی تغییر نگرش در بازار و ایجاد بازراهای جدید برای شرکت عقاب با در نظر گرفتن شرایط تولید و بازار و به احتمال بسایر زیاد حرکت رقبا
    دلیل سوم راه اندازی پخش متمرکز در شکلی ه که به دلیل عدم برون سپاری پخش محصولات تا به صورت گسترده و با ویزیت های مرتب و ایجاد رابطه مناسب با خرده فروشی ها و به خصوص فروشگاه های زنجیره ای توزیع می شود.
    پخش شرکت شکلی در ابتدا به صورت خرید از درب کارخانه و از طریق کانال های عمده فروشی انجام می شد و با ایجاد پخش متمرکز مشکلات آن نوع پخش مرتفع شد و البته نباید این موضوع رو از یاد برد که پخش مویرگی در شرکت شکلی جوان بوده و ماندگاری نام تجاری به سالها فعالیت شرکت ارتباط مستقیم دارد.
    در بخش فروشگاه های زنجیره ای که در حال حاضر طبق آمار ارئه شده حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد خرید مردم از آنجا اتفاق می افتد می توان گفت که به جرات هیچ شرکتی نمی تواند قدم به جایگاه شرکت شکلی بزاره یعنی به تالار بزرگان وارد شدن کار سخت و دشواری است، در زمان های که کره در بازار کم بود سیاست های فروش تغییر کرد و بخشی عمده ای از فروش از خرده فروشی به فروشگاه های زنجیره ای تغییر پیدا کرد یعنی سفارش گرفتن بیشتر کالا از واحدهای تامین کالادر فروشگاه های زنجیره ای، در این مقطع با ارائه دستور العمل های فروش برای فروشگاه های زنجیره ای از خرید مقادیر زیاد کره توسط یک مصرف کننده به عنوان مثال چند دایکات با هم نیز جلوگیری می شد.
    نوع ارائه محصول با طراحی خاص و بسته بندی تقریبا چندین ۱۰ ساله و همچنین ارائه یک ذهنیت کاملا مثبت در مصرف کنندگان به دلیل حضور محصول در همه جا و یکسان بودن کیفیت تولید آن در مدت زمان عمر تولید و عرضه، باعث شده این نام تجاری به صورت ژنتیکی در DNA مصرف کنندگان حک شود. و نگاهی نوستالوژیک به این محصول داشته باشند.
    اما از نگاه جامعه شناسی تبلیغات، خانواده جایگاه خاصی در تصمیم گیری های کلان و خرد دارد. این امر با توجه به تغییر ساختار خانواده ها می تواند بسیار مهم باشد. ساختار اجتماعی خانواده ها در ایران دستخوش تغییرات زیادی شده است، در سالهای نه چندان دور خانواده ها گسترده (توسعه یافته) در ایران بیشتر رایج بود اما در حال حاضر خانواده هسته‌اى یا خانواده زن و شوهرى شکل گرفته است. که این امر می تواند به صورت غیر علنی ولی تاثیر گذار بر روی مسائل نوستالوژیک نام تجاری اثر گذار باشد.
    جریانی که سال ها قبل شرکت های مانند بیوک و کادیلاک همچنان با رویکرد تولید محصولات عریض و طویل سعی در جذب مخاطبین و مصرف کنندگانی داشتند که دیگر نه آن نوع ماشین را می خریدند و نه ماشینی را سوار می شدند ( چه از نظر ساختاری و چه از نظر زیست محیطی تغییرات ایجاد شد) و در نهایت بازار به دست دوستان ژاپنی و آلمانی و … تقسیم شد.
    این نوع نگرش را می توان هر جایی دید اما سیاست های اجرایی هر شرکت مطمئنا در طول زمان تغییر می کند اگر این نیاز در شکلی دیروز احساس نشده است امروز احساس شده و رویکرد تغییر در حال اجرا می باشد. با نیم نگاهی به برنامه های اجرا شده بازاریابی شکلی ( ارتباطات و تبلیغات به طور خاص) می توان به این موضوع اشاره کرد که اکنون شکلی به دنبال تثبیت هر چه بیشتر خود در میان مخاطبان جوان تر و جدید تر خود می باشد.
    از این که مطالب بیشتر از کمی طولانی شد معذرت خواهی می کنم. با سپاس

    1. جناب یوسفیان
      از شما به خاطر اینکه نسبت به نقدها و کامنتها حساس هستید و فعالانه پاسخگو هستید سپاسگزارم. این رفتار حرفه ای شما در مدیریت کردن محتوای تولیدشده در رسانه ها از جمله کافه بازاریابی برای همه قطعا آموزنده است. بشخصه از مطالبی که نوشتید بهره بردم امیدوارم دوستان دیگر نیز از ان استفاده کنند. امیدواریم همیشه با ما همراه باشید و از دانش و تجربیاتتان برای اهالی کافه بازاریابی بنویسید.

    1. استاد بزرگوار جناب آقای محمود محمدیان
      از این که وقت گذاشتید و متن رو خوندین باعث افتخار است برای این جانب، در کنار شما بودن و استفاده از نظرات جناب عالی مطمئنا می تونه برای هر کسی مفید و آموزنده باشه.
      با سپاس

    1. پس با اجازه جناب آقای دکتر و سرکار خانم کریم پور اولین کامنت از ۳ کامنت را از بنده بپذیرید!!

      چند روز قبل جلسه ای با مدیرمنطقه شرکت دنت (دنون سحر) در مشهد داشتیم (که البته برای همکاری به توافق نرسیدیم) در تایید نظر خودم در بالا، واقعاً تفاوت را دوباره حس کردم. کار کردن در شرکت دنون سحر بهرحال مانند تمامی مشاغل دیگر مشکلات خود را دارد. ولی آرامش خاطر مدیران این مجموعه را به علت “عدم حضور رقیب جدی در بازار” با تمام وجود در جلسه حس کردم و اگر کمی به کامنت قبلی خودم در رابطه با مقایسه برندها با مردم کشورهای مختلف شک داشتم،یقین کامل پیدا کردم!

      1. سلام آقای جاوید عزیز ..
        ممنونم از حمایت شما از این مطلب ..
        این آسایش خاطر مدیران که میفرمایید بعضا در مپرد برندهایی که مشتری چندانی ندارند هم دیده شده .. یادمه که استاد محمدیان سر کلاسشون در بحث آسیب شناسی بازاریابی یکی از ایرادات وارده به مدیران برندهای ما رو همین میدونستن. . یعنی این تفکر آسیب زننده که همه بازاریابی رو بلدن .. بخصوص من!!!
        شاید همین طرز نگاهه که باعث آرامش خاطر اونها میشه ..
        سپاس از شما

  22. با سلام به دوستان
    صنایع غذایی موسوی با احترام به حقوق مصرف کنندگان٫‌و ارزیابی مصرف کننده٫‌از لحاظ طعم٫‌کیفیت بسته بندی٬ اعتماد سازی به مصرف کننده که بر روی بسته بندی نوشته است که مصرف کننده محترم٫‌در صورت عدم رضایت از محصول ‌(بعد از باز کردن درب محصول و استفاده از آن) می توانید به همان فروشگاه خریداری شده مراجعه نموده و محصول را عودت داده و کل مبلغ آن را دریافت نمایید.
    صنایع غذایی موسوی بیش از آنکه به فکر درآمد محصولش باشد به کیفیت آن تمرکز کرده است و شاهد این گفته بنده گران بودن این محصول در مقابل سایر همکاران می باشد که البته بجز قیمت مرباهای یک و یک.
    نو آوری در طعم و بسته بندی٬ حفظ کیفیت از روز اول تا به اکنون٬ اعتماد سازی بین مصرف کننده ها٬ یک تبلیغات زنجیره ای روانی در بین مصرف کننده ها ایجاد نموده است.
    با احترام دوست دار شما.

    1. سلام به شما دوست عزیز
      ممنونم که به این مطلب توجه داشتید،
      احترام به حقوق مصرف‌کننده حلقه گمشده‌ای در فعالیت‌های بازاریابی برندهای ما هست که توجه مربای موسوی به اون جای تقدیر داره و فکر می‌کنم همین احترام و تمرکز مدارم بر کیفیت باعث شده که علی‌رغم قیمت بیشتر مورد توجه افراد قرار بگیره.
      امیدوارم چنین رفتاری رو از سمت سایر برندهای ایرانی هم شاهد باشیم.

  23. با سلام
    علیرغم اینکه تقریبا تمام نظرات رو خوندم اما حسی که به من دست داد این بود که اکثر دوستان تهرانی هستن و بر مبنای شواهد عینی خودشون قضاوت کردن.چون در چند شهرستان که من میشناسم و همچنین شهر مشهد که من در اون ساکن هستم اصلا معادلات اینطوری نیستُ چه در کره و چه در مربا.
    مثلا در کره سهم فروش کره خرم به مراتب از تمام انواع اون بیشتره و میتونم بگم تا چند سال ‍‍‍پیش اصولا کره شکلی محلی از اعراب نداشت.(پدر بنده چند سال فروشگاه موادغذایی عمده در مرکز پخش عمده مشهد(مصلی)داشتند)و به این دلیل اینو خدمتتون عرض میکنم.
    اما همونطور که در بعضی نطرات اشاره شدُاین بازار تا همین نزدیکی ها بسیار کم تنش و کم رقابت دنبال میشد و در کنار دلایلی از قبیل کیفیت و قدمت(در مورد کره خرم)اصلی ترین دلیل رو عدم حضور رقیب جدی در این حوزه دونست.به طوری که بنده که ۲۳ سال از کره خرم استفاده میکردم با تبلیغات میهن هوس کردم اون رو هم تست کنم که البته پشیمون شدم…
    در مورد مربا باز میشه کفت در شهرستانهایی که من میشناسم اصلا موسوی مزرح نیست و تا همین اواخر حرف اول و آخر رو در مشهد به صبا میزد.
    اونچه به طور کلی میشه نتیجه گرفت و لااقل من اینطور فکر میکنم اینه که :در کنار دلایلی مثل فدمت(که باعث شده مردم کره رو با همین طعم بشناسن) وثبات کیفیت در طول سالیان متمادی و کانال توزیع از مهمترین دلایل موفقیت این برندها تقسیم ناخواسته بازار بین رقبا و به گونه ای ایجاد بازار تقریبا انحصاری در حوزه هر برند اشاره کرد(مثلا سال۸۴ اگه کسی در مشهد میرفت به یه فروشگاه و میگفت کره ۵۰ گرمی بدید.این خواسته کاملا برای فروشنده و خریدار یک مفهوم داشت )

    با تشکر از نظر همه دوستان.
    من تازه با سایت آشنا شدم و از مطالبش استفاده کردم و لذت بردم.
    امیر نبی
    ارشد بازاریابی از فردوسی مشهد

    1. جناب آقای نبی سلام عرض می‌کنم.
      از نظر پربارتون واقعا سپاسگزارم. نظر متفاوتی رو بیان کردید و خیلی استفاده کردم.
      کاملا درست می فرمائید … در تهران زمانی که برای خریدن کره به سوپرمارکت میرین گزینه اول شکلی هست و برندهای میهن و کاله در گزینه های بعدی قرار می ‌گیرن.
      با توجه به فرمایش شما فکر می کنم هم در مورد شکلی و هم در مورد کره خرم عوامل مشخصی مثل قدمت، کیفیت مستمر و سیستم پخش مهم‌ترین فاکتورهای موفقیت هستن. به همین دلیله که تولیدکننده چندان دغدغه تبلیغات رو نداره و مصرف کننده هم درگیری چندانی رو از نظر انتخاب برند احساس نمی‌کنه.
      سپاس از شما. امیدوارم بیشتر با کافه بازاربی همراه باشید.

  24. با سلام و وقت بخیر خدمت دوستان
    با توجه به سهم بازار بالای محصولات شکلی و موسوی بازهم نیاز به تبلیغات هست. چون انواع تبلیغات داریم که دربا توجه به شرایط این شرکت ها از تبلیغات یاد آوری کننده استفاده بشه مثلا بیلبورد تبلیغاتی، تیزر تبلیغاتی ۱۰الی ۱۵ ثانیه ای در زمان مناسب.
    شرکت کوکاکولا نیز با توجه به سهم فروش و مصرف بالا همیشه از طریق رسانه ها به تبلیغات ادامه میدهد.

  25. با سلام.
    بنظر من تبلیغات بایستی باندازه باشد که نه از چشم ها بیافتد و نه تا اندازه ای زیاده روی شود که حساسیت به آن برند ایجاد شود.
    همین شرکت موسوی اوایل که کارش را شروع کرد با بسته بندی هائی بود که به آن اصطلاحا کریستال میگفتند و عمرکمی داشت وبسیار شکننده بود و همیشه بسته بندی ها نشتی مربا داشت ولی از کیفیت نیافتاد همیشه سعی کرده است که کارش را بهبود دهد. ازاین شاخه به آن شاخه نشدن هم یک رمز پیروزی این شرکت است.
    در مورد شکلی هم به همین صورت است. بعضی از برندهای قدیمی هم بدلیل اینکه تبلیغات چی ها در گوش شان زمزمه میکنند که میهن اینکار را کرده کاله اینکار را کرده و …. بالاخره برندهای قدیمی را هم ناچار به تسلیم میکنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *