کافه بازاریابی منتشر می کند: نتیجه نهایی ارزیابی برجسته ترین آگهی های ماه رمضان // به همراه گزارش تحلیل کاملی از این رویداد

ابتدای این مطلب رو اختصاص بدم به تشکر از تمام کسانی که در نظرسنجی های طرحهای تبلیغاتی ماه رمضان همراه ما بودند و با دیدگاه های منحصر به فرد و نمراتشون به این سری از مطالب غنا بخشیدن. تشکر ویژه ای هم دارم از مجتبی محمدیان عزیز که با حمایت بسیار زیادی که در طول این نظرسنجی ها داشت باعث شد که مطالب خیلی منسجم تر و جذابتر و البته حرفه ای تر ارائه بشن. بسیار ممنونم از زحمات ایشون. طبق وعدمون قراره در این مطلب به جمع بندی نظرسنجی های رمضان بپردازیم. چه از نظر دیدگاه ها و چه از نظر نمرات. اما از اونجایی که طبیعتا یه همچین مطلبی طولانی خواهد شد و از حوصله مخاطبین احتمالا خارج خواهد بود، در کنار جدول رده بندی میانگین نمرات، به صورت کلی به یک سری از نکاتی که در بخش نظرات این نظرسنجی ها مورد بحث قرار گرفت اشاره می کنیم. البته بازهم شما می تونید در خصوص موارد مختلف در پایین همین مطلب نظر خودتون رو بیان کنید. ولی اگر مشتاق بودید نظرات رو مفصلتر مطالعه کنید می تونید به هر کدام از ۵ سری نظرسنجی تبلیغات ماه رمضان سری بزنید.

۲۰۱۶-۰۷-۰۹_۱۲-۱۸-۰۹

طبق نمراتی که در مدتی معین در هر نوبت نظرسنجی توسط مخاطبین خوب کافه بازاریابی ارائه شد، هر طرح میانگین نمراتی گرفت که در جدول زیر میتونید رده بندی که از طریق همین نمرات بدست اومده رو مشاهد کنید.

۲۰۱۶-۰۷-۰۹_۱۲-۰۷-۵۶همونطور که میبنیم سه طرح اولیه با اختلاف قابل ملاحظه ای نمره میانگین خودشون رو ثبت کردن و از ۱۴ طرح مورد بررسی فقط همین ۳ طرح امتیازشون بالای میانه ی نمرات قرار گرفت. به نظر میاد که به طور کلی کارهای ارائه شده توسط برندها در ماه رمضان در مجموع کیفیت بالایی ندارند، حالا این کیفیت میتونه در ابعاد مختلف بوده باشه. بطور مثال طرح اکران شده گلرنگ از نظر اجرا مورد استقبال قرار گرفت (البته فارغ از بحث بازسازی تکنیکی که در کشورهای مختلف اجرا شده بود و البته خود نمایندگان این برند در رسانه های مختلف به الگوبرداری این طرح بارها اشاره کرده بودند) اما از لحاظ محتوا مورد نقد بسیاری از دوستان بود. و یا طرح درسا که در نگاه اول المان های جذابی داشت اما به نظر میاد شعار کمپین توانایی ارتباط با مخاطب رو به هیچ وجه نداشته.

اینطور که از دیدگاه های مطرح شده پیداست طرح ها از ۴ منظر کلی میتونن مورد نقد بررسی قرار بگیرند. رسالت یا هدف، پیام انتقالی، المان های رمضان و اجرا.

رسالت یا هدف طرح: یکی از موضوعات خوشایند در اکثر بحثها این بود که رسالت طرح برای اشخاص مهم بود. اینکه یک طرح به چه منظور اکران شده. هرچقدر کار قویتر و مهمتر بود، به عبارت دیگر حرف بیشتری برای گفتن داشت، هدف طرح برای مخاطب از اهمیت بیشتری برخوردار می بود. اینکه بانک آینده به چه منظور طرح سکه هلالی رو اکران کرده سوالی که بود که بواسطه اهمیت برند در ذهن شکل می گرفت و یا اینکه چرا هدف طرح های شهر فروش و آقای فرش در این ماه فقط فروشه سوال بسیاری از دوستان بود. به شخصه فکر می کنم سه رسالت اصلی در اکثر طرح ها به چشم می خورد البته هیچ کدام مطلق نیستند و شاید شما با من موافق نباشید که برند x در رسته رسالت y قرار بگیرد.

 یکی فروش بود که با اشاره مستقیم، یک پیشنهاد ترغیب کننده رو به مخاطب میده. از طرفی ماه رمضان یک مناسبت یک ماهست و در نتیجه یک فرصت طلایی برای پروموشنی جذاب و از طرف دیگه اگر افت فروش در بازار برند از شاخصه این ماه برای اون برند یا محصول باشه، اون برند عموما نمیتونه به استراتژی دیگه ای فکر کنه. طرحهایی مثل فروشگاه رفاه، شهر فرش، درسا، چرم مشهد و آقای فرش از این دسته اند.

 رسالت دیگر آگاهی بود که صرفا به منظور معرفی یا یادآوری محصول یا خدمت بود. معمولا جذابیت این طرح ها از خلاقیت اونها در بعد گرافیکی و یا اجرا نشات می گرفت بنابراین هدف ساده اما مسیر سخت است. با توجه به مناسبتی بودن ماه رمضان گرایش این خلاقیت ها به سمت تشعشعات این ماه متمایل میشه. مثل سافتلن، بانک کشاورزی، تکدانه و پیام گستر.

رسالت سوم هم برندینگ بود که میشه گفت در طرح هایی که دیدیم بعد خلاقیت نمود بیشتری پیدا می کرد. اما این خلاقیت گاهی اوقات منجر به پیچیدگی در انتقال پیام می شد مثل بیمه دی و گاهی صرفا در یک بعد رشد کرده بود مثل گلرنگ. گراد، سحر و پگاه هم از جمله این طرح ها بودند.

اما اون رسالتی که به سختی می شد در طرحها دید و به مقدار قابل ملاحظه ای، دوستان کافه بازاریابی به دنبال اون بودند رسالت مسوولیت اجتماعی بود. هدفی که شاید بخاطر قابل توجیه نبودن بازده برای مدیران ایرانی، هنوز آنطور که باید و شاید مورد استقبال قرار نگرفته. شما چه طرح هایی رو دیدید که رسالتشون بر مبنای مسوولیت اجتماعی بوده در ماه رمضان؟

پیام انتقالی: یک پیام خوب باید قابل شناسایی، قابل درک و اثرگذار باشد تا بتواند به خوبی انتقال پیدا کند. پیام انتقالی ماحصل تمام تصویری است که از یک طرح میبنیم. بنابراین هر نقصی در این انتقال میتونه دلایل متنوعی داشته باشه. مثلا تکدانه پیامی ساده داشت اما در زمان نامناسب انتقال پیدا می کرد، وسط گرما و در زمانی که نوشیدن برای روزه دار حرام است. یا مثلا فروشگاه رفاه با هم راستا کردن تمام ابزارهای انتقال پیامش توانست حرفش رو کامل و بدون نقص به مخاطب انتقال بده اما شاید درسا حتی مخاطب بازار هدف خودش رو هم گیج کرده باشه و مخاطب هیچوقت نفهمه که درسا یک پروموشن در پشت این پیام داشته. شعار یا متن یا کپی هر طرح به دلیل اینکه معمولا حرف نهایی رو در ذهن مخاطب می زنه شاید بشه گفت مهمترین بخش پیامه. امسال متن های بسیار جذابی رو انصافا دیدیم که البته سلیقه های مختلف، برداشتهای متفاوتی هم داشتند. اما به نظرم متنی قدرتمندتره که مجموع برداشتهای مخاطبانش همگرا باشه و نهایتا به یک برداشت تقریبا واحد برسن. اون موقعست که درصد دقت هدفگیری پیام بالا میره.

المانهای رمضان: رمضان واقعا مناسبت خاصی است و این خاص بودن تا جایی است که اگر طرح تبلیغاتی در این ماه اکران شود و المانهای مشخص این ماه را نداشته باشد با دید دیگری به برند نگاه خواهد شد. بیمه دی با وجودی که در میانه اکران فازهای کمپین تبلیغاتی منحصر به فرد خود بود این اهمیت رو درک کرد و درصدی از فضای تبلیغاتیش رو به این امر اختصاص داد. این اهمیت و حساسیت در انتخاب المانها هم هست. بسیار اشاره شده بود که هلال ماه المانی است بس تکراری برای همین از تسبیح بانک کشاورزی استقبال شد و از طرف دیگه همان طرح بانک کشاورزی شاید به دلیل نداشتن هلال ماه یا چیزی شبیه به اون در برخی از گفتگوها جزو طرح های ماه رمضان قرار نمی گرفت. یا استفاده از فانوس عربی در طرحها برای بسیاری از همراهان خوشایند نبود. ارتباط المانهای رمضان با برند و پیام انتقالی هم مثلثی که بود در طرح ها مورد ارزیابی قرار می گرفت. مثل ارتباط خوب خطوط ارتباطی که تشکیل ماه رو برای پیام گستر داده بودند.

اجرا: این مبحث واقعا تمومی نداره چون در اجرا حتی تفاوت رنگها میتونه تفاوت نتایج رو رقم بزنه. مطمئنا کیفیت اجرای بصری، امتیاز طرحی مثل سافتلن رو بالا می بره و یا بیمه دی که باعث جریان تفکر در ذهن مخاطب میشه. و امتیاز طرحی مثل شهر فرش رو پایین میاره چون نحوه قرار گیری فرش بر روی هلال ماه، تداعی قالی شویی به دنبال داره. یا رنگ متفاوت پس زمینه چرم مشهد وجه تمایز خوبی برای اون به شمار رفت و دست آخر اجرای بسیار جالب گلرنگ که سر و صدای زیادی کرد. اما حیف که تعداد رسانه اکران شدش بسیار کم بود. البته از اجراهای مکانی و زمانی بر روی رسانه (Media Plan) نباید گذشت که شاید بشه گفت تنها برنامه ریزی رسانه متفاوت در ماه رمضان برای پگاه بود که بعد از گذشت چند روز از ماه رمضان، تعداد طرح های متنوع اکران شدش رو به ۵ یا ۶ طرح رسوند و البته همین موضوع باعث شد در بازه زمانی نظرسنجی اول قابلیت نمره دهی به این طرح  عملا از بین بره.

در خصوص هر کدام از مباحث فوق صحبتهای بسیار زیادی قابل انجام شدنه که متاسفانه در این مطلب نمی گنجه و اگر به موضوع یا مورد خاصی اشاره نشد بگذارید به حساب محدودیت ما. البته شما می تونید در بخش نظرات مطرحشون کنید و ما هم در بحث همراه شما خواهیم بود.

در آخر چند نکته جالب و مهم رو اشاره کنم:

  • در مطلب طرح رمضان شهر فرش نقد زیادی به نحوه قرار گیریه هلال ماه وارد شد که به دنبال اون دیدیم شهر فرش با یک طرح اصلاحی طرح برخی از تابلوهای تبلیغاتیش رو عوض کرد.
  • پگاه به علت جذابیتی که داشت در سری اول نظرسنجی وارد شد اما به دلیل برنامه ریزی متفاوت این برند و اکران ۵ طرح جدید در هفته دوم ماه رمضان، به خواسته جناب کیانوش هاتفی طراح آگهی از نظرسنجی کنار گذاشته شد. میتونید در زیر مابقی طرح ها رو ببینید و اگر نظری در موردشون دارید حتما در بخش نظرات بیان کنید

۲۰۱۶-۰۷-۰۹_۱۲-۱۱-۱۷

  • این نظرسنجی تعاملی که با همراهی شما دوستان خوب کافه بازاریابی بسیار ارزشمند شد توسط بسیاری از مدیران و کارشناسان برندهایی که آگهیشون مورد ارزیابی قرار گرفت، رصد شد، نظرات شما مطالعه شد، نمرات شما مشاهده شد و در نهایت همراهی شما باعث شد قدم مثبتی در جهت بهبود کیفیت تبلیغات ایران برداشته بشه. از همه یکبار دیگه سپاسگزاریم.

درآخر طبق نظرسنجی ها و جدولی که ارائه شد برترین آگهی ماه مبارک رمضان، که طبق دیدگاه های ارائه شده در ابعاد مختلف کیفیت بالایی رو ارائه کرده بود، معرفی می شود. آگهی فروشگاه های زنجیره ای رفاه با شعار رفاه کامل.

۲۰۱۶-۰۷-۰۷_۱۴-۳۳-۳۵باشناسنامه این کار آشنا شوید.

مجری: آژانس تبلیغاتی بلندگو

همکاران: رضا رحمانیان، علی زمانی

مدیر هنری: محمد کرور

مدیر ایده پردازی: امیر عباس کمالی

از همین جا به آژانس بلندگو و آقای کمالی خسته نباشید می گیم و امیدواریم در مسیر کاری خود باز هم بتوانند کارهای خوبی را خلق کنند.

پاورقی: اگر طرحی در رمضان امسال اکران شد و در سری نظرسنجی ها مطرح نشد، در صورتی که علاقه مندید حتما در بخش نظرات بهش اشاره کنید.


31 thoughts on “کافه بازاریابی منتشر می کند: نتیجه نهایی ارزیابی برجسته ترین آگهی های ماه رمضان // به همراه گزارش تحلیل کاملی از این رویداد”

  1. درود فراوان بر شما دوستان عزیز در کافه مارکتینگ و همه همکاران گرامی که هر کدام امکانی هستند تا سطح کیفیت بازاریابی و تبلیغات در ایران را با تلاش های بی وقفه خود، بالاتر ببرند.
    بدیهی است رسالت بزرگی که بر دوش همگی ما در جامعه تبلیغات نهاده شده، انگیزه مضاعفی را درجهت سوق دادن ایران به سمت کشوری صاحب نام و صاحب سبک در بازارهای جهانی ایجاد کرده است.
    امید است هر روز با تلاش های منسجم و هدفمند، توأمان با بهره گیری از دانش جهانی بازاریابی و حمایت گرم و صمیمانه شما همکاران بزرگوار ، محصولات تبلیغاتی خلاق و ناب ایرانی تولید کرده و در راه رسیدن به این مهم قدم برداشته و افتخار آفرین باشیم.
    بلندگو
    ٢٠ . تیر . ٩۵

    1. جناب کمالی
      شما از افراد شایسته تبلیعات هستید و باز هم ابراز امیدواری می کنیم که در اینده هم شاهد کارهای خوب و موثر از شما و شرکت محترم بلندگو باشیم
      درود بر شما

    2. جناب آقای کمالی
      ضمن عرض درود
      خوشبختانه قبل از این در مجموعه ارتباطات سیار سابقه همکاری با جنابعالی و مجموعه شما رو داشته ایم .
      بابت طراحی بسیار زیبا و مفهومی شما که به نظر بسیاری از دوستان و حقیر برترین طرح تبلیغاتی ماه مبارک بود به شما تبریک می گم و آینده ای موفق و پر برکت رو برای شما آرزومندم !

    3. سلام به جناب کمالی عزیز
      خوشحالم کامنت شما رو اینجا داریم. برای کار موفقتون در ماه رمضان بهتون تبریک میگم. ان شاء الله بازهم از شما و آژانس بلندگو کارهای متفاوت و اثربخش ببینیم
      شاد و موفق باشید

  2. سلام خدمت آقای محمدیان عزیز
    بی شک این حرکت کافه بازاریابی تاثیر به سزایی بر روی سطح کیفی تبلیغات کشور عزیزمون خواهد داشت. این حرکت باعث می شود تا توانمندی های مجریان تبلیغاتی متفاوت بهتر معرفی بشه و این انحصارطلبی که متاسفانه در صنعت تبلیغات کشور در حال رشد هم هست اندکی تعدیل میشه. نمونه این اتفاق همین معرفی شدن آژانس بلندگو در نتیجه این بررسی هاست. از این دست آژانسها در سطح کشور زیاد هستند که به دلایل گوناگونی از چشم صاحبان تبلیغ پنهان می مانند در حالیکه حضور آنها در کنار مجموعه های بزرگ و شناخته شده دیگه می تونه بر روی رقابت تبلیغات کشور اثر گذاشته و به نظرم، خود به خود فرآیندهای کپی برداری در تبلیغات کشور کنار گذاشته خواهد شد. من صمیمانه از زحمات کافه بازاریابی و همراهی همه دوستان تشکر میکنم و اعتراف می کنم که در هر بحثی نکات تازه ای یاد میگیرم که به من در پیشرفت شخصیم کمک زیادی می کنه. به آژانس تبلیغاتی بلندگو تبریک می گم و امیدوارم در بقیه کارها نیز موفق و سربلند باشند.
    ایام بکام

    1. ما همواره در کارهای خوب سعی می کنیم تا دست اندرکاران یک پروزه رو معرفی کنیم. من هم معتقدم در کشورمان دفاتر کوچک خوبی هستند ه به لحاظ ایده می توانند با بزرگان این صنعت رقابت کنند. امیدوارم که شرایط معرفی اونها در کافه بیشتر فراهم بشود.

    1. سلام به سرکار خانم سوریانی
      به نظر شخصی من هم نقطه ضعف گلرنگ همین نکته بود اما به هر حال نتایج این نظرسجی از برآیند ابعاد و فاکتورهای بسیاری بدست اومده که هرکدوم اهمیت خاص خودش رو داشته. اما چقدر خوب می شد که شما هم در نظرسنجی ها حضور بیشتری می داشتید

  3. من فقط اومدم ابراز تعجب کنم
    رتبه بندی ها عجیب بود عجیب!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    یعنی پیام گستر رو از بانک آینده بهتر ارزیابی کردند؟مگه می شه! اگه این طوری باشه یه شکاف اساسی بین متخصصین و جامعه وجود داره!!!!!

    1. دست ما کوتاه و خرما بر نخیل. چه کنیم که نظر ضخصی ما نبوده هر چند از نظر من هم این داستان خیلی دور نیست. حداقل می تونم بگم طرح بانک آینده هیچی نداشت!

    2. سلام به منتقد گرامی
      همیشه نتایج تبلیغات اون چیزی نیست که ما انتظار داریم چه بسا که در تاریخ بازاریابی و تبلیغات آگهی های بودن که بهترین جوایز رو درو کردن ولی در همان بازه زمانی برند تا مرز ورشکستگی هم رفته و یا محصول و خدمت ارائه شده کلا شکست خورده. چه بهتر بود که اگر نقد یا دیدگاهی به طرح های رمضان داشتید در طول نظرسنجی ها در بحثها شرکت می کردید.
      البته به نظر شخصی من حداقل پیام گستر پیام مشخص تری رو به سمت مخاطب ارسال می کرد.

  4. درود بر عزیزان و سروران کافه بازاریابی
    قبل از هر چیز ، عید رو با تاخیر به دوستانم تبریک می گم . نظرسنجی و سلسله مباحثات بسیار خوب و لذت بخشی بود . جا داره از شاهرخ و مجتبی عزیز بابت تمامی زحماتشون تشکر کنم !
    راستی یک مورد ؛ در روزهای پایانی ماه مبارک ، طرح جدیدی از پاک به دستم رسید که می تونست رتبه اول را حتی به خودش اختصاص بده ! حیف شد که به دور آخر نرسید .

    1. اقای دکتر احیانا منظور شما طرح پگاه نبود (شیشه شیر قدیمی)؟؟؟
      اگر منظورتون اون بود که باید بگم کلا طرح های عید فطر در این نظرسنجی نبود.
      به لحاظ شرعی هم عید فطر روز اول شوال است 🙂 و ربطی به ماه رمضان نداره!!

    2. سلام به جناب دکتر مشایخی عزیز
      ممنونم از لطفتون
      راستی من هم طرح شیشه شیر پگاه رو دیدم، جذاب بود ولی همونطور که جنا محمدیان فرمودن این طرح عملا بعد از رمضان بود فارغ از این مورد علامت سوال بزرگی در داخل متن برای من داشت. “۶۰ سال است عید فطر با شماییم” ؟!
      چرا باید یک برند شیر در عید فطر از اهمیت خاصی برخوردار باشد که مخاطب باید با دیدن این پیام یاد خاطراتش با شیر پگاه در عیدهای فطر بیافتد؟ در طول ماه رمضان وعده غذایی یک دغدغه به حساب میاد که متونه به حرکت این پیام به سمت مخاطب کمک کنه اما واقعا چه رابطه بین عید فطر، مخاطب و شیر وجود داره؟

      1. درود بر شاهرخ و مجتبی عزیز .
        راستش چرا ! منظور من همون طرح شیشه شیر بوده و هست ! ولی من این طرح رو اولین بار در جمع دوستان طراح و عکاس دیدم ! اون زمان هیچ گونه کپشنی نداشت و من نمی دونستم برای عید فطر تدارک دیده شده (حدود یک هفته الی ۱۰ روز مانده به عید بود ) . وقتی از من راجع به عکاسی نظر پرسیدند ، واقعیت امر ، بسیار تقدیر کردم کار رو ! ولی نمی دونستم برای عید اکران شده . قصور و اشتباه من رو ببخشید .

  5. به قول عین القضات همدانی” سفره نهادند و برگرفتند، ترسم که بهره ای نبری” و من به علت مشکلات شخصی از بی بهرگانم از این سفره پر نعمت کافه بازاریابی، و امیدوارم بتوانم سر فرصت تک تک نظرات را بخوانم و یادبگیرم، فکر می کنم این حرکت تخصصی به اندازه تمام افطاری های این ماه به ما اهالی کافه مزه داده باشد.
    تشکر و سپاس
    پ.ن: چون به شخصه حتی زولبیا را از نماد هلال ماه وارداتی ، تداعی گر بومی تری برای این ماه می دانم یک مقداری نسبت به این المان حساسیت دارم .

    1. سلام به سرکار خانم بیدگلی
      شما همیشه از همراهانی هستید که با دیدگاه های کارشناساتون بحثهای ارزشمندی رودر مطالب کافه بوجود میارید و طبیعتا جای خوشحالی داره که حتی در همین آخرین مطلب هم به همراه شدید.
      نکته جالبی رو در خصوص زولبیا فرمودید که پیشنهاد می کنم طرح مربوط به بانک سامان که از زولبیا و بامیه به عنوان نماد بسیار جالب استفاده کرده رو حتما ببینید. متاسفانه نمیدونم این طرح برای چه سالی هست
      در هر حال سپاس از لطف و حضورتون

  6. سلام خدمت جناب داورنیا و اهالی خوب کافه بازاریابی
    خوشحالم که در این فرصت از تحلیلهای شما و دوستان نکات ارزشمندی رو یاد گرفتم. در طرح های پگاه طرافت دلنشینی رو میبینم که بسیار زیباست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *